Hallå,
Idag har min 3 år gamla nibe 1255s börjat dumma sig. Felkod 306 (kommunikationsfel cirkulationspump GP1) är aktiv. Jag har provat återställa larmet och starta om pumpen, utan förbättring. När tittar på felkoden kan jag välja att "aktivera hjälpdrift" vilket jag gissar innebär att den kör på elpatronen.

Jag har aktiverat hjälpdrift men den verkar inte värma varmvatten. Servicegubben är nog någon dag bort så jag tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig att få igång varmvatten? Om någon har någon info om vad felkod 306 kan innebära är det också välkommet.
 
Den har ju växelventil så värmevattnet måste kunna cirkulera genom slingan i beredaren för att det ska bli något varmvatten.
 
J Josth skrev:
Den har ju växelventil så värmevattnet måste kunna cirkulera genom slingan i beredaren för att det ska bli något varmvatten.
Kan du utveckla? Kan pumpen inte göra varmvatten med det felet?
 
Om inte cirkulationspumpen går så får du inget varmvatten.
Det finns två kablar till pumpen. Kolla om snabbkontakten till den tunnare kabeln sitter i ordentligt. Prova annars att koppla ur den och se om pumpen startar.
 
L lordi skrev:
Om inte cirkulationspumpen går så får du inget varmvatten.
Det finns två kablar till pumpen. Kolla om snabbkontakten till den tunnare kabeln sitter i ordentligt. Prova annars att koppla ur den och se om pumpen startar.
Vart hittar man dessa kablar och kontakter?
 
De sitter på själva cirkulationspumpen vid dess el-box. Bifogar en schematisk bild över S1255 och då ser man att värmebärarpumpen sitter nere till vänster.

Edit: GP1 är istället den högra cirkulationspumpen. Ser inte ut som på schemabilden i verkligheten.
 
  • Teknisk ritning av anslutningar för en värmeväxlare med beskrivningar för olika in- och utgångar på svenska.
Redigerat:
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Tror du har en bugg och måste uppgradera för att du ska slippa kod 306.
 
J Josth skrev:
De sitter på själva cirkulationspumpen vid dess el-box. Bifogar en schematisk bild över S1255 och då ser man att värmebärarpumpen sitter nere till vänster.

Edit: GP1 är istället den högra cirkulationspumpen. Ser inte ut som på schemabilden i verkligheten.
Tack för informationen. Fick svar från rörmokaren som installerat pumpen att han kommer redan imorgon. Så jag avvaktar till dess och ser till att det blir testat då.
 
V växelventil skrev:
Tror du har en bugg och måste uppgradera för att du ska slippa kod 306.
Hur skulle det ha gått till? Den har ju fungerat felfritt i drygt 3 år.
 
Hört flera som haft samma problem som du har.
 
Det kan ibland uppstå buggar efter en tids användning. Om du har den uppkopplad mot uplink så ska den normalt uppdatera sig själv. Annars får man göra det manuellt.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Hört flera som haft samma problem som du har.
Har du hört vad det berott på eller hur dom löst det?

Edit: Såg nu att det var du som skrev att det troligt beror på en bugg och att mjukvaruändring är lösningen
 
Redigerat:
L lordi skrev:
Det kan ibland uppstå buggar efter en tids användning. Om du har den uppkopplad mot uplink så ska den normalt uppdatera sig själv. Annars får man göra det manuellt.
Låter märkligt att buggar skulle uppstå. Skulle vara att något inträffat som triggat en bugg. Det borde ju Nibes support känna till i såna fall.
 
N nybyggarn3 skrev:
Har du hört vad det berott på eller hur dom löst det?

Edit: Såg nu att det var du som skrev att det troligt beror på en bugg och att mjukvaruändring är lösningen
Har med varvtalsstyrningen att göra och tycker du ska kontakta installatören och rådfråga och vet dom som har haft maskinen i 2 år så börjar kod 306 dyka upp.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har med varvtalsstyrningen att göra och tycker du ska kontakta installatören och rådfråga och vet dom som har haft maskinen i 2 år så börjar kod 306 dyka upp.
Installatören kunde komma imorgon så vi börjar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.