50 033 läst ·
108 svar
50k läst
108 svar
NIBE EMINENT: plötsligt är vattnet inte tillräckligt varmt
Att jag framförde det så .är för att jag fått göra om en hel del , när kund varit på varuhuset och kopplat själv , men som sagt tidigare så är det nog blandningsventilen som spökarT Tim Svensson skrev:
PS den ligga på rygg , då måste VV röret i den var böjt uppåt , så det kommer i topp oavsett
liggande eller hängande , men sprängskiss på den har jag inte sett
Det sitter ett pexrör i nibes beredare som flyttar sig efter hur den ligger.L Liteavvarje skrev:Att jag framförde det så .är för att jag fått göra om en hel del , när kund varit på varuhuset och kopplat själv , men som sagt tidigare så är det nog blandningsventilen som spökar
PS den ligga på rygg , då måste VV röret i den var böjt uppåt , så det kommer i topp oavsett
liggande eller hängande , men sprängskiss på den har jag inte sett
Hur kan ett pexrör flytta sig beroende på ligga eller hänga , ska det flyta upp i topp då
jag har inte hört eller sett det förut , men det är kanske sant , vad vet jag
Skulle vara inressant att få en klar bild av det
Annars som skiss
jag har inte hört eller sett det förut , men det är kanske sant , vad vet jag
Skulle vara inressant att få en klar bild av det
Annars som skiss
Både VV & KV går ju in i bakstycket. Så rimligtvis så är varmvattenröret för uttag bockat i toppen mot fronten.
Annars har jag svårt att se hur det fungerar, och någon sprängskiss verkar inte NIBE vilja dela med sig av.
Annars har jag svårt att se hur det fungerar, och någon sprängskiss verkar inte NIBE vilja dela med sig av.
Det finns ju andra fabrikat, som har precis lika monteringsfall, så krillemans antagande om rörens utseende är nog det vanliga.
Varmvattenröret är bockat mot fronten. Har nämligen haft nöjet att spana in i en sån beredare med inspektionskamera. I det fallet hade hela röret släppt, troligen pga en dålig lödning. Troligtvis rätt ovanligt fel på dessa beredare iofs.
Hade samma problem förra veckan med att få riktigt varmt vatten. Den ena huvudsäkringen hade gått men inget annat hade märkbart påverkats. Vet inte varför men ugn och häll har varit igång ganska mycket i julstöket..
Bytte säkring och motionerade övertrycksventilen som stått orörd i typ 5 år och efter en halvdag så känns vattnet hetare än någonsin.
Enligt manualen finns också en temperaturbegränsare som kan återställas. I manualen står hur hårt man ska trycka. (Har sett i andra forumtrådar att ett vanligt fel är att man inte trycker tillräckligt hårt så att den inte återställs).
Hoppas du får ordning på VVB.
Bytte säkring och motionerade övertrycksventilen som stått orörd i typ 5 år och efter en halvdag så känns vattnet hetare än någonsin.
Enligt manualen finns också en temperaturbegränsare som kan återställas. I manualen står hur hårt man ska trycka. (Har sett i andra forumtrådar att ett vanligt fel är att man inte trycker tillräckligt hårt så att den inte återställs).
Hoppas du får ordning på VVB.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Beställde den insats som @:useless tipsade om men får ändå tömma beredaren eftersom den är monterad liggandeT Tim Svensson skrev:
useless skrev:
Första bilden är snedställd, jo beredaren ligger på rygg med lutning baksida nedåt. Monterad av VVS montör. Dock har en annan montör fått stuva om ledningarna, före beredaren, då jag innan hade en gammal vedeldad varmvattentank före beredaren. Jäklar, vilket arbete att få ur den bjässen men den började läcka och putsade ut vatten till övertrycks-röret från expansionskärlet. Vaknade en morgon och undrade varför det droppade från takrännorna när det inte hade regnat på evighetenL Liteavvarje skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ev samma fel som jag råkade ut för på min rostfria Nibe. Det sitter ett PEX rör inne i beredaren för att vattnet som tappas ur beredaren ska tas från toppen. Denna slang var det skrot av, helt uttorkad och sönderdelad i småbitar. Blev först lurad av en "tekniker" på Nibe att renovera blandningsventilen för det var det enda som kunde gå sönder på dom här, det fungerade såklart inte och när jag ringde tillbaka till Nibe för att höra om det ev fanns olika renoveringkit fick jag prata med en tjej på reservdelsförsäljningen som direkt sa att slangen var trasig/lossnat. Väldigt vanligt fel enligt henne och kostade runt 150kr. Köpte även en ny packning men det var helt onödigt för det satt en riktig flänspackning av gummi som går att återanvända.
Nya slangen är så lång att man får placera änden mot toppen/framkant och sen vränga fast den på rörstumpen, då hamnar änden alltid högst upp i behållaren oavsett den monteras hängande eller liggande på rygg. "Koppen" som sitter insvetsad är för att inte kallvattnet ska strömma rakt upp och störa skiktningen men när nu slangen var trasig strömmade kallvattnet direkt ut genom varmvattenuttaget när man öppnade kranen.
Lägger upp lite bilder hur det såg ut som när jag lossade elpatronen, resterna av slangen och hur det ser ut inne i beredaren med nya slangen på plats.
Nya slangen är så lång att man får placera änden mot toppen/framkant och sen vränga fast den på rörstumpen, då hamnar änden alltid högst upp i behållaren oavsett den monteras hängande eller liggande på rygg. "Koppen" som sitter insvetsad är för att inte kallvattnet ska strömma rakt upp och störa skiktningen men när nu slangen var trasig strömmade kallvattnet direkt ut genom varmvattenuttaget när man öppnade kranen.
Lägger upp lite bilder hur det såg ut som när jag lossade elpatronen, resterna av slangen och hur det ser ut inne i beredaren med nya slangen på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Monterade in den runt 2002-2003 och det här hände för två år sedan ungefär.
Man märker det på att det kommer varmvatten i några sekunder och sen blir det ganska fort ljummet. Värt att i det skedet lossa patronen och kolla innan man lägger ut flera hundra på renoveringskit i onödan.
Man märker det på att det kommer varmvatten i några sekunder och sen blir det ganska fort ljummet. Värt att i det skedet lossa patronen och kolla innan man lägger ut flera hundra på renoveringskit i onödan.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Alltså i mitt fall blir det varmt men sänker man trycket i kranen blir det kallt. Gäller alla 3 varmvattenkranar i huset. Har beställt en insats redan men kanske lutar åt att det är slangen inne i beredaren.