Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Sedan vi fick våra solceller installerade och gått över till timpris har vi legat under genomsnittspotpriset.

T
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Hallå,

Jag kör timpris via Tibber och slår ”index” eller vad man ska kalla det. Lite som du är inne på så är en disk- eller tvättmaskin ett piss i havet när man jämför med uppvärmningen (och i vårt fall laddning av elbilen)

Visst att vi kör tvätt, disk och ibland torktumlaren nattetid, har även nu under hösten kört LLVP ”smart” så att den kör kl5-7 (generellt billigare) på 25C och sen behöver den inte gå mer under dagen, men trots det skulle jag säga att den absolut största vinsten märks på laddningen av elbilen som vi fick för två veckor sen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är det fortfarande betydelsefulla skilnader mellan dag/natttaxa?

T
H Harald Blåtumme skrev:
Är det fortfarande betydelsefulla skilnader mellan dag/natttaxa?
Det skulle jag säga, bifogar hur idag/imorgon ser ut.

• Skärmavbild av elprisgraf med prisförändring över en dag och prisinformation för kommande dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över elpriser som visar timkostnaderna för en dag, med höjdpunkt på 427 öre per kWh.
    Skapa konto
T
T tunellm skrev:
Det skulle jag säga, bifogar hur idag/imorgon ser ut.
Lägger till hur de senaste 7 dagarna sett ut också :)

• Skärmdump av en mobilapp som visar en graf över elpriser för de senaste 7 dagarna, med pristopp på lördag.
    Skapa konto
ok det verkar vara betydande skillnad detta dygn. Men konstaterar att man skulle behöva gå i pension för att ha tid att kunna trimma in och dona så man får fullt utbyte av lastfördelning över dygnet…

• Gilla
  • Haha
DataJonny och 4 till
  • Laddar…
T
H Harald Blåtumme skrev:
ok det verkar vara betydande skillnad detta dygn. Men konstaterar att man skulle behöva gå i pension för att ha tid att kunna trimma in och dona så man får fullt utbyte av lastfördelning över dygnet…
Ja man kan köra stenhårt om man vill, här hemma är det inte så extremt, skulle inte ha den energin. Vi lagar mat som vanligt oavsett elpris och så vidare.

Bara det faktum att elbilen förbrukar såna ofantliga mängder nattetid när det är billigt gör i princip att vi kan ”skita i resten” och ändå tjäna på det skulle jag tro.

Vi får se hur vintern ser ut i elpris-kurvorna, tanken är väl att i princip bara strypa värmen de absolut dyraste timmarna men i övrigt så får den stå på.

• Gilla
danne888 och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag sparade över 2000 kr i augusti på att ha tim- istället för månadsdebitering. Men det beror på att det mesta av min el den månaden gick åt till min direktverkande varmvattenberedare, en förbrukare som är lätt att styra till billiga timmar. Jag lät också bli att alls köra VVB några nätter som jag inte tyckte var tillräckligt billiga.

Det är intressant att medelsvensson, med en typisk fördelning av förbrukningen över dygnet, inte förlorar på att ha timpris. Även om han eller hon inte bevakar timpriset eller flyttar sin förbrukning alls.

Det som gör att jag väljer timpris är att då vet jag vad den el jag förbrukar kostar. Det känns annars obehagligt, särskilt i början på månaden, att inte ha en susning om vad den el jag förbrukar kostar. 30 öre per kWh? 30 kronor? Hur ska jag kunna veta?

• Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Jag räknade lite själv på detta om det skulle löna sig för oss. Med helt normal och icke påverkad elkonsumtion så skulle vi slå index med 2%. Har ej elbil och värmen står på auto.
Håller mig till månadssnittpris för tillfället då jag värderar att inte behöva bry mig för högt. Skulle en elbil köpas in kommer jag nog omvärdera timpris.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Eftersom min mätare redan stödjer timdebit kunde jag kolla och jämföra. Låg 1% under vanligt rörligt pris helt utan anpassning. Så att förlora på det känns svårt, nu kan man passa på att basta när det är billigt och jag ska göra några enklare anpassningar

• Gilla
Mattias Gustafsson2 och 3 till
  • Laddar…
C
S Skopan skrev:
Det är intressant att medelsvensson, med en typisk fördelning av förbrukningen över dygnet, inte förlorar på att ha timpris. Även om han eller hon inte bevakar timpriset eller flyttar sin förbrukning alls.
Samtidigt torde spridningen i kundkollektivet i praktiken vara stor beroende på hur stor del av förbrukningen som används till uppvärmning. Eftersom uppvärmningen (natt-tung eller åtminstone jämn över dygnet) och hushållselen (dagtung) följer olika mönster.

Dvs. givet att man inte ändrar sitt förbrukningsmönster torde den värmer med el "automatiskt" tjäna på timdebitering och tvärtom för den som inte använder el alls för uppvärmningen(?)

• Gilla
anka11
  • Laddar…
Jag har inte timpris men gjorde en ovetenskaplig jämförelse för september månads timpriser/timförbrukning. Om jag hade förbrukat så som jag gör nu, utan några försök att styra förbrukningen, så hade jag förlorat lite grann på timpris gentemot månadsrörligt med påslag. Så utan vidare analys så är det helt avgörande att kunna flytta förbrukningen till billiga timmar, vilket inte är en helt ologisk slutsats :)

För de som kör Tibber kan man göra direkt jämförelse på offpeak.se.

Jag sparade 13% jämfört med viktat månadssnitt i SE3. 270 kronor i augusti.

Det vi gjort är:

- Varmvattenproduktion på natten, vi har Nibe F730 som värmer upp till 55 grader 02-05, fått kallt duschvatten en kväll när dottern fick för sig att bada badkar. Väldigt liten komfortminskning.
- Tvättmaskin och diskmaskin går, till 90%, nattetid. Ingen komfortminskning
- Nibe Smart Price Adaption med högsta påverkan på värmen, Märker inte någon större skillnad men är ju inte riktigt värmesäsong ännu.

• Gilla
Johan Torstensson och 5 till
  • Laddar…
Vi har hus med fjärrvärme men valde Tibber när vi flyttade in ändå för att vi hört så gott om det.
Senaste tiden försöker jag hålla stenkoll på när vi kör diskmaskin och tvättmaskin, vill inte köra det de timmar när det är snordyrt. Utan då kanske vi väntar och tvättar mer intensivt dagen då det är "billigt" igen.
Diskmaskinen körs på kvällen/natten.
Men i och med att vi har fjärrvärme så är det inte så många andra kostnader som vi faktiskt kan styra.
Klart vi försöker hålla lampor släckta och så, men det gör vi även om inte elpriset hade skenat.

När jag jämför mot energimarknadsbyrån som du angett ser jag att vi kontinuerligt ligger några öre över deras genomsnitt (område 3).
Maj 112 för oss, 103 för emb.
Juni 134 för oss, 126 för emb.
Juli 90 för oss, 87 för emb.
Augusti 240 för oss, 223 för emb.

Så det verkar som att för oss som inte värmer huset eller har elbilsladdning är timdebitering mer jobb för ingen vinst.
Det hade varit mycket mer bekvämt att ha en överslagskostnad över månaden och inte behöva ha koll på timme för timme hemma, om man ändå inte vinner något på det.
Vilket är synd, för jag tror ju på att det som händer kräver att alla ser över sin användning och vilka tider man gör vad.

• Gilla
Bragul och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.