Byggahus.se
Ska montera en vägbom och gjuta ett fundament till foten av bommen.

Belastning är att bommen går fram och tillbaka och att någon kanske vill sätta sig längst ut på bommen för skojs skull.

Jag undrar om det är någon skillnad på att gjuta och sen borra hål och sen göra rent dem rejält med blåspump och sen köra ankarmassa och gängstav gentemot att bara trycka ner gängstängerna i den blöta betongen innan den brunnit?
 
Direkt i betongen är helt klart hållbarast.
Men gör en mall med hålen och trä över så de håller sig kvar, tex av en bit plywood.
 
R
G gurrre skrev:
Ska montera en vägbom och gjuta ett fundament till foten av bommen.

Belastning är att bommen går fram och tillbaka och att någon kanske vill sätta sig längst ut på bommen för skojs skull.

Jag undrar om det är någon skillnad på att gjuta och sen borra hål och sen göra rent dem rejält med blåspump och sen köra ankarmassa och gängstav gentemot att bara trycka ner gängstängerna i den blöta betongen innan den brunnit?
Det är billigare o gjuta in dom samt lättare om du bara har hålplaceringen ifrån bommen, jag brukar borra hål i en bräda eller plywood bit med samma hålavstånd som bommens fot som man fixerar gängstavarna med inför gjutning..
Det funkar o borra och injektera men det blir dyrare med ankarmassan samt längre utförande tid innan du kan montera bommen..
 
Spännande jag har hört precis tvärt om innan. Att inget slår ankarmassa.
Och att det kan spricka och att betongen krymper runt gängstaven.

Vi får se om vi får fler svar.
 
R
G gurrre skrev:
Spännande jag har hört precis tvärt om innan. Att inget slår ankarmassa.
Och att det kan spricka och att betongen krymper runt gängstaven.

Vi får se om vi får fler svar.
Håller gör det med ankar massa..

Vid större byggnationer med stålpelare mm godkänns inte injekterings infästningar..
 
R Rejäl skrev:
Håller gör det med ankar massa..

Vid större byggnationer med stålpelare mm godkänns inte injekterings infästningar..
Gjuter man ner det direkt i ny betong då?

Då kör jag ju hellre på det, går ju mycket snabbare att göra en mall sen köra på.
 
R
G gurrre skrev:
Gjuter man ner det direkt i ny betong då?

Då kör jag ju hellre på det, går ju mycket snabbare att göra en mall sen köra på.
Ja du fyller din form som du ska gjuta i med betong vibrerar betongen och sedan sänker du ned hela infästnings paketet i ett, efter att du tycker dig vara nöjd med placeringen så knackar du lite på gängstängerna med en hammare så att betongen sluter sig runt dom..

Ett förstärknings tips är att gänga på en eller ett par muttrar på varje stång som gör att det är omöjligt att dra upp dessa..
 
  • Gilla
gurrre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.