311 522 läst ·
1 070 svar
312k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Jag syftar på påverkansgrad som är en en inställning man kan göra för Smart Price Adaptation. Mina inställningar är:P PurreP skrev:
Värme:
- Påverkansgrad: 7 (Skala 1-10)
Varmvatten:
- Påverkansgrad: 4 (Skala 1-4)
Vi har måltemperaturen satt till 21 grader. Något vi sänkte från 23 grader efter decembers prischock.
Den enda klimatpåverkan vi kan ana är att vissa morgnar är varma och behagliga då huset har fått lite extra värme under den billiga perioden, samt att vi någon kväll anat lite svalare inomhusklimat.
/Marcus
radiatorer eller golvvärme?M Marcus Karlsson skrev:Jag syftar på påverkansgrad som är en en inställning man kan göra för Smart Price Adaptation. Mina inställningar är:
Värme:
Varmvatten:
Vi har måltemperaturen satt till 21 grader. Något vi sänkte från 23 grader efter decembers prischock.
Den enda klimatpåverkan vi kan ana är att vissa morgnar är varma och behagliga då huset har fått lite extra värme under den billiga perioden, samt att vi någon kväll anat lite svalare inomhusklimat.
/Marcus
gissar golvvärme när jag ser framledningstempen. I så fall, hur har du ställt rumstermostater om du har sådana?
TackM Marcus Karlsson skrev:Jag syftar på påverkansgrad som är en en inställning man kan göra för Smart Price Adaptation. Mina inställningar är:
Värme:
Varmvatten:
/Marcus
Ska testa mig fram... Också upplevt varma mornar i huset, ser det inte som något negativt, vi har generellt ganska svalt i sovrummen men det är skönt att det är varmt i köket när man kommer ner på morgonen...
Vi har ingen rumstermostat, styr bara på utetemp (och frånluften antar jag?).
Ibland blir det en brasa till middagen för att stötta upp lite under tidig kväll.
Värmekurva 5. Ingen knäckning eller något speciellt. Framledningen begränsad till 37 grader då trägolven är ganska nylagda.K kjork skrev:
Rumstermostaterna individuellt satta och av den gamla analoga sorten, så ingen speciellt temperatur. Men typiskt så ligger de inställda på 21-23 grader, och vissa rum så sitter de på max.
Efter lite rörmokeri i helgen så funkar värmestyrningen riktigt bra!
Triggar man pumpen att starta så gick det att köra upp tanken i 55 grader (sen var det någon parameter i pumpen som fick den att stanna). Det tog 6h att värma upp tanken så pass och det räckte för att värmepumpen valde att vila under kommande 12h i lördags(0-5 grader ute). Fördelen med att köra mot tank är ju att framledningstemperaturen går att hålla i princip konstant och gör det enklare att hålla ett jämt inomhusklimat. Nästa steg är att styra manipulationen av tankgivaren med en shelly (istället för att fysiskt dra ut den ur tanken) så det går att trigga körning vid lågpris och stoppa vid högpris. Känns hoppfullt! Någon som känner till någon värmepumpstillverkare som bygger pumpar som lämpar sig att köra med tank och timdebitering? Vår är ju utdaterad och hade dessutom säkert funkat dåligt om man även producerat varmvatten.
Triggar man pumpen att starta så gick det att köra upp tanken i 55 grader (sen var det någon parameter i pumpen som fick den att stanna). Det tog 6h att värma upp tanken så pass och det räckte för att värmepumpen valde att vila under kommande 12h i lördags(0-5 grader ute). Fördelen med att köra mot tank är ju att framledningstemperaturen går att hålla i princip konstant och gör det enklare att hålla ett jämt inomhusklimat. Nästa steg är att styra manipulationen av tankgivaren med en shelly (istället för att fysiskt dra ut den ur tanken) så det går att trigga körning vid lågpris och stoppa vid högpris. Känns hoppfullt! Någon som känner till någon värmepumpstillverkare som bygger pumpar som lämpar sig att köra med tank och timdebitering? Vår är ju utdaterad och hade dessutom säkert funkat dåligt om man även producerat varmvatten.
Som beställare har jag köpt/installerat ganska många IVT,är faktiskt den som köpt flest maskiner på en gång av IVTM mocklarn skrev:Efter lite rörmokeri i helgen så funkar värmestyrningen riktigt bra!
Nu ska jag inte helt hundra säga att det är så men jag tror IVT är bättre på att tillverka varmare värme än Nibe vad det nu beror på, ex dom maskiner jag beställer ger ca 79kW vid 35 grader fram och 81kW vid 60 grader fram men cop blir även sämre.
Thermia har väl nån sorts hetgasväxlare/underkylning som kan värma varmvatten som många gillar.
Kolla lite produktblad vad dom drar å vad dom ger vid olika framledningar.
Å kanske fråga i varmepumpsforum.com
Just det vissa har lite problem med just smartstyrningen på IVT har jag sett
Har hört av mig till Nibe ang deras funktion smart price adaption. Jag skrev att justeringen är på tok för långsam när elpriset svänger kraftigt från en timma till en annan. Jag har också lämnat förslag på att de ska skicka in elpriset i pumpen så fort det uppdateras för kommande dag kl 13. Då får man en längre graf och pumpen borde bli smartare.
på första mailet ang trögheten svarade de såhär:
Vi tackar för er feedback och vi har tyvärr fått in en bugg i mjukvaran som orsakar det som ni beskriver, våra utvecklare jobbar för fullt så att det snart skall vara löst, vi får be om ursäkt för det som inträffat och om det orsakar problem för er.
om det är fler som använder denna funktionen så ligg gärna på Nibe om detta så det blir prioriterat.
på första mailet ang trögheten svarade de såhär:
Vi tackar för er feedback och vi har tyvärr fått in en bugg i mjukvaran som orsakar det som ni beskriver, våra utvecklare jobbar för fullt så att det snart skall vara löst, vi får be om ursäkt för det som inträffat och om det orsakar problem för er.
om det är fler som använder denna funktionen så ligg gärna på Nibe om detta så det blir prioriterat.
Ajajaj
Förmodligen har Nibe ett off-by-one fel. Idag när elpriset skenade så ballade SPA ur.
När det är som dyrast så tokvärmer pumpen. Sett på två individer, Nibe F370.
Från Nibes portal:
Från Home Assistant;
Denna bugg har kostat mig ca. 180.- idag, Ick ick ick!
Jag har felrapporterat detta.
Har någon annan sett samma fel? Felrapportera i så fall.
/Marcus
Förmodligen har Nibe ett off-by-one fel. Idag när elpriset skenade så ballade SPA ur.
Från Nibes portal:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Home Assistant;
Logga in
Skapa konto
/Marcus
Så beter sig min pump också. Beräknade framledningen ändras i takt med elpriset men sen tar det för lång tid innan gradminuter går ned och pumpen slutar/minskar värmeproduktionen. Jag stängde av min pump helt mellan 07-10 idag. Tur jag var hemma.M Marcus Karlsson skrev:Ajajaj
Från Nibes portal:
[bild]
Från Home Assistant;
[bild]
/Marcus
Edit: ser att bilden du visar är på framledningen, hur ser den beräknade framledningen ut?
Lika illa, se nedan. Gulmarkeringen är den lite smått dyra perioden idag.K kjork skrev:Så beter sig min pump också. Beräknade framledningen ändras i takt med elpriset men sen tar det för lång tid innan gradminuter går ned och pumpen slutar/minskar värmeproduktionen. Jag stängde av min pump helt mellan 07-10 idag. Tur jag var hemma.
Edit: ser att bilden du visar är på framledningen, hur ser den beräknade framledningen ut?
Logga in
Skapa konto