Jag har en 15 år gammal Nibe 310P frånluftsvärmepump som gått som en klocka sedan dag 1.
Jag har även en luft/luftvärmepump som värmer huset, så Niben värmer enbart varmvatten.

Jag tycker elpatronen har väldigt bråttom med att slå till och hjälpa till att värma varmvatten, vilket vi inte har behov av då kompressorn med enkelhet klarar av att värma vattnet med 2 snålduschande vuxna. Redan vid 49 grader slår den till, vilket innebär att den ofta slår till mitt i sommaren när man spolar lite varmvatten. Elpatronen lämnas därför avstängd hela året förutom den absolut kallaste perioden.

Nu börjar dock barnen växa upp och jag konstaterar att varvattenbehovet kommer öka.

Är det möjligt att justera starttemperatur och stopptemperatur på elpatronen på en sådan här gammal Nibe? Jag har sett att modernare pumpar, t.ex en F470 har denna driftinställning i menyerna.

Låter fantastiskt om den gått 15 år med samma kompressor! De brukar gå sönder tidigare. Det går tyvärr inte att ändra temperaturerna för när el-patronen går in och värmer. Man får ändra driftläge till höst/vår och blockera el-patronen så länge det går. Man brukar säga att den lilla kompressorn klarar värmen i huset ner till ca 5-6 °C utetemperatur om man är sparsam med varmvattnet.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag har en 15 år gammal Nibe 310P frånluftsvärmepump som gått som en klocka sedan dag 1.
Jag har även en luft/luftvärmepump som värmer huset, så Niben värmer enbart varmvatten.

Jag tycker elpatronen har väldigt bråttom med att slå till och hjälpa till att värma varmvatten, vilket vi inte har behov av då kompressorn med enkelhet klarar av att värma vattnet med 2 snålduschande vuxna. Redan vid 49 grader slår den till, vilket innebär att den ofta slår till mitt i sommaren när man spolar lite varmvatten. Elpatronen lämnas därför avstängd hela året förutom den absolut kallaste perioden.

Nu börjar dock barnen växa upp och jag konstaterar att varvattenbehovet kommer öka.

Är det möjligt att justera starttemperatur och stopptemperatur på elpatronen på en sådan här gammal Nibe? Jag har sett att modernare pumpar, t.ex en F470 har denna driftinställning i menyerna.
Hej!
Vad exakt är det du vill göra? Jag uppfattar det som att i vissa lägen varmvattnet inte räcker till. Då kan du trycka in knappen extra varmvatten. Varmvattnet höjs då under 24 tim med hjälp av elpatronen.

I övrigt finns inga justeringsmöjligheter med orginalkonfiguration. Hur upplever du ljudnivån från Nibe 310P.

Jag hade den i 15 år men har bytt ut den nu.

B
Ser tre möjliga lösningar:
Om det inte går att sänka tempen för tillslag borde man kunna koppla in ett extra kontaktor som man lägger i serie med elpatronen. Denna kontaktor styr man sedan med en extra termostat med en annan tillslagstemptemp, alternativt ett tillslagsfördröjt tidrelä (så vp får XX min på sig att göra varmvatten, och sedan går elpatronen igång).

Tredje alternativet är att ta reda på vilken karakteristisk det är på givaren, och sedan koppla in en potentiometer i serie eller parallellt med befintlig tempgivare, för att fejka den uppmätta temperaturen, så den registreras som en högre temp än den i själva verket är.

B BSOD skrev:
Ser tre möjliga lösningar:
Om det inte går att sänka tempen för tillslag borde man kunna koppla in ett extra kontaktor som man lägger i serie med elpatronen. Denna kontaktor styr man sedan med en extra termostat med en annan tillslagstemptemp, alternativt ett tillslagsfördröjt tidrelä (så vp får XX min på sig att göra varmvatten, och sedan går elpatronen igång).

Tredje alternativet är att ta reda på vilken karakteristisk det är på givaren, och sedan koppla in en potentiometer i serie eller parallellt med befintlig tempgivare, för att fejka den uppmätta temperaturen, så den registreras som en högre temp än den i själva verket är.
Det blir Åsa-Nisse lösning då.

Det är redan två kontaktorer. Jag har för mig kompressorn startar vid 51 grader. Kontaktor 1 vid 49 grader och kontaktor 2 vid 47 grader om jag minns rätt.

Du kan ju koppla ur kontaktor 1 om det räcker till vad du är ute efter. Men du vill kanske skruva ner tempen för tillslag av elpatron ytterligare?

Det lär ju bli besvikelse vid duschögonblicket om förväntningarna där inte infrias.

Ett annat alternativ är att blockera elpatronen helt samt att komplettera huset med en sekundär värmekälla som sänker effektbehovet levererat från Nibe 310P. Det kan vara en luftluftvärmepump och då får du mer installerad värmepumpseffekt i huset, eller en eldstad om du vill få värme flera gånger när du hugger och staplar ved utöver själva eldningen.

J Josth skrev:
Låter fantastiskt om den gått 15 år med samma kompressor! De brukar gå sönder tidigare. Det går tyvärr inte att ändra temperaturerna för när el-patronen går in och värmer. Man får ändra driftläge till höst/vår och blockera el-patronen så länge det går.
Driftläge höst/vår, är det en inställning du menar? Jag hittar ingen sådan inställning i manualen: https://www.nibe.eu/assets/documents/11430/411216-1.pdf

S Skyflakes skrev:
Hur upplever du ljudnivån från Nibe 310P.
Inte jätteimponerande, den vibrerar och bullrar ganska friskt, men står långt bort i huset så vi lider inte så mycket av det.

B BSOD skrev:
Ser tre möjliga lösningar: [...]
Snyggt! Jag är dock inte tillräckligt elektriskt kunnig för detta :(

S Skyflakes skrev:
Det är redan två kontaktorer. Jag har för mig kompressorn startar vid 51 grader. Kontaktor 1 vid 49 grader och kontaktor 2 vid 47 grader om jag minns rätt.

Du kan ju koppla ur kontaktor 1 om det räcker till vad du är ute efter. Men du vill kanske skruva ner tempen för tillslag av elpatron ytterligare?
Detta låter mycket intressant, om det går att lösa på detta sätt. Jag kopplade tidigt om effekten på elpatronen till 6 kW, för att minska risken att husets 16A-säkring går (ett ekonomiskt val). Detta enligt elschemat i manualen jag länkade ovan. ("Flytta kabel ”67A1-12” från pos ”A1” på kontaktor (67) till parkerat läge, pos ”14”, på samma kontaktor").

Har du någon anvisning hur det ska kopplas för ovan? Tolkar jag elschemat rätt så har jag anslutit 6kW i kontaktor steg 1 (10) och 0 kW (av max 3 kW) i kontaktor steg 2 (67).

Redigerat:
mg765 mg765 skrev:
Driftläge höst/vår, är det en inställning du menar? Jag hittar ingen sådan inställning i manualen: [länk]

Inte jätteimponerande, den vibrerar och bullrar ganska friskt, men står långt bort i huset så vi lider inte så mycket av det.

Snyggt! Jag är dock inte tillräckligt elektriskt kunnig för detta :(

Detta låter mycket intressant, om det går att lösa på detta sätt. Jag kopplade tidigt om effekten på elpatronen till 6 kW, för att minska risken att husets 16A-säkring går (ett ekonomiskt val). Detta enligt elschemat i manualen jag länkade ovan. ("Flytta kabel ”67A1-12” från pos ”A1” på kontaktor (67) till parkerat läge, pos ”14”, på samma kontaktor").

Har du någon anvisning hur det ska kopplas för ovan? Tolkar jag elschemat rätt så har jag anslutit 6kW i kontaktor steg 1 (10) och 0 kW (av max 3 kW) i kontaktor steg 2 (67).

Jag gjorde på samma sätt som du av samma anledning. Vill du ha kontaktor två i drift istället för kontaktor 1 får du ju koppla in tvåan igen och ”parkera” kontaktor 1!

Det finns effektvakt som tillbehör till NIBE 310P om man är osäker på huvudsäkringarna.

Jävla skit, något gick åt helvete :rofl:

Niben startar om lite slumpmässigt, ibland när kompressorn ska slå till, ibland när den gått en stund, samt att den inte verkar värma något. Man kan själv utlösa omstarten genom att trycka på meny-knappen för att stega sig fram men kanalvalsväljaren.

Återställde kablarna till så som det såg ut innan jag började, men det gjorde ingen skillnad.

Någon som vet på rak arm om det är något man kan rädda eller om det bara är att skrota den? Läst att kontroll/styrkort ska kosta en slant, så tveksam om det är värt att lägga några pengar. Det har länge funnits i planen att köpa en Nibe F470 som har en något större kompressor samt bättre styrning...

Kan vara strömmatningen på reläkortet som är dåligt. Reläkortet kostar ca 1500 kr. Det är inte fel på någon av knapparna med glappkontakt?

F470 har tilluftsbatteri och kräver tilluftskanaler. Tror du tänker på F370?

J Josth skrev:
Kan vara strömmatningen på reläkortet som är dåligt. Reläkortet kostar ca 1500 kr. Det är inte fel på någon av knapparna med glappkontakt?

F470 har tilluftsbatteri och kräver tilluftskanaler. Tror du tänker på F370?
Tack! F370 menar jag givetvis (y)
Jag kan ju prova rycka lite i kablarna runt reläkortet om det är något som rört sig i samband med att jag fällt upp och ner frontluckan.

Jag skapade en ny tråd här för felsökningen kring den eventuellt trasiga pumpen: https://www.byggahus.se/forum/threads/trasig-nibe-310p-startar-om.430725

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.