18 232 läst ·
166 svar
18k läst
166 svar
Ni med fyrhjulingar - Har ni vältskydd?
lite högre fall höjd på en häst? barn brukar nå ner till asfalten på cykelnKnockOnWood skrev:Vad då plötsligt?
Du behöver väl inte tolka allt så fyrkantigt!
Får jag inte ha en åsikt menar du?
Jag skrev att jag tycker att det är lite överdrivet för små barn på små hästar,
när det inte handlar om tävling, hoppning och fälttävlan.
När barn börjar rida handlar det mest om att lära sig kommunicera med hästen,
starta, stoppa, svänga osv. på instängslade paddockar eller i ridhus. Det är inte särskilt farligt.
Och absolut inte farligare än att cykla till och från ridhuset.
Får jag gissa att du knappt vet vad skyddsväst skall skydda mot för skador?
Du kan lika gärna fråga varför inte skyddsväst är obligatoriskt för cyklande barn.
varför ska då ha extra skydd på hästen? hmm
http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_367294/cf_83127/st_edited/nwZuSVb386qcqc-Iz0CY.jpg
Som jag uppfattade det så dör i snitt 4 st / år och det är skallskador som är boven.Nyfniken skrev:
http://www.bukefalos.com/threads/dodsfall-inom-hastsporten.979989/
http://www.if.se/web/se/om/senastenytt/pages/ifomridsakerhetpaaftonbladetdebatt.aspx
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra SHB, nu lyckades du hitta en bild på en 7-8-åring som rider på en stor häst.
Vad säger du om den här?
Och, som du skriver, cyklar gör man på hård asfalt, ponnies rider man på gräs, grus och spån eller någon blandning.
Har du märkt att barn får gunga på lekplatserna utan skyddsväst?
Men det är ju ett fritt land. Sätt på dina barn skyddsväst om du vill.
Vad säger du om den här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och, som du skriver, cyklar gör man på hård asfalt, ponnies rider man på gräs, grus och spån eller någon blandning.
Har du märkt att barn får gunga på lekplatserna utan skyddsväst?
Men det är ju ett fritt land. Sätt på dina barn skyddsväst om du vill.
hitta ingen annan först. men visst är det en del höjd på din med.KnockOnWood skrev:Bra SHB, nu lyckades du hitta en bild på en 7-8-åring som rider på en stor häst.
Vad säger du om den här?
[bild]
Och, som du skriver, cyklar gör man på hård asfalt, ponnies rider man på gräs, grus och spån eller någon blandning.
Har du märkt att barn får gunga på lekplatserna utan skyddsväst?
Men det är ju ett fritt land. Sätt på dina barn skyddsväst om du vill.
jag minns gamla goda tiden när gungorna hade ibland 0-4( säkert större fraktion) som sand under gungorna i min dåvarande kommun
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Snacka om att vi vandrar off topic 
(Visst finns det en gammal off-topic tråd där ämnet för tråden är just OT?)
Men till trådens ämne:
vad sägs om till exempel denna?
Lämplig från 1 år skriver Ellos:
http://www.ellos.se/elbil-ferrari/409481?selArt=761476
Hoppas att den går riktigt långsamt
(Visst finns det en gammal off-topic tråd där ämnet för tråden är just OT?)
Men till trådens ämne:
vad sägs om till exempel denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämplig från 1 år skriver Ellos:
http://www.ellos.se/elbil-ferrari/409481?selArt=761476
Hoppas att den går riktigt långsamt
Men till trådens ämne:
vad sägs om till exempel denna?
Visa bilaga 112674
Lämplig från 1 år skriver Ellos:
http://www.ellos.se/elbil-ferrari/409481?selArt=761476
Hoppas att den går riktigt långsamt[/QUOTE]
Det går ju att komplettera med armeringsjärn runt hela cykeln så den inte kan välta eller stegra över.
vad sägs om till exempel denna?
Visa bilaga 112674
Lämplig från 1 år skriver Ellos:
http://www.ellos.se/elbil-ferrari/409481?selArt=761476
Hoppas att den går riktigt långsamt[/QUOTE]
Det går ju att komplettera med armeringsjärn runt hela cykeln så den inte kan välta eller stegra över.
Jag har ltie svårt att se hur t.ex. Navervikens typ 1 skyddsbåge skulle ge några större problem med grenar etc som fastnar. Den är inte mycket högre än föraren, sitter bakom ryggen på densamme och är smalare än föraren. Fastnar en gren däri stark nog att bli ett hinder, har grenen redan knuffat av föraren 
http://naverviken.se/documents/broschyr_atv.pdf
Sen är det ju lite intressant att se hur de som är emot skydd på fyrhjulingar plötsligt tycks argumentera för skydd på hästar.
http://naverviken.se/documents/broschyr_atv.pdf
Sen är det ju lite intressant att se hur de som är emot skydd på fyrhjulingar plötsligt tycks argumentera för skydd på hästar.
I alla fall om person(en/erna) sitter rakt upp å ner. Sedan finns det personer som lutar sig framåt, hänger sig kraftigt åt sidan samtidigt som den kör fordonet, för dessa personer kan den vara hinder för. Men dom har redan satt säkerheten ur spel/funktion genom sitt agerande.thomasx skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är kanske just när man är på örat som man uppskattar något så dumt som att fara omkring på en bullrande maskin utan mål. Och utan hjälm hör man ju motordånet mycket bättre ocksåNorrhyttan skrev:
Här i trakterna var det ett par gubbar som gjorde sig till åtlöje. De hade suttit och ölat, och drickat tog slut, så det blev till att ta sig in till staden.
Men då de hade "tagit" kunde de inte ta bilen, de var ju ordentligt folk. Så de satte sig på varsin åkgräsklippare och började färden mot närmaste pub. Men de kom aldrig fram innan polisen tog dem för grovt rattfylleri.
Precis, och det är just den riskfaktorn som är svår att lagstifta bort. Fyllekörning är ju faktiskt redan förbjudet ...KnockOnWood skrev:Det är kanske just när man är på örat som man uppskattar något så dumt som att fara omkring på en bullrande maskin utan mål. Och utan hjälm hör man ju motordånet mycket bättre också
Här i trakterna var det ett par gubbar som gjorde sig till åtlöje. De hade suttit och ölat, och drickat tog slut, så det blev till att ta sig in till staden.
Men då de hade "tagit" kunde de inte ta bilen, de var ju ordentligt folk. Så de satte sig på varsin åkgräsklippare och började färden mot närmaste pub. Men de kom aldrig fram innan polisen tog dem för grovt rattfylleri.
