largab skrev:
Förbjud dom. De tillför ingenting.
Lite tillspetsat naturligtvis. Fattar naturligtvis att många använder dem i arbete. Men jag tycker D09 har rätt i behov av en skyddsbåge.
Många här skyller olyckor på dumhet, klantighet, otur, etc.
Man kan inte, ska inte acceptera att olyckor händer med hög frekvens med ovan nämnda orsaker. Går dom att förebygga så ska man göra det. Så arbetar alla inom flyget. Även inom andra sektorer så minskar man risker tex så bytte Skanska ut de spetsiga knivarna mot en trubbig variant nu i veckan. Följande borde göras med fyrhjulingarna:
1 införa krav på "körkort", förarbevis
2 krav på skyddsbåge

Ingen av åtgärderna skulle försämra användbarheten som arbetsfordon.

En sak kring detta som jag funderat på är; varför inte se detta som en motorcykel?
Har man ett mc-kort så har man ändå varit tvungen att lära sig hantera ett fordon som kan välta under normala omständigheter.
(förutsatt att man är tillräckligt ung, men jag tänker att det är vi "ungdomar";) som står för de flesta olyckor).
Hur den hanteras i skogen kommer vi aldrig att kunna reglera effektivt, det är väl redan förbjudet för barn att åka utanför inhägnat område utan direkt översyn?

Fast motorcykel och fyrhjuling är två helt skilda väsen. Jag har både-och, och ser få paralleller.
Men någon form av utbildning skulle kanske hjälpa en del. Tyvärr tror jag dock inte att det når fram till minderåriga eller de som fyllstyr.

Jämför med motorcykelolyckor. En stigande andel av dödsolyckorna utgörs av körkortslösa. Alltså inivider du inte kommer åt med förbättrad utbildning.

Redigerat:
Norrhyttan skrev:
Jämför med motorcykelolyckor. En stigande andel av dödsolyckorna utgörs av körkortslösa. Alltså inivider du inte kommer åt med förbättrad utbildning.
Inte för att jag misstror dig men var hittar man tillförlitlig statistik på det?

Jag läste det i SMC:s tidning.

Edit: nu hittar jag det inte, så det kan ha varit någon annanstans. Men statistik borde gå att googla fram.

Redigerat:
largab skrev:
1 införa krav på "körkort", förarbevis
Måste man inte ha körkort för dessa? Eller menar du en speciell, ny typ av körkort?

Är väl B körkort på en del av dom.

Alfredo skrev:
Måste man inte ha körkort för dessa? Eller menar du en speciell, ny typ av körkort?
Problemet är väl att ingen nuvarande körkortsutbildning behandlar körteknik och risker med fyrhjuling. Jag har ABECEDE-kort, men fyrhjuling har jag fått lära mig hantera själv.

S
Micro skrev:
Nja dom känns allt lite stabilare att åka på asfalt än på grusväg och oftast är ju grusvägar idag allmänna vägar så det är lika farligt där som i stadstrafik.
Fungerar säkert jättebra som nyttofordon i skogen om man kan hantera dom rätt . då dom är små och smidiga och kanske inte förstör så mycket i naturen.
många motorfordon är mer stabila på en asfalterad väg.

KTM RTR skrev:
Är väl B körkort på en del av dom.
Det är körkortskrav på fyrhjulingar ! Dom minsta i trafiken är det AM kort på (moped) sedan är det A eller B kort som gäller.
Utom ATV som är ett arbetsredskap och som man inte igentligen får åka på vägen med .
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf

Vad jag vet är det väl klämolyckor där föraren/passageraren kläms mot träd eller liknande som sker. Tror inte det finns någon laglig hjuling som slår över bakåt.

Micro skrev:
Utom ATV som är ett arbetsredskap och som man inte igentligen får åka på vägen med .
En ATV kan mycket väl vara vägreggad. Min Can-Am Outlander är terrängregistrerad, grannen har en exakt likadan som är vägreggad. Det som skiljer är blinkers, tuta, backspeglar och att registreringsskylten sitter bak på vägreggad. Dessutom finns det bestämmelser på maxeffekt och kontrollbesiktning, vilket det inte gör på terrängregistrerad. En tredje form är traktorreg.

Tobbe_74 skrev:
Tror inte det finns någon laglig hjuling som slår över bakåt.
Hur menar du? Sök på ATV wheelie på Youtube, de flesta fyrhjulingarna går utan problem att åka på bakhjulen med.
Kör man dessutom i brant terräng behövs det inte mycket gas för att slå runt bakåt.

S
Tobbe_74 skrev:
Vad jag vet är det väl klämolyckor där föraren/passageraren kläms mot träd eller liknande som sker. Tror inte det finns någon laglig hjuling som slår över bakåt.
finns en del försöker köra i brant backe

Om det blev krav på ett vältskydd så kan man väl räkna med att det skulle skruvas av illa kvickt efter inköpet. ;)
Ungefär som att en moped inte får trimmas, men ändå så minns jag en honda från moppetiden som gjorde 120.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.