92 382 läst ·
263 svar
92k läst
263 svar
Neka kontanttillträde
Det är en helt annan situation idag än för 10 år sedan.F FGLIN skrev:Varför ska de ta 5000? Du måste rimligen ha rätt att ta ut dina pengar och betala till säljaren och så är det väl säljarens och mäklarens sak att skriva på nödiga handlingar. Ska de ifrågasätta pengarnas härkomst får de väl göra det vid insättning. Jag köpte för uppåt 10 år sedan en fastighet och eftersom jag var upptagen med något gav jag banken (SHB) en fullmakt att göra utbetalningen och så hämtade jag nycklarna efteråt hos mäklaren el möjligen banken. Jag kan inte minnas att det kostade något. De hade väl velat ordna med lagfart och ta betalt för det, men det skötte jag själv. Lagfart är väl inte aktuell för bostadsrätt, men kanske något motsvarande.
Stickan
Detta är en mycket dålig metod att byta bank på som skulle ta väldigt lång tid.😂👏😆emmschen skrev:
Det är bara att gå till den nya banken så fixar dom allt.
Stickan
Jo nu kan jag inte hitta något rättsfall där en kund stämt en bank angående misstänkt penningtvätt.F FGLIN skrev:
Däremot är väl samtliga fungerande demokratier ense om att "follow the money" är mycket effektivt för att förhindra kriminell verksamhet.
Nää, det måste ha varit dotterns låtsaskompis brorsa.👏N noone70 skrev:Skillnad mellan folk å folk
Snackade med en granne vars kompis var mäklare och han hade sålt ett hus till nån släkting till nån av Abba killarna
Mäklaren hade frågat om lånelöfte var på snubben hade sagt att det är kontantköp, var på mäklaren ville ha någon form av ”bevis” att pengarna fanns
Han sa bara sitt namn och efternamn och bett mäklaren googla honom… sen var det inga problem
Kanske en skröna men det är inte helt osannolikt att liknande har säkert hänt
Stickan
När jag öppnade ett konto på Lunar bank Juli förra året förde jag över 400k från Skandiabanken med en knapptryckning, hur enkelt som helst.
Nu vill jag flytta dom och då finns en gräns på 200kkr/dag hos Lunar.
Nu vill jag flytta dom och då finns en gräns på 200kkr/dag hos Lunar.
Jovisst är det så!Stickan56 skrev:
"Alla banker måste följa lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt Finansinspektionens kompletterande föreskrift FFFS 2017:11. Reglerna syftar till att finansiella företag ska arbeta för att förhindra att deras verksamhet utnyttjas av personer som vill tvätta pengar eller finansiera terrorism. Samtidigt ska de förse brottsutredande myndigheter med information. "
"Genom penningtvättslagen genomför Sverige EU:s penningtvättsdirektiv. Direktivet i sin tur bygger på rekommendationer den mellanstatliga organisationen Financial Action Task Force (FATF), som har till uppgift att ta fram internationella rekommendationer för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism. Liknande regler finns i stort sett över hela världen. Både EU och Sverige är medlemmar i FATF och representanter för den svenska regeringen har deltagit i framtagandet både av FATF:s rekommendationer och av EU:s penningtvättsdirektiv."
https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/penningtvaettslagen-i-sverige/
Om det inte finns någon pantsättning så är det enkelt.heisiandiishe skrev:
Den banköverföringen kan du utföra själv, upp till 1 miljon om du har Swedbank.
Jag sålde en lägenhet för ett år sedan och fick pengarna överförda på detta sätt.
Stickan
Inga problem. Sålde lägenhet för ett år sedan säljaren skickade över 950000 från Swedbank till mitt konto.JensRos skrev:
Banken tar en avgift för att föra över dina pengar till säljarens konto. Jag misstänker att mottagande bank kommer studsa rejält om det flyter in typ 700 000 kronor på en privatpersons konto. Om du inte gör en överföring antar jag du får fylla din portfölj med tusenlappar? Men det var detta jag gjorde när jag köpte min fastighet förra året (efter en massa annat strul med banken docK).
Stickan
Ser att Lunar har banktillstånd i Danmark.D Dilato skrev:
Och dom skriver så här:
Ja, vi har två gränser för banköverföringar från Lunar-konton. Du kan överföra max 100.000 kr per överföring och totalt 200.000 kr per dag. Läs mer om våra priser och gränser i vår prislista.
Och sådan begränsningar får man ha lite koll på när man väljer att låna ut till dom. Att dom ändrar gränserna lär dom väl berätta om.
Finns ju inget som säger att man ska kunna säga upp hur mycket som helst av lånet på en gång.
Transaktionskostnader för avistakonton tar man ut genom att betala lägre ränta.JensRos skrev:
Det är väl om affären skall göras via Tambur som banken i så fall tar betalt. Då åker dom ju på kostnader.
Inte alls.JensRos skrev:
Verkar dock enklare med en postväxel.JensRos skrev:
https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/betalningar/mindre-vanliga-betalsatt/postvaxel/
Och en typisk säljare blir väl mindre förbannad än om det lämnas över travar med kontanter som denna får en massa arbete med att hantera.
Idag lär det i princip inte finnas något alternativ för ett tillträdesförfarande. Tambur är ju bankernas eget påhitt. Tidigare när det sköttes på telefon/mejl har det inte kostat en spänn. Inte för mig iallafall.D daVinci skrev: