För att få värmen ur världen med lite automatik, så kopplar du loss 2, 4 ,6 på den kontaktorn som är bränd/fast och lite tejp på tamparna,samt ser till att dom hänger i luften,då är den patrondelen bortkopplad, oavsett omden ligger till eller inte. En ny kontaktor kostar inte många kronor och det behöver inte vara en Nibe. Duger med en som klarar 20 amp, Det är 230V spole på dom.
Glöm inte att bryta på väggen eller säkringarna, lite killigt i fingrarna annars.

J jonaserik skrev:
För att få värmen ur världen med lite automatik, så kopplar du loss 2, 4 ,6 på den kontaktorn som är bränd/fast och lite tejp på tamparna,samt ser till att dom hänger i luften,då är den patrondelen bortkopplad, oavsett omden ligger till eller inte. En ny kontaktor kostar inte många kronor och det behöver inte vara en Nibe. Duger med en som klarar 20 amp, Det är 230V spole på dom.
Glöm inte att bryta på väggen eller säkringarna, lite killigt i fingrarna annars.
@Alla Tack för alla bra tips.

@jonaserik kan jag peta läget på den brända kontakten till 0, gör det någon skillnad? Borde iaf inte vara risky, right?

Jag har verkligen letat efter en säkerhetsbrytare men har inte hittat någon än. Det står i manualen att installation inte ska göras utan en sån om jag minns rätt, så borde ju finnas. Men den brytare jag trodde var rätt slog bara av cirkulationspumparna i pannrummet…. Patronen fortsatte gå.

Har en brytare kvar att testa, misstänker dock att den switchen bara bryter garagets trefas då den ser ut att ligga efter bvp i kedjan .

Blir nog svårt att få till något med att peta. Normalt så med kontaktorer som säger upp sig , är att spolen i den sväller eller att kontakterna i den bränner ( kallas klistara ) ihop under årens lopp. Bara byte som gäller.
Så för att komma förbi dit problem just nu, är att som jag skrev, att koppla loss tamparna på 2 . 4 . 6 på den kontaktorn som visar till.
Det med brytare, TJA, ibland så eller så, ska vara. Det blir att bryta säkringarna när det ska petas i VP.
Om du bryter och ser på kontaktorn, går den till noll eller är kvar på till.

• Gilla
JKplusplus
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir nog svårt att få till något med att peta. Normalt så med kontaktorer som säger upp sig , är att spolen i den sväller eller att kontakterna i den bränner ( kallas klistara ) ihop under årens lopp. Bara byte som gäller.
Så för att komma förbi dit problem just nu, är att som jag skrev, att koppla loss tamparna på 2 . 4 . 6 på den kontaktorn som visar till.
Det med brytare, TJA, ibland så eller så, ska vara. Det blir att bryta säkringarna när det ska petas i VP.
Om du bryter och ser på kontaktorn, går den till noll eller är kvar på till.
Sådär, jag hittade säkerhetsbrytaren och kopplade loss 2-4-6 på den brända kontaktorn. Hojta om jag löst sladdarna galet, vill ju inte skapa nya problem nu…

Det får nog ändå bli att ta in ett proffs i sommar som får byta kontaktorn, serva pumpen och se över växelventilen.

Otrolig eloge till dig @jonaserik för att du engagerade dig så. Tack även till @växelventil. Vilket forum det här är ändå, helt fantastiskt.

• Elektrisk kopplingslåda med kablar anslutna till en kontaktor, några kablar säkrade med svart tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.