Varför kallar man det kontant när det inte handlar om kontanter?

D Daniel 109 skrev:
Varför kallar man det kontant när det inte handlar om kontanter?
För att skilja det från andra typer av betalningar, främst avbetalning eller lånefinansiering.
Sen har Många derivat på finansmarknaderna cashavräkning, dvs man gör upp med kontanter å inte derivatets underliggande värdepapper/vara. Ej att förväxla med fysiska kontanter…

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Kontanter är fysiska pengar till skillnad från pengar på ett bankkonto.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I din värld kanske, men annars är det ett större och vidare begrepp

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Folk verkar vara väldigt pigga på att beredda betydelsen på ord som har en specifik betydelse så att det blir luddigt vad man egentligen menar med orden.

D Daniel 109 skrev:
Folk verkar vara väldigt pigga på att beredda betydelsen på ord som har en specifik betydelse så att det blir luddigt vad man egentligen menar med orden.
För mig och ivartfall de allra flesta som är verksamma inom ekonomi /finans betyder kontant eller cash i huvudsak nåt annat än fysiska kontanter.

Minns PGs bevingade ord 1987, inte syftade han på fysiska pengar…

”The phrase "Cash is King" became widespread during the financial crisis in 1987, courtesy Pehr G Gyllenhammar, the then CEO of Volvo. The statement signifies the importance of having cash on hand or instantly accessible cash, also known as free cash flow (FCF).”

Cashflow eller kontanflöde är ett mycket vedertaget begrepp inom ekonomisk analys/redovisning men har absolut noll å göra med fysiska pengar.

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Hur har det gått?

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Wikipedia beskriver det bra:

Med kontant betalning avses att betalningen sker samtidigt som varan eller tjänsten levereras.

I utvidgad betydelse innebär det att betalningen inte behöver ske just med sedlar och mynt, utan kan också handla om en betalning med check eller en penningöverföring från köparens till säljarens bankkonto som görs samtidigt med leveransen.

I denna utvidgade betydelse är kontant betalning att se som motsatsen till kreditbetalning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
För mig och ivartfall de allra flesta som är verksamma inom ekonomi /finans betyder kontant eller cash i huvudsak nåt annat än fysiska kontanter.

Minns PGs bevingade ord 1987, inte syftade han på fysiska pengar…

”The phrase "Cash is King" became widespread during the financial crisis in 1987, courtesy Pehr G Gyllenhammar, the then CEO of Volvo. The statement signifies the importance of having cash on hand or instantly accessible cash, also known as free cash flow (FCF).”

Cashflow eller kontanflöde är ett mycket vedertaget begrepp inom ekonomisk analys/redovisning men har absolut noll å göra med fysiska pengar.
Åter igen refererar man till engelska när vi pratar om betydelsen av ett svenskt ord.
Betydelsen av ord på andra språk har noll betydelse.

D Daniel 109 skrev:
Åter igen refererar man till engelska när vi pratar om betydelsen av ett svenskt ord.
Betydelsen av ord på andra språk har noll betydelse.
Skilj på betala kontant å betala med kontanter…

Typ betala kontant eller på avbetalning vid bilköp

Typ köpeskilling vid husköp 15% kontantinsats 85% lån.

Tror du i de 2 exemplen ovan att det rör sig om fysiska pengar?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Skilj på betala kontant å betala med kontanter…
Absolut! Det är en skillnad. Men betyder det då att du liksom jag anser att en betalning med kontanter är en betalning med fysiska pengar?

I så fall förstår jag inte varför du invänder mot det @Daniel 109 skriver:
D Daniel 109 skrev:
Då du kommenterar detta med:
Z Zodde skrev:
I din värld kanske, men annars är det ett större och vidare begrepp

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut! Det är en skillnad. Men betyder det då att du liksom jag anser att en betalning med kontanter är en betalning med fysiska pengar?

I så fall förstår jag inte varför du invänder mot det @Daniel 109 skriver:

Då du kommenterar detta med:
Historik: belagt sedan 1636; via tyska av ita. contante med samma betydelse, till contare 'räkna'; av lat. computa´re 'räkna; räkna ihop'; jfr ursprung till konto, kontor

1 ofta i adverbiell användning (som betalas) med sedlar eller mynt el. ev. med direkt användbara tillgodohavanden eller dylikt
JFR 1cash, 1likvid

äv. (som betalas) vid köptillfället el. inom viss tid, i mots. till avbetalning eller dylikt
kontantinsats; kontantköp
vill du köpa kontant eller på avbetalning? (adverbial)

https://svenska.se/tre/?sok=Kontant&pz=1

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Du är riktigt jävel. Att inte läser tråden å släpper bajset medan du går. Har du läst tråden? Vet du vad kontanttillträde betyder?
Jag läste... du sa du sålde 2 brf för att de inte passade dej... hur fick du betalt för dessa? Kontant i handen?

El menar du att du fick betalt in på sitt konto för försäljningen och sen kan du inte föra över dessa pengar? Vilket jag tycker verkar konstigt då jag fört över en halv mille (fick ta de i 150k omgångar) vi internetbank utan problem till en släkting.

Samt när jag köpte vårt hus så betala vi en miljon vi överföring på bankkontor.. var iofs 10 år sen men tror samma penningtvätt regler gällde då med.

• Gilla
Mickebus
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Vet du vad som menas med kontanttillträde?
TS har inte fysiska kontanter i en resväska utan har pengar på bankkonto som inte är bundna i lån.
Ja men då fattar jag inte vad problemet är... har du pengar insatta på banken så är de ju "rena" i bankens ögon. Penningtvättsregler brukar ju vara för att förhindra att svarta pengar kommer in på banken.

Har du pengar på banken kan du ju flera över hur fan du själv vill genom internet banken. Har själv fört över 500k så.. inga problem o inga frågor.

Så e väl bara att få ett klientmedelskonto från mäklaren o föra över dit...

Staffan_V Staffan_V skrev:
Det där kan nog flaggas som misstänkt penningtvätt om det gjort under en relativt kort tid. Ett sätt för kriminella att föra över pengar är att den som ska få pengarna köper en fastighet och sedan säljer den för överpris. Alternativs köper den till ett underpris.
Sälja till överpris vore korkat... försvinner 30% av pengarna i skatt. Sen vet jag inte om det är så vanligt... för om du kan få in pengarna på banken så du kan betala lägenheten kan du ju bara ge en gåva istället för o strula med lägenheter. Vi har ju inte gåvoskatt i Sverige.. och änsålänge får man göra vad man vill med sina pengar.. men snart får man väl inte ge gåvor utan staten godkänner det!

Det bara känns som struligare än de e värt att hålla på me lägenheter o betala mäklare etc..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.