För att fatta mig kort.
Beställde ett kök från epoq före sommaren som vi satt upp själva.
Min sambo som tidigare jobbat som snickare tyckte att instruktionerna var otroligt svåra att förstå ibland. bänkskivan kom inte, utan vi fick veta samma dag som resten av köket kom, att skivan skulle bli en månad försenad.
nåja den kom tillslut men dessa är våra problem:
se bilder nedan
Diskhon är en större variant, denna rymdes inte i underskåpet, utan vi fick ”såga sönder det” sedan sitter det klammers (är underlimmad) som nu gör att vi inte kan stänga underskåp??????????????

dessutom så på samma sätt så ryms inte ugnen riktigt under spishäll (även detta underskåp fick vi slakta för att få in en häll) så nu går inte låda under att stänga???????????

skivan är en Dekton om det hjälper någon kunnig.
Tänkte att de som säljer köket borde veta om delarna ska passa eller inte. Allt är ju köpt från samma försäljare och från Elgiganten.

mycket tacksam för svar.

• En stor grå diskho som inte passar i det blå underskåpet, med synliga klammers och en ofullständigt stängd låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hietikz
  • Laddar…
Klammers under som tar i fronten Klammor som fäster köksluckans front underifrån mot en bänkskiva.
Skapa konto

En nedsänkt skåplucka under en inbyggd ugn i ett kök med trägolv.
Skapa konto
Under ugn

Är ni säkra på att det är rätt monterat?

Om så är fallet och ni gått igenom det hela med en säljare och fått ok från deras ”kitchen control” får Elgiganten ta ansvar för att de dimensionerat köket felaktigt.

köpte ni det i sin helhet av en säljare? När jag köpte kök på Elgiganten var de väldigt noga med att påpeka när vi avvek från standard och att de inte tog ansvar för köket om man anpassat stommar på egen hand.

Vad är det för bänkskiva? Ser ut som laminat då brukar man väl underlimma i det övre laminatskiktet bara, dvs fräsa bort spånet.. tycker monteringen nu ser märklig ut.

P pjkw skrev:
Vad är det för bänkskiva? Ser ut som laminat då brukar man väl underlimma i det övre laminatskiktet bara, dvs fräsa bort spånet.. tycker monteringen nu ser märklig ut.
det är inte laminat, det är dekton, (quartskomposit, tror jag även att det kallas).

S SpjuteViking skrev:

Om så är fallet och ni gått igenom det hela med en säljare och fått ok från deras ”kitchen control” får Elgiganten ta ansvar för att de dimensionerat köket felaktigt.

köpte ni det i sin helhet av en säljare? När jag köpte kök på Elgiganten var de väldigt noga med att påpeka när vi avvek från standard och att de inte tog ansvar för köket om man anpassat stommar på egen hand.
nä det måste ju vara något fel. Men vet inte om dem bara visar hur man monterar med laminat i deras instruktioner och inte för sten?! Jag har ingen aning faktiskt. Vi har tolkat instruktionerna på detta sätt, för det finns typ inget om att montera bänkskiva.

S SpjuteViking skrev:

ja alt är köpt av en och samma säljare.

L linnnordstrom skrev:
ja alt är köpt av en och samma säljare.
Då skulle jag försöka reklamera, åtminstone bänkskivan.

S SpjuteViking skrev:
Då skulle jag försöka reklamera, åtminstone bänkskivan.
ja men den tror jag inte att dem tar igen ändå, kostade 55.000:-

L linnnordstrom skrev:
ja men den tror jag inte att dem tar igen ändå, kostade 55.000:-
Om leverantören exempelvis rekommenderat en större vask än vad som får plats, alt. placerat hålet i skivan fel osv så får de ta den tillbaka och göra rätt. Ni ska vara skadeslösa för deras ev. misstag oavsett bänkskivans kostnad. Om ni däremot på egen hand gjort avsteg från leverantörens rekommendationer, mätt fel (om ni mätt på egen hand) mm så är saken så klart i annat läge.

S SpjuteViking skrev:
Om leverantören exempelvis rekommenderat en större vask än vad som får plats, alt. placerat hålet i skivan fel osv så får de ta den tillbaka och göra rätt. Ni ska vara skadeslösa för deras ev. misstag oavsett bänkskivans kostnad. Om ni däremot på egen hand gjort avsteg från leverantörens rekommendationer, mätt fel (om ni mätt på egen hand) mm så är saken så klart i annat läge.
Det är ingen fel i mätning från våran sida men diskhon verkar sitta för långt fram till framkanten.

Jag får någon känsla att säljaren inte riktigt tänkt till - Er skiva är tunn, så antagligen sticker hällen ned så långt att ugnen måste sänkas och då krockar med lådan under.
Diskhon däremot - Det är inte så att man kan ta bort dessa där klammer? Hon borde ju vara limmad och mig veterligen har jag inte sett klammer som håller en underlimmad ho på ett sånt där sätt!? Enbart för transport kanske!? Ring och fråga!

Epoq är lite dåliga på att reklamera mot - Vi hade ett fåtal missar i vårt kök och när jag tog det till elgiganten och säljaren så är deras ansvar mer eller mindre över när varan är såld och man hänvisas till Epoq kundtjänst över telefon.

Vi fick för få handtag - Dom har ännu inte dykt upp (Mars/April 2019) så jag har skaffat nya lokalt.
En dörr var fel storlek - Korrigerat och ny skickades. (Efter att dom konstaterat att det var ritat fel).
Kom en köksblandare som vi inte skulle ha - Kunde inte returneras, fick betala för den dock.
Häftpistol för att fästa backstycken kommer med som man får betala för - Den kändes onödig...

I övrigt nöjd med köket men jag fick onekligen peta ganska mycket på ritningen/ordern och säga hur jag ville ha det - Och stryka en hel del saker på ordern som inte behövdes som socklar, sockeln och passbitar.

Hmm klammer sticker ju ut för långt, är det direkt från fabrik eller har ni monterat dessa?

Hör av er till kundtjänsten, är det från fabrik får dom lösa problemet.

Angående ugnen så har du troligtvis möjlighet att höja metall medarna så ugnen kommer upp ett par mm. Svårt att se iom att bilden ej visar överdelen.
iofs är det tunn bänkskiva så kanske ni har i ritningen att ni ska bygga en "frame" och på så vis få upp bänkskivan för att skapa djup till spishäll.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hmm klammer sticker ju ut för långt, är det direkt från fabrik eller har ni monterat dessa?

Hör av er till kundtjänsten, är det från fabrik får dom lösa problemet.

Angående ugnen så har du troligtvis möjlighet att höja metall medarna så ugnen kommer upp ett par mm. Svårt att se iom att bilden ej visar överdelen.
iofs är det tunn bänkskiva så kanske ni har i ritningen att ni ska bygga en "frame" och på så vis få upp bänkskivan för att skapa djup till spishäll.
Den kom monterad sådär. Är från fabriken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.