Hej, Hade just problem med att kontaktor Nr. ett svetsade fast och orsakade att värmepannan nästan började koka, märkte att tappvattnet var extremt varmt. Då jag inspekterade Niben så konstaterade jag att display och circulationspump var av/mörka, men ventilationen var på. Konstigt tyckte jag, vred om knappen från 1 till 0, men den fortsatte ändå värma. Slutade först då jag öppnade säkringarna i elcentralen.
Nu har jag ju plockat bort den felaktiga kontaktorn och bytt så att kontaktor Nr. 2 är huvudkontaktor, alltså den kontaktor som normalt styr tilläggseffekten på 3kW. Ska fara till elektronikbutiken efter en ny motsvarande kontaktor. För tillfället får den klara sig med 6kW värme.
Det enda som jag tycker är märkligt så här i efterhand är att tappvattnets temperatur 66 grader är ganska mycket högre än vad som anges som panntemperatur 49 grader.
Skiktar sig vattentemperatur så pass mycket i en varmvattenberedare, eller har de dålig position på temperaturgivaren. Eller är givarindikation Nr. 1 egentligen bara det som går ut till radiatorkretsen och pannas temperatur finns inte angivet?
Nu har jag ju plockat bort den felaktiga kontaktorn och bytt så att kontaktor Nr. 2 är huvudkontaktor, alltså den kontaktor som normalt styr tilläggseffekten på 3kW. Ska fara till elektronikbutiken efter en ny motsvarande kontaktor. För tillfället får den klara sig med 6kW värme.
Det enda som jag tycker är märkligt så här i efterhand är att tappvattnets temperatur 66 grader är ganska mycket högre än vad som anges som panntemperatur 49 grader.
Skiktar sig vattentemperatur så pass mycket i en varmvattenberedare, eller har de dålig position på temperaturgivaren. Eller är givarindikation Nr. 1 egentligen bara det som går ut till radiatorkretsen och pannas temperatur finns inte angivet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Ja det är en förhållandevis stor värmeskiktning som kan uppstå i den dubbelmantlade tanken men även kanal 01 Panntemperatur går upp till mycket höga värden när kontaktorn låser sig i draget läget. När 01 blir över 60 grader brukar displayen slockna helt och tänds inte igen för än tempereraturen i tanken har sjunkit igen. 01 mäts precis i jämnhöjd med el-patronen vilket är förhållandevis lågt i den stora tanken.
Var lyckades du hitta den extra 5-lägesbrytaren som jag antar du kopplat till fläkten för att enkelt kunna justera efter årstid och antal besökare i huset?
Var lyckades du hitta den extra 5-lägesbrytaren som jag antar du kopplat till fläkten för att enkelt kunna justera efter årstid och antal besökare i huset?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Okej tack för snabbt svar! intressant bugg i Niben med att den slocknar vid 60 grader, har också märkt att om man kör igenom display alternativen 1-21 fler än 3 gånger så startar den om också.J Josth skrev:Ja det är en förhållandevis stor värmeskiktning som kan uppstå i den dubbelmantlade tanken men även kanal 01 Panntemperatur går upp till mycket höga värden när kontaktorn låser sig i draget läget. När 01 blir över 60 grader brukar displayen slockna helt och tänds inte igen för än tempereraturen i tanken har sjunkit igen. 01 mäts precis i jämnhöjd med el-patronen vilket är förhållandevis lågt i den stora tanken.
Och jo omkopplaren är för att kunna snabbt ändra ventilation beronde på kalla eller varma dagar och folkmängd.
Omkopplaren/Kamströmställaren är härifrån https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=27535
Produktkod 227622 Baco
lyckades hitta på samma ställe en relativt förmånlig ersättare till kontaktorn som också passar perfekt.
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=62_2646_3304&products_id=25957
Här är bild från hur kamströmställaren är inkopplad. Inte den finaste lösningen, men tyckte att det motsvarade ungefär kabeldragningens originalkvalité.
Sen har jag också lagt till en fjärrstyrd braständningsfunktion som kopplar bort spartransformatorns inkommande fas eller om det var fläktens nolla, minns inte riktigt hur jag gjorde. Det är med Nexans grejor från Clas Ohlson
Logga in
Skapa konto
Och slutligen så den gröna knappen på fronten är för att kunna stänga av circulationspumpen samtidigt som tilläggsvärme är på, för kompressorn har ju skurit ihop för länge sen. Men man kanske inte vill höra på brummet från pumpen då ingen värme behövs annat än till tappvatten.
Redigerat:
Perfect! Har tidigare jagat efter en flerlägesbrytare men kunde absolut inte hitta det i Sverige. Den du har är en riktigt rejäl modell. Tack för tipset! Toppen att du samtidigt hittade en lämplig kontaktor. Svårt annars att hitta rätt storlek som passar till ett rimligt pris. Intressant att du också fått fjärrstyrning att fungera till en komponent inne/bakom el-panelen. Har hört de som försökt men WiFi-signalen har blivit för svag så det har krävts en utanpåliggande monteringsvariant i plastbox.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden