4 424 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Nibe bergvärmepump ”krånglar”
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Med min NIBE pump kom det med två givare, exakt likadana, den ena sitter utomhus och rapporterar utetempaeraturen, den andra sitter inne och rapporterar inomhustemperaturen.
Så sätt innegivaren där utegivaren satt.
Så sätt innegivaren där utegivaren satt.
Njae. Alltså utegivaren talar ju normalt om för VP vilken temperatur som det ska ligga på, men nu får du "handköra" lite på känn tills det är fixat.Hammare&Spik skrev:
När utgivaren är tillbaks så sänker du mintemp till 20 grader igen.
Men rent allmänt så är det din inomhustemperatur som styr ekonomin i driften. Ju lägre temperatur desto lägre kostnader.
Vill du ha det riktigt billigt så ändrar du inte min-tempen tillfälligt, men då får du frysa istället.
Det är utgivaren som har kommit bort i samband med fasadrenoveringenV Vector skrev:Nu har du rört ihop det.. utegivare har du på fasad ute, precis som namnet låter. Innegivare finns inne på någon innervägg om den är monterad. Kb givare finns inne i vp som mäter temperaturen på ledningarna som kommer från borrhålet. Det är dom useless pratar om att man kan låna och ha dom som utegivare tills en ny
kommer om inte du har en innegivare som är lite enklare att låna....
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Är det en sån som har kommit bort för mig ?G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
https://jsenergi.com/reservdelar-ni.../015-inne-ute-och-rumsgivare-rts-40-nibe.html
Troligen såg den ut så här
Troligen såg den ut så här
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nix, men skadar inte.Hammare&Spik skrev:
Är det inte bättre du höjer mintempen tillfälligt och köper original från tex JS energi?
Jag kan inte Garantera att din pump ska ha exakt den länkade eller NTC 10k men är pumpen inte så gammal så är det NTC 10k det brukar vara. Förr hade Nibe en annan "givare" med andra värden vid andra temperaturer. Kolla gärna med JS på måndag.