Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

• Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är rätt säker på att den fasta telefonen slutar fungera samtidigt med mobilen idag. Den fasta koppartelefonen och mobilen är säkerligen kopplade till samma fibernät.
Så du menar att man inte har stängt ner en massa telestationer redan och tidplanerna för att stänga ner fler bara är påhittade?

https://www.telia.se/dam/jcr:8f18e7c9-5b7e-4b0a-b477-27590c0c12b6/Kommuner och orter 2022 rev4.pdf

https://www.telia.se/dam/jcr:aa3d29...4f8738/Kommuner och orter 2023 rev2[1681].pdf

"Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat."
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat.html

Cheesen
Demmpa Demmpa skrev:
Många mobilmaster står på helt andra ställen än vad telestationerna gör.

Gjorde en liten snabb koll via lantmäteriets kartor där man ser master/torn jämfört med där jag vet att det finns telefonstationer (fem stycken), ingen av telefonstationerna hade någon mast nära inpå sig.
När vi hade koppar i stugan så slutade fasta telefonen att fungera efter ungefär 4 timmars strömavbrott. Mobilen fick sämre täckning men fungerade fortfarande efter 9 timmars strömavbrott. Det var vid det avbrottet som jag fimpade telefonen där.(14 år sedan) fick redan då veta att det berodde på en av två saker. Fibernätet till lokala televäxeln gick ner på grund av kraftbrist eller batteriet tog slut i densamma. Mobilnätet hade då solcell på masten som stannade uppkopplad. Men vid ett stort strömavbrott hjälper inte det då nätverket ändå går ner.

Cheesen
useless useless skrev:
Så du menar att man inte har stängt ner en massa telestationer redan och tidplanerna för att stänga ner fler bara är påhittade?

[länk] och orter 2022 rev4.pdf

[länk] och orter 2023 rev2[1681].pdf

"Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat."
[länk]
Det var i händelse av strömavbrott jag syftade till. Är medveten om hur det ser ut med fasta stationer då jag inte har möjlighet hatt få telefon till någon av mina fastigheter.

Cheesen Cheesen skrev:
Det var i händelse av strömavbrott jag syftade till. Är medveten om hur det ser ut med fasta stationer då jag inte har möjlighet hatt få telefon till någon av mina fastigheter.
Jaa, du tänkte så. Även kommunikationsutrustningen mellan stationerna har reservkraft och det finns ju en del krav för hur länge koppartelefonen ska fungera. Det är nog snarare de som har gått över till 'fast' telefon via sin bredbandsleverantör som får räkna med att telefonen slutar funka samma sekund som strömmen försvinner.
Sen har kanske Telia/Skanova inte lagt ner så mycket resurser senaste åren på att underhålla batterier och säkerställa driftsäkerheten i ett nät som är på utdöende.

Där vi bodde förut var det många som tackade nej till fiber eftersom dom tyckte ADSL funkade tillräckligt bra. Men sen Telia stängt telestationen (ett år innan en annan avdelning på Telia skulle dra fiber) och folk fått den undermåliga ersättningslösningen med en box som kopplar telefonen via mobilnätet istället så ångrade sig i princip alla.

Men om man ångrar sig och vill eftersnsluta sig till fiber' så kan det vara bra att kolla med grannar och gå ihop ett par stycken och beställa samtidigt.

Cheesen Cheesen skrev:
När vi hade koppar i stugan så slutade fasta telefonen att fungera efter ungefär 4 timmars strömavbrott. Mobilen fick sämre täckning men fungerade fortfarande efter 9 timmars strömavbrott. Det var vid det avbrottet som jag fimpade telefonen där.(14 år sedan) fick redan då veta att det berodde på en av två saker. Fibernätet till lokala televäxeln gick ner på grund av kraftbrist eller batteriet tog slut i densamma. Mobilnätet hade då solcell på masten som stannade uppkopplad. Men vid ett stort strömavbrott hjälper inte det då nätverket ändå går ner.
Sedan 10 juni 2020 så ska mobilnätet fungera upp till 24 timmar under strömavbrott, minst två timmar. Hur länge beror på klassning av masten, å bl.a. antalet anslutna kunder.

https://www.ssnf.org/Branschnyheter/branschnyheter/skarpta-krav-pa-reservkraft-borjar-galla/
https://www.ssnf.org/Branschnyheter/branschnyheter/skarpta-krav-pa-reservkraft-borjar-galla/
https://www.pts.se/sv/dokument/fore...elsens-foreskrifter-om-krav-pa-driftsakerhet/

Tidigare var kravet minst en timme i tätort och minst fyra timmar på landsbygden.(
https://www.induo.com/b/mobilnaten-sarbara-utan-strom/

P
A Andy78 skrev:
Men om man ångrar sig och vill eftersnsluta sig till fiber' så kan det vara bra att kolla med grannar och gå ihop ett par stycken och beställa samtidigt.
Du menar i områden helt utan fiber?

För min del kvittar det om jag får med resten på efteranslutning, det kostar lika mycket ändå. Och det ligger en anslutning till varje hus på gatan =)

• Gilla
john68
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sedan 10 juni 2020 så ska mobilnätet fungera upp till 24 timmar under strömavbrott, minst två timmar. Hur länge beror på klassning av masten, å bl.a. antalet anslutna kunder.

[länk]
[länk]

Tidigare var kravet minst en timme i tätort och minst fyra timmar på landsbygden.(
[länk]
https://www.bohuslaningen.se/nyhete...livsfara.f5d7066c-bcd8-462e-af60-df9e621817c6

Om man inte har otur och någon har slangat reservkraftverket.

Rkarlsson skrev:
Du menar i områden helt utan fiber?

För min del kvittar det om jag får med resten på efteranslutning, det kostar lika mycket ändå. Och det ligger en anslutning till varje hus på gatan =)
Nej där det är framdraget till tomgräns tex.

P
A Andy78 skrev:
Nej där det är framdraget till tomgräns tex.
Okej. Då bör man kolla om det finns mängdrabatt. Det finns det inte här, utan det är fast kostnad för att få in det i huset.

Cheesen
Demmpa Demmpa skrev:

[länk]
[länk]

[länk]
Nu var det ju kopparnätets kraft som jag åsyftade. Är väl medveten om hur mobilnätet funkar idag

R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nackdelen med mobiltbredband är att uppkopplingen är usel om man inte har antenn på ytterväggen.
galento galento skrev:
Tycker det funkar bra utan yttre antenn , är 2 antenner på routern.
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Har inte heller några problem utan extra antenn.
Detta är ju ett av de uppenbara problem som finns med mobila bredband. Vissa klarar sig med antenner på en en vanlig konsumentrouter, andra måste sätta upp en extern antenn, och för den tredje fungerar inte ens det alla dagar.

Likadant med belastning i nätet. För vissa fungerar det bra med (relativt) hög hastighet, för andra (i områden där flera grannar tagit samma beslut) går det som sirap.

Båda dessa punkter kan fungera bra ena dagen för att helt plötsligt fungera dåligt den andra.

Mobilt bredband för privatkonsumenter är inte en stabil ersättare för en fast anslutning som fiber. Det bara är så. Men har man inga större krav på sin förbindelse och är medveten om nackdelarna kan det ju förstås fortfarande vara rätt val.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Nej.. Är inte av behov för snabbare uppkoppling, ADSL räcker utan problem till streaming på minst 2 enheter. Sen är fiber abonnemangen billigare men tar några år att tjäna in inkopplingsavgiften. Sen när dom stänger ner nätet, bor vi när så nära telemasten så mobilt bredband är inte bekymmer.

R
MaxHugo skrev:
Sen när dom stänger ner nätet, bor vi när så nära telemasten så mobilt bredband är inte bekymmer.
Det beror som sagt på hur många andra som tänker likadant. Jag känner personer som bor i områden där kopparn avvecklades, området hade tackat nej till fiber, och alla gick över till mobilt bredband istället.

I början, när några få hade gjort bytet fungerade det ok, men efter ett tag gick det inte längre att titta på TV på kvällarna. I vissa fall knappt läsa nyheter på webben. Så nej, närhet till en mast är ingen garanti för bra prestanda. Det måste även finnas utrymme i luften.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Det beror som sagt på hur många andra som tänker likadant. Jag känner personer som bor i områden där kopparn avvecklades, området hade tackat nej till fiber, och alla gick över till mobilt bredband istället.

I början, när några få hade gjort bytet fungerade det ok, men efter ett tag gick det inte längre att titta på TV på kvällarna. I vissa fall knappt läsa nyheter på webben. Så nej, närhet till en mast är ingen garanti för bra prestanda. Det måste även finnas utrymme i luften.
Ca 90% av hushållen här har fiber uppkoppling och vi är 1500 invånare. Så för vår situation blir där nog ingen överbelastning på masten.

Skulle nu det bli ett problem får jag väl koppla upp mig på grannens router :D

• Haha
Dan1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.