Hej på er!
Köpte ett hyreshus för någon månad sedan.
4 lägenheter. Huset har jordvärme med NIbe F1226 installerat (6 kw) på tok för liten värmepump enligt rörmokaren.

Mitt problem är följande: VP går för fullt och värmer varmvattnet nästan hela tiden. Den ska ju egentligen skifta över till att värma huset efter 30 minuter. Men den hoppar inte över till att värma huset, utan fortsätter att värma varmvatten. Ibland går det över till att värma huset , men väldigt sällan. Nu har värmen varit av i nästan 48 timmar.

min fråga: man man manuellt välja så att värme prioriteras före varmvatten? Eller, hur gör jag så att VP börjar producera värme till huset?? Skickar med några bilar på menyn också. Tacksam för era synpunkter.

• Display på en NIBE värmepump som visar inställningsmenyn för gradminuttider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en Nibe F1226 värmepump med inställningsmeny för autoläge visande temperatur och filtreringstid.
    Skapa konto
  • Displaypanelen till en Nibe F1226 värmepump som visar värmeinställningar och temperaturkurva.
    Skapa konto
  • Värmepumpens displayvisning med inställningar för minsta framledningstemperatur och klimatsystem.
    Skapa konto
  • Display av värmepump med menyalternativ för rumsinställningar och knappsats.
    Skapa konto
  • Digital display på en Nibe F1226 värmepump med inställningar för EGENVÄRMEKURVA samt framledningstemperaturer vid olika utomhustemperaturer.
    Skapa konto
  • Display på en Nibe F1226 värmepump med inställningar för egen värmekurva och upplyst OK-knapp.
    Skapa konto
  • Panel av Nibe F1226 värmepump med inställningsmeny på displayen och statusindikator lysande grönt.
    Skapa konto
  • Digital display av en NIBE värmepumps styrenhet visar temperatur och status för drift och uppvärmning.
    Skapa konto
  • Digital display på en Nibe F1226 värmepump som visar temperaturer och inställningar för klimatsystemet.
    Skapa konto
  • Displaypanel för värmepump med temperaturinställningar och serviceinformation, omgiven av kontrollknappar.
    Skapa konto
C
Med risk för att låta lite otrevlig, men har du kollat servicehandboken på Nibes hemsida?
Du kan komma in i installationsmenyn genom att hålla ned tillbaka-knappen tills den dyker upp. Där ska du kunna ange varmvattensprioritering.

• Gilla
Veritas82
  • Laddar…
Ja, värmepumpen är för liten. 6 kw skulle ju bara vara för att värma vv för fyra lägenheter. Nu är det ju plusgrader ute men hur har kåken värmts när kvicksilvret varit på minussidan. Det blir ju inte att vv behövs att värma mindre då..... Dessutom så är ju kurvlutningen åt skogen då du behöver skicka ut 59 grader på elementen vid nollgradit ute...

• Gilla
Veritas82
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja, värmepumpen är för liten. 6 kw skulle ju bara vara för att värma vv för fyra lägenheter. Nu är det ju plusgrader ute men hur har kåken värmts när kvicksilvret varit på minussidan. Det blir ju inte att vv behövs att värma mindre då..... Dessutom så är ju kurvlutningen åt skogen då du behöver skicka ut 59 grader på elementen vid nollgradit ute...

Frågade hyresgästerna om detta. De sa att den tidigare ägaren skruvat upp värmen till Max , finns ju en skala från 1-10 under menyn inomhusklimat. Den har tidigare varit på 10. Detta gjorde att elementen blev stekheta och de istället behövde öppna fönster osv. Men å andra sidan hade de inte tillräckligt med varmvatten när de duschade osv. Något tips på åtgärd?

C cffol skrev:
Med risk för att låta lite otrevlig, men har du kollat servicehandboken på Nibes hemsida?
Du kan komma in i installationsmenyn genom att hålla ned tillbaka-knappen tills den dyker upp. Där ska du kunna ange varmvattensprioritering.
inte alls otrevlig. Tack för detta. Ska försöka

Med tanke på att det inte finns vv så det räcker är väl den första åtgärden att prata med hyresgäster om att inte slösa. Kolla vid vilka tempraturer vv startar och stoppar produktionen, kolla i meny 2.2 vad det står där och sen i meny 5.1.1 vid vilka tempraturer den jobbar. Sen sänka kurvlutningen i 1.9.1 så lågt som möjligt utan att hyresgäster fryser ex börja å sänka till kurva 8 och kurvförskjutning 0 å se var det tar vägen. Nu är vi ju på väg mot varmare tider så kurvlutningen blir ju ljugande nu när värmebehovet är litet, det blir ju först när det är minusgrader igen å solen inte värmer något man får bättre inställnings möjlighet

• Gilla
Veritas82
  • Laddar…
V Vector skrev:
Med tanke på att det inte finns vv så det räcker är väl den första åtgärden att prata med hyresgäster om att inte slösa. Kolla vid vilka tempraturer vv startar och stoppar produktionen, kolla i meny 2.2 vad det står där och sen i meny 5.1.1 vid vilka tempraturer den jobbar. Sen sänka kurvlutningen i 1.9.1 så lågt som möjligt utan att hyresgäster fryser ex börja å sänka till kurva 8 och kurvförskjutning 0 å se var det tar vägen. Nu är vi ju på väg mot varmare tider så kurvlutningen blir ju ljugande nu när värmebehovet är litet, det blir ju först när det är minusgrader igen å solen inte värmer något man får bättre inställnings möjlighet
det är jag som har höjt kurvan eftersom värmen inte kommer igång, då tänkte jag att detta kanske skulle hjälpa för att få VP att växla över till att börja värma elementen. Just nu finns det tillräckligt med varmvatten, men VP växlar inte över till att värma elementen utan den fortsätter att värma varmvatten.... kan man manuellt ändra på detta? Så att den skickar ut det varma vattnet till elementen? Kanske är lite otydlig...

Gå in i Meny 4.9.1 och se hur det ser ut där. Du kan sätta driftprio för varmvatten till 0 minuter, men då kan ni bli utan varmvatten istället om värmepumpen kämpar för att hålla temperaturen i värmesystemet.

Framledningstemperaturen ska vara så låg som möjligt. Ju högre temperatur ju sämre COP och lägre uteffekt får man.
En 1226-6 ger ca 5 kW vid 45 graders framledning och 0 graders köldbärartemp.

Kolla också så att eltillskottet inte är blockerat.

• Gilla
Veritas82
  • Laddar…
Så länge gradminuterna på är på plus så startar inte vp att göra värme utan antingen står stilla eller gör vv om behov finns. När vv temp har kommut upp i stopptempratur så ska den förhoppningsvis vara nöjd med vv ett tag å jag förmodar om man tittar på bilderna att om vv är 40 grader att vv inte har kommit upp i stopptemp

• Gilla
Veritas82
  • Laddar…
Du har inget värmebehov enligt gradminuterna. Du har bockat i rumsgivare ser jag, men inget värde syns i menyn.
Finns det rumsgivare ens? Prova att bocka ur den.

• Gilla
Veritas82
  • Laddar…
L lordi skrev:
Du har inget värmebehov enligt gradminuterna. Du har bockat i rumsgivare ser jag, men inget värde syns i menyn.
Finns det rumsgivare ens? Prova att bocka ur den.
hejsan, hur gör jag detta? Kan du guida mig?

L lordi skrev:
Gå in i Meny 4.9.1 och se hur det ser ut där. Du kan sätta driftprio för varmvatten till 0 minuter, men då kan ni bli utan varmvatten istället om värmepumpen kämpar för att hålla temperaturen i värmesystemet.

Framledningstemperaturen ska vara så låg som möjligt. Ju högre temperatur ju sämre COP och lägre uteffekt får man.
En 1226-6 ger ca 5 kW vid 45 graders framledning och 0 graders köldbärartemp.

Kolla också så att eltillskottet inte är blockerat.
testade detta, dvs sätta 0 minuter på VV. Men hjälper inte

Veritas82 Veritas82 skrev:
hejsan, hur gör jag detta? Kan du guida mig?
Gå in i meny 1.9.4 som du visar på en av dina bilder. Bocka ur "styrning med rumsgivare"
Om det sitter en rumsgivare någonstans där det redan är varmt, så kommer inte värmeproduktion att tillåtas.
Det konstiga är att det bara är streck, där rumstemperaturen ska visas (BT50). Du borde fått ett larm i så fall.

På dina bilder kan man utläsa att kompressorn uppenbarligen inte är igång, eller så har den precis startat

Redigerat:
  • Gilla
Veritas82
  • Laddar…
L lordi skrev:
Gå in i meny 1.9.4 som du visar på en av dina bilder. Bocka ur "styrning med rumsgivare"
Om det sitter en rumsgivare någonstans där det redan är varmt, så kommer inte värmeproduktion att tillåtas.
Det konstiga är att det bara är streck, där rumstemperaturen ska visas (BT50). Du borde fått ett larm i så fall.

På dina bilder kan man utläsa att kompressorn uppenbarligen inte är igång, eller så har den precis startat
bockade precis ur detta, och sänke kurvan lite.
Får se om det hjälper....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.