46 219 läst ·
26 svar
46k läst
26 svar
Nibe F750 - högljudd?
Sida 1 av 2
Nu borde det vara ett par stycken mer än jag som flyttat in i hus med Nibe F750 som VP.
Hur upplever ni ljudnivån?
Min kompressor går 95% av tiden och den hörs i hela huset, i alla rum utom sovrummet( som ironiskt nog ligger närmast men har en extra isolerad vägg) är ljudnivån störande hög. Nån mer som upplevt det här och har fått hjälp?
Hur upplever ni ljudnivån?
Min kompressor går 95% av tiden och den hörs i hela huset, i alla rum utom sovrummet( som ironiskt nog ligger närmast men har en extra isolerad vägg) är ljudnivån störande hög. Nån mer som upplevt det här och har fått hjälp?
Hög ljudnivå beror antagligen på felaktig montering avseende flexslangar, klamning av rör, uppställningsplats, val av fötter osvosvosv.
Att den går mycket beror nog på att 1. det är en FLVP, dom är inte så kraftfulla och 2. du har ett stort hus kanske? och 3. Felaktigt injusterad anläggning.
Att den går mycket beror nog på att 1. det är en FLVP, dom är inte så kraftfulla och 2. du har ett stort hus kanske? och 3. Felaktigt injusterad anläggning.
Var på besök i ett nybyggt hus igår med en F750 och inte tyckte jag den väsnades särskilt mycket. Dörren dit från köket var öppen och vi satt och pratade utan att jag tänkte på något oväsen.
Har man FLVP med varvtalsreglerad kompressor så vill man att den ska gå så mycket som möjligt. Medel-COP blir högre för FLVP om man t.ex kör på 50% effekt 100% av tiden, jämfört med 100% effekt 50% av tiden. Det beror på att förångningen sker vid högre temperatur när effekten reduceras. Detta gäller alla värmepumpar, men skillnaden blir extra stor för en FLVP.
Att den går 95% av tiden tyder på att allt fungerar som det ska. Kompressorn står stilla under avfrostningen.
Bullret kan bero på många saker. Jag hade en gång en frys som orsakade resonans så att det brummade i en hel 3-rums lägenhet. Jag löste det genom att byta frys. Jag hoppas att det finns en enklare lösning i ditt fall.
/Hasse
Att den går 95% av tiden tyder på att allt fungerar som det ska. Kompressorn står stilla under avfrostningen.
Bullret kan bero på många saker. Jag hade en gång en frys som orsakade resonans så att det brummade i en hel 3-rums lägenhet. Jag löste det genom att byta frys. Jag hoppas att det finns en enklare lösning i ditt fall.
/Hasse
Måste ju vara något som är fel eftersom den ökat ljudnivån senaste dagarna...för en vecka sedan hörde jag den knappt alls. Filter är precis redogjort så där ligger inte felet så mycket vet jag. Antagligen är det väl något som vibrerat loss nånstans...frågan är ju bara var...
Som en parentes i ärendet (problemet kvarstår fortfarande) så provade vi i natt att stänga av både kompressor samt eltillsats för att se hur kallt det blev i huset. Vi hade förberett oss med att elda ordentligt i täljstenskaminen under kvällen. I morse när vi vaknade hade vi 22 grader i huset. Välisolerat verkar huset vara (vi hade tilluftsventilerna öppna och ventilationen igång, 0 gradigt utomhus).
Hur har det gått?jhenrikj skrev:Nu borde det vara ett par stycken mer än jag som flyttat in i hus med Nibe F750 som VP.
Hur upplever ni ljudnivån?
Min kompressor går 95% av tiden och den hörs i hela huset, i alla rum utom sovrummet( som ironiskt nog ligger närmast men har en extra isolerad vägg) är ljudnivån störande hög. Nån mer som upplevt det här och har fått hjälp?
Tja...inte direkt framåt. 2 dagar efter att jag reklamerade pumpen skickade NIBE ut en serviceorder till ett företag här i trakten. De skickade ut en serviceman(efter att jag ringt och tjatat, först tänkte de inte bry sig förrän ytterligare en vecka senare som tidigast) som inte kunde något om apparaten utan var tvungen att ha telefonsupport från Nibe för att ens veta var nånstans han kunde hitta kompressorn. Han konstaterade att det inte lät som den skulle men att han inte kunde göra något åt det. Han vek ihop en gummimatta några gången och tryckte in den under kompressorn vilket gjorde att oljudet tystnade delvis. Några timmar senare hade dock mattan flyttat på sig av vibrationerna så det var bara att köra ännu en natt utan att ha pumpen igång.kamilenski skrev:
Dagen efter ringde vi Nibe direkt och trodde att gummitassarna under kompressorn var "trasiga" och att de skulle skicka nya sådana till serviceföretaget (Detta säger alltså NIBE utan att ha sett hur det ser ut). Killen som först inte visst var kompressorn satt skall nu alltså komma och montera ner större delen av pumpen för att byta de här fötterna...känns inte så jättetryggt. Dessutom är ämnet inte prioriterat då pumpen trots allt funkar. Att den låter 80dB är tydligen oviktigt.
Just nu har jag byggt en distans som håller kompressorn på rätt nivå så den är ganska så tyst, den här distansen flyttar dock på sig av vibrationerna så nån gång om dan får jag öppna pumpen och sätta dit den igen.
En vecka senare och inte ett ljud från Nibe blev jag oxå sur och skrev ett väldigt irriterat mail. Nu händer det grejer....Någon timme efteråt ringer servicenissen. På torsdag kommer dels han, dels konstruktörer samt produktionspersonal från NIBE hem till oss. Det här var tydligen något unikt fel som aldrig tidigare hänt. Nu kanske man även kan få lite vettiga svar på hur den skall trimmas in ordentligt så man slipper förbruka 1500kwh i månaden.....