Nu drar det ihop sig...

Idag ska vi få kostnadsförslag på en tillbyggnad vi ska göra på vårt ganska nyinköpta hus. Men det är första gången vi anlitar hantverkare för ett sånt här stort jobb, så det känns ju lite nervöst...

Läser man inläggen här blir man ju lätt mörkrädd, med alla dessa märkliga konflikter mellan husägare och hantverkare. Frågan är därför vad vi som husägare nu kan göra för att se till att detta blir lyckat för alla parter - och här vill jag gärna ha tips från er som är hantverkare själva!

Upplägget hittills är att vi anlitar en firma som vi fått rekomenderad av grannar som anlitat dem tidigare. Vi har anlitat arkitekt som gjort ritningar. Vi har först gått igenom bygget med snickaren, och vi fick bra intryck av honom, det känns bra. Sen har alla andra inblandade hantverkare (snickare, elektriker, rörmokare, grävmaskinist o.s.v.) har varit här och tittat tillsammans. De verkade också bra.

Och självklart är vi beredda att betala bra för att få jobbet gjort bra, självklart vitt och självklart litar vi på att de som nu ska göra jobbet vet vad de gör.

Men som sagt - vad kan vi som husägare nu kan göra för att se till att detta blir lyckat?

Det är ju tragiskt att denna fråga ens ska behöva ställas, men världen är ju tyvärr sådan idag.

Nu verkar ju ni vara en bit på väg ändå med bra referenser/relationer än så länge.
Men glöm inte att hantverkarna i detta skede är säljare för sig själva och då kommer knappast de dåliga sidorna fram (om det nu finns några)

Se till att ha allt på pränt i kontrakten, exakt vad som ska ingå osv.
Tidplan, kontrollplan, betalningsvillkor, mm.
Ha en bra sansad dialog under byggets gång, bjud till lite med fika osv.
Spring inte på bygget och var småpetig, är dom yrkesmän så kan dom sin sak ändå.

Är dom glada och mätta så kanske dom lägger ner en extra minut på detaljerna som annars blir satta åt sidan..

Lycka till!

TorpAnders skrev:
Det är ju tragiskt att denna fråga ens ska behöva ställas, men världen är ju tyvärr sådan idag.

Tja, fast samtidigt så ser jag detta som att det är ju en riktigt stor affärsöverenskommelse detta, både för oss och för snickren (enmansföretag). Och vi är ju inte alls vana vid sånt här. Därför är jag angelägen om att det verkligen ska gå bra.

Det ska vi göra! Finns det kanske några bra mallar någonstans på nätet som man kunde utgå ifrån.

Spring inte på bygget och var småpetig, är dom yrkesmän så kan dom sin sak ändå.

Nä, det ska vi verkligen inte. Skulle själv bli vansinnig om folk sprang här på min arbetsplats och la sig i och tyckte att dom kunde göra bättre själva...

Lycka till!

Tack ! :)

Sara_B skrev:
[quote author=TorpAnders link=1143791506/0#1 date=1143794106]Det är ju tragiskt att denna fråga ens ska behöva ställas, men världen är ju tyvärr sådan idag.

Tja, fast samtidigt så ser jag detta som att det är ju en riktigt stor affärsöverenskommelse detta, både för oss och för snickren (enmansföretag). Och vi är ju inte alls vana vid sånt här. Därför är jag angelägen om att det verkligen ska gå bra.

Det ska vi göra! Finns det kanske några bra mallar någonstans på nätet som man kunde utgå ifrån.

Nä, det ska vi verkligen inte. Skulle själv bli vansinnig om folk sprang här på min arbetsplats och la sig i och tyckte att dom kunde göra bättre själva...

Lycka till!

Tack ! :)
[/quote]
Sara_B håller med torp Anders om vikten av kontraktet! Skriv så detaljerat och okomplicerat som möjligt - ta gärna hälp av en advokat med entreprenad som specialité (kostar en slant men själv sitter jag i en rättslig konflik med en entreprenör som försöker få mig att betala 200 000 för ingenting så jag har lätt att vara efterklok). Kontrakt finns att ladda ner här!
http://www.gar-bo.se/pdf/abs05_entreprenadkontrakt.pdf
Snälla moderator fimpa porren!

I helsike heller med såna bilder, bort med dom >:(

Men Sara B, om det handlar om tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus (småhusentreprenad) tillämpas ABS 05, allmänna bestämmelser för småhusentreprenader. För reparations- och ombyggnadsentreprenader används istället allmänna bestämmelserna i RO-formuläret + Konsumenttjänsteölagen. Allt hittar du hos Konsumentverket.
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1510&lngArticleId=3292
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1825&lngArticleId=4601

[smiley=thumbsup.gif] Sartsa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.