Halloj,
nån som har erfarenhet av ett finskt golvvärmesystem som heter Nereus?
Vattenburet men utan de aluminiumplåtar som Wirsbo, Thermotec och "alla" andra verkar använda.

Vad har de istället för plåtar då? ???

De lägger ut slingorna på gipsskivor eller spånplatta, lägger sen gipsremsor mellan varje slinga (som glespanel) och avslutar med att hälla gips över rören. Det blir alltså en massiv gipsplatta som leder värmen upp till parketten/klinkers eller vad man nu vill använda som övergolv.
På det sättet kan man variera hur tätt man lägger slingorna och kan optimera värmetillförseln, te.x många slingor med litet mellanrum vid fönsterpartier och betydligt glesare längre in i rummet.

Cirkapriser?

Vi har ett pris på ca 300/kvm inklusive läggning och trycktest men då återstår en del eget jobb att fylla på gips över rören. Jag hörde en siffra på ca 50 kr/kvm golvyta i material + din egen tid.

Jag är inte övertygad. Systemet med plåtar funkar skitbra. Gjuta gips....? Kom igen nu....

Precis därför jag startade denna sträng, är det verkligen ett bra sätt att bygga på? De jag känner som har installerat plåtsystem är jättenöjda, men man ska ju inte förkasta nåt man inte känner till utan att undersöka det lite närmare.
Jag gillar grundtanken att kunna optimera slingtätheten men att slabba med gips, mycket tveksamt.

Jag har just pratat med Nereus, det finska golvvärmessytemet, vi får
förmodligen
offerten i eftermiddag.
Nereus ägs av Upnor, som även äger Wirsbo, intressant eller hur.

För några år sedan var Wirsbo den dominerande golvvärmeleverantören på den
finska
marknaden, de hade nästan 60% av marknaden. När sedan det finska systemet
(Nereus) utvecklades
tappade Wirsbo sin markand i Finland och har nu endast 18% och Nereus har på
några år tagit
55% av marknaden i Finland, varför, jo det är ett mycket effektivt system.
Vi får se vad offerten säger.

Frågan man borde ställa sig är väl ändå: Är gips en bra värmebärare?
Jag tror inte det, i annat fall borde det väl finnas gips-radiatorer?

Det han förklarade är att dom lägger slingorna mycket tättare än med t ex Wirsbo och då får man en mycket jämnare värme utan att behöva plåten. Slingorna läggs med 7cm mellanrum.

Han förklarade att meningen med plåten är att fördela värmen.

Det verkar intressant att undersöka, om inget annat priset.

Jo allt som kan hjälpa till att få ner priset men med bibehållen funktionalitet är ju intressant

återkommer förhoppningsvis imorgon med frågan om priset, vi får offert idag, har de lovat. 8)

Sweli skrev:
Det han förklarade är att dom lägger slingorna mycket tättare än med t ex Wirsbo och då får man en mycket jämnare värme utan att behöva plåten. Slingorna läggs med 7cm mellanrum.
Det gör å andra sidan att det kommer att gå åt en massa mer slang. Och går det åt mer slang så måste man ha fler grupper och styrdon på fördelaren, eftersom slangen inte kan vara hur lång som helst. Med plåtar är mellanrummet mellan slangarna 30 cm.

Det här med att minska tätheten i mitten av huset...njaa. Jag vill ha varmt där också! :)

Sen är jag också lite undrande om hur man lägger ut slangen. I plåtar går det ju hyfsat, man trampar ju ner slangen i spåret varefter man rullar ut den. Här ska man lägga ut den på golvet mellan gipsskiveremsor som inte klämmer fast den....? Har man hanterat en 240 meters slangrulle så förstår man varför jag undrar. Den är ungefär lika lätt att hantera som en isbjörn - men å andra sidan är den lika lätt att hantera utrullad som en ål... ;D

Det skulle vara spännande att höra erfarenheter från någon som lagt systemet - det ganske funkar galant.

När behöver man spika golvet?
Inte när man lägger parkett.
Vi har talat om för de var väggarna kommer att stå och var vi ska regla för att de inte ska lägga rör just där.
Så jag tror inte att det blir någon större risk.

Det ser ut så att vi kommer att installera Nereus ;D
Vi tror på systemet men vi kommer att ringa först några referenser för att försäkra oss att vi inte är bara försökskaniner ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.