Vilken bank har ni vänt er till???
Skulle gärna vilja ha ett konto som jag själv kan plocka från när det behövs
Finns den möjligheten?

Mvh LoKa

Hej,

Vi har Förenings sparbanke. Vi lämnar in fakturor på det vi köper och banken betalar räkningen.

Är det enda möjligheten att få ut lånet på? Man kan inte få en klumpsumma? Tycker det verkar krångligt att hela tiden få banken att betala istället för att du gör det själv.

Finns det andra typer av lån eller gör banker på olika sätt?

Handelsbanken och likadant!
Vad menar du med klumpsumma, hur skall banken veta att du inte bara drar till mexico....
Det går dock att köpa material kontant med kvitto och få dessa utlägg reglerade, eventuella andra "gråzoner" får du betala ur egen ficka ;)

Vi bygger också lösvirke, vi har ett speciellt byggkonto med en kredit på 600 000 kr SE-banken som vi betalar våra räkningar ifrån.

Jag tror att vi kan få ut en del "pengar", utan att faktura föreligger, men jag vet att bankkvinnan sa att de allra helst ser att vi fixar fakturor och att dom sedan betalar dem åt oss.

Vi kommer även få tillgång till så att vi kan se hur mycket pengar vi har kvar av "lånepengarna". Samtidigt är det rätt bra att vi inte kommer låna mer än vi behöver och "lägga" pengarna på andra saker än själva huset.

Vi har åxo tagit räkningarna till banken och det läggs på byggkredetivet. Enkelt så länge det funkar och banken betalar våra räkningar i tid. Vilket inte alltid ha funkat för oss >:( Fått nån betalningspåminnelse >:( Men, men dom blir då betalda efter viss påtryckning iaf. ::)

Så om någon, naturligtvis inte jag skulle vilja betala en icke nämnd hantverkare en ersättning utan att kvitto skulle skrivas. Så går det inte att få ut pengar? Man måste alltså hela tiden redovisa allt för banken för att få ut några pengar?

Hade även funderingar på att göra vissa inköp utomlands. Har ju hört att det e mycket billigare (har faktiskt inte kollat upp det än). Det kan ju vara ganska dyra inköp, kan man inte få ut pengar för det i förhand?

En annan fråga är om man får lån biviljat på låt säga 1,5m. Inget topplån. Huset kostar "bara" 1,4m att bygga. Får man inte ta ut de sista kronorna då? Eller hamlar det utanför byggkreditivet? Jag menar att man får ta det lånet sen när huset e klart och värderat till 1,5m.

Många funderingar på en gång! :D

Vi ringer till vår bank (lokal bank som tillhör FSB) när vi behöver pengar och de gör sedan en överföring till vårt konto. Allt eftersom räkningarana trillar in betalar vi själva våra räkningar. Vi kan på ett enkelt sätt få pengar överförda till våra konton som är knutna till våra egna kontkort.
Bra service tycker vi!
Som de själva sa: Vi förutsätter att ni inte går och köper en utomlandsresa för pengarna.

Det är ju toppen. En sån bank ska jag leta efter :)

fan det där med Mexico lät canon ;D

Vi har också Sparbanken här i Sörmland, och dom flyttar över pengar på vårt konto när vi behöver, så betalar vi själva räkningar utan att redovisa till dom.

När man bygger i lösvirke antar jag att det blir många rundor till diverse affärer.

Ska man verkligen behöva vända sig till banken så fort man behöver åka och handla en låda skruvar :)

Finns det någon som har fått ett konto för matrial/arbete/övriga utgifter?

EX. Jag går till banken med alla "stora" fakturor, grund/markarbeten, huset, stommontering, Och sedan har jag ett annat konto där jag kan handla tex golv, sanitetsporslin, betala övriga hantverkare med?

Tack för alla svar och hoppas på många mer:)

Mvh LoKa

Som jag sa tidigare så har vi ett konto med kontokort med en kredit på 600 000kr som vi själva kan använda utan att SE-Banken lägger sig i vad vi gör med dom ..... det är bra för man gör många inköp och det ska vara lätt att betala.

Hejsan
Vi bygger lösvirke och har lån hos Nordea, det är upplagt som ett kreditkonto där vi lägger in faskturor själva plus ett konto med ett masterkard som vi har fått en del sv summan disponibel på för "småutgifterna"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.