Jag har nyss flyttat in i en villa med NIBE luft/vattenvärmepump och Ngenic tune. Fattar inte hur sistnämnda funkar.
Det är mycket varmt inomhus (innegivare säger 26.grader men den står i ett solbestrålat rum. Men det är minst 25° i rummet. Jag har efterhand minskat önskad temperatur på Ngenic tune och den har idag stått på 18,5°. Ända är elementen inte iskalla utan lite ljumma. Vad sjutton pågår här?
Undrar flundran
Det är mycket varmt inomhus (innegivare säger 26.grader men den står i ett solbestrålat rum. Men det är minst 25° i rummet. Jag har efterhand minskat önskad temperatur på Ngenic tune och den har idag stått på 18,5°. Ända är elementen inte iskalla utan lite ljumma. Vad sjutton pågår här?
Undrar flundran
Har du appen? Hur mycket kompenserar ngenic och vad är utetempen?
Och hur varmt är det i ett rum som inte värms upp av solen?
Vad säger värmepumpen att den ger för temperatur ut till elementen?
Och hur varmt är det i ett rum som inte värms upp av solen?
Vad säger värmepumpen att den ger för temperatur ut till elementen?
Jag hade börjat med att iaf tillfälligt tagot bort Ngenic tune och sedan justerat in hela värmesystemet.
Det finns tre huvudsteg som bör göras för att få bästa driftekonomi samt bästa komfort.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn temperatur mellan rummen.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), så att det blir "lagom" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3:
Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna, så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Därefter kan man koppla in externa styrkomponenter som tex Ngenic tune.
Det finns tre huvudsteg som bör göras för att få bästa driftekonomi samt bästa komfort.
Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet. På så sätt blir det jämn temperatur mellan rummen.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), så att det blir "lagom" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3:
Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna, så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Därefter kan man koppla in externa styrkomponenter som tex Ngenic tune.
Regleringen av ett vattenvärmesystem är långsamt, och det kommer inte bli iskalla radiatorer för då kommer det bli alldeles för kallt i huset och tempen understiger din inställning. Och om det så skulle ske så blir påfrestningen på värmepumpen för stor och väldigt momentan. Man vill ha små svängningar i justeringen, inte 0 till 100 och tillbaka så att säga
Nja, det beror på hur värmesystemet är injusterat och bl.a. om man har källare eller inte.K kniv skrev:
Vi har enplan med källare, just nu har vi en framledningstemperatur på 32,6⁰ och returtemp på 27,7⁰. Alla radiatorer på markplanet är "iskalla" (rumstemperatur), i källaren känner man att några är lite ljumna i början och kalla i slutet, sen är det lite flöde genom golvvärmeshuntarna.
Vi har framledningsgivare, utegivare, rumsgivare & returgivare inkopplade till reglercentralen.
Reglercentralen styr på utegivaren, så när utetemperaturen börjar falla så börjar reglercentralen att öka framledningstemperaturen, så nej det blir inte jojo-temperatur på framledningen om reglercentralen är rätt injusterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F Flundran skrev:Jag har nyss flyttat in i en villa med NIBE luft/vattenvärmepump och Ngenic tune. Fattar inte hur sistnämnda funkar.
Undrar flundran
Jag har appen.Utetempen just nu är 15.1°, Rum inte värmda av solen (elementen är ju lite varma) 24°. Värmepumpen/elpannan är så gammal att man inte kan se (på nätet) vad den ger....O [old rusty] skrev:
Om dina siffor stämmer och ngenic är inkopplad borde din värmepump tro att det är 27 grader ute.F Flundran skrev:
Då borde värmepumpen inte leverera värme.
Tror det blir svårt att skylla på ngenic, dags för dig att lära känna din vvp, med eller utan app.
Låter som du har 1-rör system dessutom. Även skillnad med 2-rörDemmpa skrev:
Nja, det beror på hur värmesystemet är injusterat och bl.a. om man har källare eller inte.
Vi har enplan med källare, just nu har vi en framledningstemperatur på 32,6⁰ och returtemp på 27,7⁰. Alla radiatorer på markplanet är "iskalla" (rumstemperatur), i källaren känner man att några är lite ljumna i början och kalla i slutet, sen är det lite flöde genom golvvärmeshuntarna.
Vi har framledningsgivare, utegivare, rumsgivare & returgivare inkopplade till reglercentralen.
Reglercentralen styr på utegivaren, så när utetemperaturen börjar falla så börjar reglercentralen att öka framledningstemperaturen, så nej det blir inte jojo-temperatur på framledningen om reglercentralen är rätt injusterad.
[bild]
Jag vet inte om diskussionen fortfarande handlar om mitt hus. Jag vet inte vad en och tvårörs-system är.Det är ett stort enplanhus utan källare-Det finns radiatorer i en del av huset och golvvärme i en större del.
Flundran.
Flundran.
Det blev ett litet sidospår när jag förklarade att radiatorer kan bli "iskalla" (rumstemperatur) utan att värmesystemet behöver "maxa" när det börjar bli svalare/"kallt" ute.
För att kunna justera in värmesystemet rätt så behöver du veta om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Enplanshus med både radiatorer och golvvärme låter som att värmesystemet har ändrats vid någon renovering.
Då är frågan om värmesystemet är injusterat sedan det ändrats.
För att kunna justera in värmesystemet rätt så behöver du veta om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Enplanshus med både radiatorer och golvvärme låter som att värmesystemet har ändrats vid någon renovering.
Då är frågan om värmesystemet är injusterat sedan det ändrats.
Huset är byggt på 70-talet med stor till- och ombyggnad 2007, Då gick man över från direkt-el till vattenburet system luft/vattenvärmepump med radiatorer i den äldre delarna av huset och golvvärme i de stora nya delarna + FTX-system. Nu finns det också solpaneler.
Jag tror att det finns all anledning att tro att det har fungerat bra. De gamla ägarna är ordentliga och fattade nog precis vad dom gjorde...
Jag fattar bara inte varför värmesystemet försöker grilla mig när det är varmt inne. Satte VVP på sommar och då blev det förståss klalt på elementen tack och lov...
Flundran
Jag tror att det finns all anledning att tro att det har fungerat bra. De gamla ägarna är ordentliga och fattade nog precis vad dom gjorde...
Jag fattar bara inte varför värmesystemet försöker grilla mig när det är varmt inne. Satte VVP på sommar och då blev det förståss klalt på elementen tack och lov...
Flundran