Hej

Har en nibe 310 som elpatronen är ställd på 8,0 kw, vad skulle det bli för skillnad om man sänker den till 6,0 kw istället, spar man nått i elkostnad och uppvärmningskostnad om man gör det? eller blir det att den inte klarar av att värma huset och varmvattnet?
Har ca 20,5-21 grader inne och elpatronen slår på rätt ofta när det är kring 0-5 grader ute och går en stund till temperaturen på pannan stigit igen,

Bor i en enplanare på 100kvm med radiatorer, 2 personer.

Hej

Effekt 1 (negativ): vv kommer att ta längre tid att bli varmt och kanske inte alls blir varmt då det är riktigt kallt ute.

Effekt 2 (positiv): kompressorn kommer att gå mer (den går ju alltid då elpatronen är inkopplad och en 6kw elp måste ju gå längre än en 8kw elp.)

Jag skulle testa då det kan tjäna en del pengar (i utbyte mot att vv tar längre tid att bli varmt).

Klein

Jag provar för tillfället att enbart köra på kompressorn. Sänkte värmekurvan ganska så rejält. Tappar man upp ett bad, så tar det nästan 12 timmar att få upp varmvattnet till det normala igen, men det kan jag leva med. Frågan är om man gör någon besparing eftersom kopressorn går ganska så mycket.

Du vill att kompressorn går så mycket som möjligt och elpatronerna så lite som möjligt. För 3 kWh tillförd energi till vattnet betalar du för lite drygt 1 kWh ström om du använder pumpen medan du betalar för 3 kWh om du använder elpatronen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.