Jag har köpt en trådlös router Netgear WGR614IS och nätverkskort WG311IS.
Allt är rätt kopplat och installerat. Jag är enligt datorn ansluten till det trådlösa nätverket, om än med en svag signal.
Mitt problem är att routern inte verkar hitta internet. Kabeln mellan modem och roter är rätt kopplad..inte ens när jag försöker med kabel mellan router och dator hittar den internet.
Någon med goda ideér?

Problemet avhjälpt...Hade antagligen lite för bråttom..Kopplade ihop allt igen och väntade en stund. När jag åter kollade routern hade den erhållit internet adress...

Men signalstyrkan är låg eller väldigt låg. Beror det på att det är för långt mellan router och nätverkskort (ca10m)? Öppna dörrar mellan, dock är det två väggar fågelvägen.

Oftast är det fågelvägen som räknas, är det dessutom betong med armering så blir det tufft. Kör kabel, svårt att avlyssna och alltid full fart.

Prototypen

Väggarna är det troliga problemet. Wireless och väggar är inte alltid kompisar. Sen Varierar det mycket från produkt till produkt och vilka antenner man har.
Vad har du för matrial i väggarna och hur blir vinkeln mellan prylarna. Går du rakt igenom väggarna eller blir det snett igenom? Blir det snett så upplevs det ju som tjockare väggar för radiosignalerna

Väggarna är gips och träväggar. Och jo det blir snett igenom väggarna.
Är uppkopplingshastigheten avhängig på signalstyrkan?

nikasp
Alltså, så jäkla klent är det ju inte så man inte kan köra genom väggar. Tur att grannarna är säkerhetsmedvetna annars skulle jag kunnat surfa via trådlösa routrar många våningar under min.

Mikael_L
Jag har 4 meter och gipsvägg med plåtregel mellan. Signalstyrka 75-80%. Router D-link. Låter märkligt att du skulle få rent risig signal med 10m + två väggar. Kolla att antennen sitter som den ska, du kan också prova att rikta om den lite (alltså om det är utanpåliggande antenn).

Ja, överföringshastigheten minskar med minskad signalstyrka.

Prova byt kanal på routern!

Ursäkta en dum fråga...Men hur byter man kanal på routern?

Brukar ligga under de trådlösa inställningarna men exakt var brukar variera med tillverkare och modell

jag har precis samma router som dig(netgear) och har också problem med låg signal, samt att den uppför sig väldigt mystiskt.
Vissa dagar kan jag ha god signal och sen helt plötsligt är den jättelåg, jag har bättre mottagning från grannens trådlösa nät som bor 40meter bort än vad jag har av min netgearrouter som är endast 10meter bort.

märker man direkt vid kanalbyte om det är bättre signal, eller tar det ett tag innan den har "stabiliserat" sig?

Det märker du direkt, förutom att du naturligtvis kan få fenomenet att den ena kanalen fungerar bättre på ställe A men andra kanelen är bättre på ställe B.
Det är inte så att kanalerna är bättre eller sämre, bara på olika frekvenser och kan störas av lite olika saker.
De ligger dock väldigt nära varandra så några magiska förbättringar är inte att räkna med i normalfallet.

Bor du nära andra trådlösa nätverk så kör på samma kanal som dem om du inte kan lägga dig långt ifrån dem. (har de kanal 1 så välj kanal 11 t.ex.)
Lägg dig INTE på kanal 2 eller 3 om grannen har kanal 1. Då får ni sämre prestanda båda två.

Som andra säger, byt kanal men uppgradera även firmware i routern, och ladda hem senaste drivrutinerna till nätverkskortet.

ClasseClas
Jag hade kanal 11 på min Netgear DG834G och fick stora problem med räckvidden. Bytte till kanal 4 med klar förbättring. Nästan alla grannar kör på kanal 6 av ngn anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.