311 577 läst ·
1 070 svar
312k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Hmm, om man redan har tagit ganska mycket åtgärder för att sänka sin energiförbrukning, typ välisolerat hus, Bergvärme, FTX m.m. Sparar man så mycket på Tibber då?
Inte aktuellt för mig på ett tag då jag band elavtalet i oktober för att undvika det som hände nu i vinter med elpriserna, men framöver?
Jag har elbil men laddar långsamt 6A enfas på nätterna. Har möjlighet att styra i bilen vilka tider den ska ladda om jag vill. Ingen laddbox.
Som exempel gjorde jag av med knappt 1500kWh i december när det var som kallast. Värmen är ställd till 18 grader men håller runt 20 genom att regelbundet elda i braskaminen.
Räkningen för el i december landade på 1100kr (exkl. nät). Hur mycket skulle jag kunnat sparat med Tibber?
Inte aktuellt för mig på ett tag då jag band elavtalet i oktober för att undvika det som hände nu i vinter med elpriserna, men framöver?
Jag har elbil men laddar långsamt 6A enfas på nätterna. Har möjlighet att styra i bilen vilka tider den ska ladda om jag vill. Ingen laddbox.
Som exempel gjorde jag av med knappt 1500kWh i december när det var som kallast. Värmen är ställd till 18 grader men håller runt 20 genom att regelbundet elda i braskaminen.
Räkningen för el i december landade på 1100kr (exkl. nät). Hur mycket skulle jag kunnat sparat med Tibber?
Förutsättning för att nyttja Tibber eller liknande tjänster är timdebitering (det har du inte), volatila elpriser och möjlighet att flytta last under dagen, veckan, månaden. Ju större möjlighet du har att vara flexibel i lasten och ju högra volatilitet elpriserna har ju större nytta har du.S Styrman_jansson skrev:Hmm, om man redan har tagit ganska mycket åtgärder för att sänka sin energiförbrukning, typ välisolerat hus, Bergvärme, FTX m.m. Sparar man så mycket på Tibber då?
Det finns därför ingen generellt svar att ge.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jo jag förstår det, och eftersom jag inte har timdebitering just nu är det inte aktuellt för tillfället. Men vad vad jag förstår kan det krävas en viss investering/engagemang i teknik för att styra t.ex. värmepump, elbilsladdning m.m. Så kan ju vara bra att ta tid på sig att förbereda.Viktor.J skrev:
Förutsättning för att nyttja Tibber eller liknande tjänster är timdebitering (det har du inte), volatila elpriser och möjlighet att flytta last under dagen, veckan, månaden. Ju större möjlighet du har att vara flexibel i lasten och ju högra volatilitet elpriserna har ju större nytta har du.
Det finns därför ingen generellt svar att ge.
Det jag undrar är om man verkligen får igen de pengarna/tidsinvesteringen.
Till att börja med skulle jag behöva investera i en laddbox till elbilen för att kunna styra när den laddar. Den kostar ju typ som en årsförbrukning el för mig, så redan där har vi ju en del pengar som ska sparas.
I övrigt förbrukar vi just inget dagtid förutom värme. Vi kan styra lite när vi tvättar/diskar men detta är ju ingen stor förbrukning i det hela.
Och då är det precis som jag skriver. Hur mycket du kan tjäna in på dina investeringar beror på hur mycket last du kan flytta och hur elpriset ser ut under tiden. Kan du inte flytta någon vidare last så blir svaret att det är låg/ingen lönsamhet. Vad elpriset blir framöver vet ingen, men de flesta som arbetar med elhandeln är överens om att volatiliteten ökar. Hur mycket vet så klart ingen.S Styrman_jansson skrev:Jo jag förstår det, och eftersom jag inte har timdebitering just nu är det inte aktuellt för tillfället. Men vad vad jag förstår kan det krävas en viss investering/engagemang i teknik för att styra t.ex. värmepump, elbilsladdning m.m. Så kan ju vara bra att ta tid på sig att förbereda.
Till att börja med skulle jag behöva investera i en laddbox till elbilen för att kunna styra när den laddar. Den kostar ju typ som en årsförbrukning el för mig, så redan där har vi ju en del pengar som ska sparas.
I övrigt förbrukar vi just inget dagtid förutom värme. Vi kan styra lite när vi tvättar/diskar men detta är ju ingen stor förbrukning i det hela.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Nej, ca hälften av dem som har månadsrörligt skulle betala mindre för elen med timdebitering utan att ändra sitt förbrukningsmönster. Bara att ladda ner siffrorna för historisk förbrukning och räkna efter.
Vi har ingen elbil mm men en värmepump som styrs av Ngenic Tune (efter elpriset). Kan tydligt se de månader jag kört detta hittills har sparat. Nu är ngenic ganska dyrt och en elbilsladdare lite dyrare, mrn jag köpte den för "bara" 1500kr istället gör 5000 och har efter tre månader sparat in exakt så mycket. Så from februari kommer ev besparingar bli riktiga, dock har ju besparingspotentialen varit onormalt stor i vinter...S Styrman_jansson skrev:Jo jag förstår det, och eftersom jag inte har timdebitering just nu är det inte aktuellt för tillfället. Men vad vad jag förstår kan det krävas en viss investering/engagemang i teknik för att styra t.ex. värmepump, elbilsladdning m.m. Så kan ju vara bra att ta tid på sig att förbereda.
En elbil slösar väl gätt mycket, kan man då ladda den billigast på natten med timdebitering kontra ett rörligt avtal så borde man kunna spara in kostnaden gör laddaren ganska så snabbt. Iaf som priserna ser ut nu hahaha...
Jag har en liten fundering om man ska testa tibber, rörligt eller så finns det en variant att få 136öre inkl moms obundet men 3 månader uppsägning. Har ingen elbil och kan inte anpassa så mycket efter timpris men känns som att ha timpris med tibber är bättre än rörligt.
Mitt fasta avtal är slut sista februari så det är mars jag är orolig över. Kan man kanske köra tibber sen om elpriset sticker så tar jag 136öre kwh? För man ser väl timpris hela tiden i appen?
Mitt fasta avtal är slut sista februari så det är mars jag är orolig över. Kan man kanske köra tibber sen om elpriset sticker så tar jag 136öre kwh? För man ser väl timpris hela tiden i appen?
Du kan se timpris i appen som du säger. Jag tror att ditt erbjudande om 136 öre låter dyrt. Det är ju omöjligt att sia om priset men om jag får gissa så blir det billigare och billigare ju varmare det blir ute. Jag har möjlighet att styra vår största förbrukare som är värmen. I övrigt tänker jag någon gång ibland på att starta diskmaskin lite senare.B Beji16 skrev:Jag har en liten fundering om man ska testa tibber, rörligt eller så finns det en variant att få 136öre inkl moms obundet men 3 månader uppsägning. Har ingen elbil och kan inte anpassa så mycket efter timpris men känns som att ha timpris med tibber är bättre än rörligt.
jag tänker också att man kommer undan billigt på sommaren med rörligt men dyrt på vintern. Vår el under 2021 snittade 1500kr/månad inkl allt med rörligt pris. Billigaste månaden ca 1000kr och dyraste var nu i december ca 2400kr. Nu släpar visserligen betalningen en månad så i verkligheten kostade mitt december ca4200kr men det hamnar på utgifter för januari.
jag tror absolut man ska vara försiktig med att binda upp sig på dyra avtal nu på vintern att snittet mellan tex april-augusti skulle vara över 100öre har jag svårt att se men samtidigt har jag ju självklart ingen aning.
Under 2021 förbrukade vi 12146 kWh
Redigerat:
Laddbox bör du ju skaffa oavsett. Att ladda via eluttaget medför en viss brandrisk eftersom den eldragningen inte är gjord för kontinuerligt hög belastning. Nej du kommer nog aldrig tjäna in de pengarna på minskade kostnader, men det är inte därför man har laddbox.S Styrman_jansson skrev:Jo jag förstår det, och eftersom jag inte har timdebitering just nu är det inte aktuellt för tillfället. Men vad vad jag förstår kan det krävas en viss investering/engagemang i teknik för att styra t.ex. värmepump, elbilsladdning m.m. Så kan ju vara bra att ta tid på sig att förbereda.
Värmen är det jag sparat pengar på. I början av vintern ställde jag manuellt ner bergvärmepannan och eldade i kaminen när jag såg att priset var högt. Nu är pannan uppkopplad så den känner själv av att innetemperaturen är högre när jag eldar och drar själv ner sin förbrukning.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Nja, jag har ett nyinstallerat uttag och laddar med 6A, d.v.s en bra bit under halva märkströmmen på uttaget (16A), så ev. brand e.d. är jag inte rädd för. Har ej heller behov av att ladda snabbare.A Anaii skrev:Laddbox bör du ju skaffa oavsett. Att ladda via eluttaget medför en viss brandrisk eftersom den eldragningen inte är gjord för kontinuerligt hög belastning. Nej du kommer nog aldrig tjäna in de pengarna på minskade kostnader, men det är inte därför man har laddbox.
Värmen är det jag sparat pengar på. I början av vintern ställde jag manuellt ner bergvärmepannan och eldade i kaminen när jag såg att priset var högt. Nu är pannan uppkopplad så den känner själv av att innetemperaturen är högre när jag eldar och drar själv ner sin förbrukning.
I övrigt låter det som jag inte kommer spara några pengar på Tibber. Gör redan allt som går manuellt tydligen.
men om du gör allt manuellt redan idag, har du då redan timbaserat pris, annars tjänar det ju inget till? Eller missförstod jag dig nu?S Styrman_jansson skrev:Nja, jag har ett nyinstallerat uttag och laddar med 6A, d.v.s en bra bit under halva märkströmmen på uttaget (16A), så ev. brand e.d. är jag inte rädd för. Har ej heller behov av att ladda snabbare.
I övrigt låter det som jag inte kommer spara några pengar på Tibber. Gör redan allt som går manuellt tydligen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Nej du fattade rätt, men min grundfrågeställning var vad som kan behöva åtgärdas för att ev. få nytta av Tibber om man skulle välja Tibber när det är dags att teckna nytt. Så att man isf. skulle kunna förbereda innan, men det verkar jag redan göra fast manuellt. Kanske testar ett kort tag när det det blir aktuellt men tror jag förbrukar för lite för att det ska bli mer än några kronor...K kjork skrev: