Fick låna en nibblingsmaskin av svågern igår. Ska skära några takplåtar och så ska man ju helst undvika hög värmeutveckling typ vinkelslip, klippa för hand kändes så där lagom spännande och tigersågen är (i mitt tycke alla fall:D) inget precisionsverktyg, svårt att såga rakt i T=P20.
Jag har aldrig använt en nbblare förut, nån instruktion medföljde inte och jag kan inte fråga svågern, så jag frågar här istället:
Hur gör man? :p alltså vad ska man tänka på och vad kan hända? (sätta i sladden, trycka på on och köra maskinen in i plåten förstår jag ju :D) men sen? :confused:

Jag är ingen expertnibblare, men det jag har kört har blivit bra.

I princip gör jag bara som du säger, i med sladden och kör. Se till att inte pressa maskinen i sidled, utan flytta istället handen, så att skäret tar lite från ett annat håll, då svänger den. Lite samma tänk som med en sticksåg. Sen är det bara att ta det lugnt, och öva upp sig på spillbitar först.

Oki, tack för det! Då är det inte svårare än jag trodde alla fall :) som vanligt, "learning by doing" :)

Har inte heller kört så mycket, men ett tips är att klippa i tunna, plana plåtar först och sen gå på den korrugerade. Det är lite svårare att styra den både vertikalt och horisontellt på en gång. Till nöds kan man väl köra konservburkar som övning.

Men det är en fantastisk maskin!

Jo lite svårare i korrugeringen var det allt :D men nu har jag provat den alla fall. På tvären tog jag tigersågen efter en stunds prövande, förmodligen skulle det funka om jag tagit mej tid öva men eftersom kanten inte kommer att synas ;) blev det tigersågen till slut. Ska ta bort några cm på längden och då kommer nibblaren att användas däremot.

Det värsta är definitivt att köra på diagonalen över tegelpanneprofilerad plåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.