heisiandiishe
JensRos JensRos skrev:
Det kostar 5000 oavsett om man är kund eller ej.
Ja, påstår inget annat heller. Det pissiga är att man får dega 5000kr för att få hjälp med något från banken man betalat till under 25 år😀

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
heisiandiishe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja men då involverade du ju banken. Klart du får betala då och då använder de Tambur.

Mitt förslag är att TS inte involverar banken. Vet dock ej vilka belopp vi talar om, 250000 kr + egna besparingar har uppgivits vara priset på bostadsrätten. Jag har tolkat det som en billig sak under miljonen. Men de egna besparingarna kanske är många miljoner. Då blir det ju problem med överföringarna om alla dessa miljoner ligger på enbart Swedbank.
Det var länge sedan jag var fastighetsmäklare men hur pigga är bankerna på att lösa detta tillträde med överföringar som då inte involverar Tambur? Vad blir lättare utan Tambur?

Filjan Filjan skrev:
Det kan vara ett svar som jag har funderat över också, men ändå alla banker tar ca 5000 kr för att göra ett kontanttillträde, det är jag beredd på. Men om Swedbank som är min vardags bank inte gör vem gör det då? Vad har jag för nyttja med att vara kund? Jag är kund för att banken ska sköta mina vardagliga ekonomi och de tjänster jag betalar för och när de inte gör det då fan vem ska göra detta?
Varför ska de ta 5000? Du måste rimligen ha rätt att ta ut dina pengar och betala till säljaren och så är det väl säljarens och mäklarens sak att skriva på nödiga handlingar. Ska de ifrågasätta pengarnas härkomst får de väl göra det vid insättning. Jag köpte för uppåt 10 år sedan en fastighet och eftersom jag var upptagen med något gav jag banken (SHB) en fullmakt att göra utbetalningen och så hämtade jag nycklarna efteråt hos mäklaren el möjligen banken. Jag kan inte minnas att det kostade något. De hade väl velat ordna med lagfart och ta betalt för det, men det skötte jag själv. Lagfart är väl inte aktuell för bostadsrätt, men kanske något motsvarande.

Claes Sörmland
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Det var länge sedan jag var fastighetsmäklare men hur pigga är bankerna på att lösa detta tillträde med överföringar som då inte involverar Tambur? Vad blir lättare utan Tambur?
Inte alls tänker jag. Men i trådens fall verkar det vara en billig bostadsrätt som inte är pantsatt och som inte ska pantsättas. Ingen bank har därmed en roll i den här affären egentligen. Inga pengar ska lånas ut och inga panter ska lösas. Det är bara att träffas hos mäklaren och ta emot nycklarna och sen är det ju trevligt att få ett kvitto på överföringen av pengar för bostadsrätten också. Att sen mäklaren kanske vill göra på ett annat sätt och är bekväm och rutinskadad är ju dennes problem, det är inte mäklaren som gör någon affär här.

• Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
C
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Det pissiga är att man får dega 5000kr för att få hjälp med något från banken man betalat till under 25 år😀
Tycker det överhuvudtaget är pissigt att man som köpare får betala för att lösa säljarens lån.

Men hela systemet är uppbyggt kring presumtionen att du lånar till köpet. Allt annat är generellt misstänkt, konstigt och/eller omöjligt.

• Gilla
  • Wow
andreas_bygger och 5 till
  • Laddar…
Alla uppgifter om en kund (även anteckningar om negativa saker) borde vara möjligt för kunden att få ut. Genom GDPR :-), ett så kallat registerutdrag. Vägrar banken går det nog att stämma dem utav bara h-e. Tag kontakt med IMY!

• Haha
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
P
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Gå till din bank och begär att få ta ut alla dina tillgångar kontant. då blir de kanske lite svettiga. De har ingen rätt att hålla dina sparpengar låsta. Du ska såklart ha ett kvitto också. Sen går du till en annan bank med din pengapåse.

Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Lagfart är väl inte aktuell för bostadsrätt, men kanske något motsvarande.
Nej, det finns inget motsvarande lagfart för bostadsrätt. Det som ska hända är att bostadsrättsföreningen ändrar i sin lägenhetsförteckning och sin medlemsförteckning. Men det är en praktisk sak mellan TS och föreningens styrelse, man skickar kopian på överlåtelseavtalet till föreningens styrelse. Normalt gör mäklaren det i strax efter att överlåtelseavtalet är underskrivet och skickar då också med en medlemsansökan. Så detta steg ska vara avklarat för TS.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var ett tag sedan som jag ville ta ut från HB ett belopp på 20 kkr, fick då till svar "" vad ska du ha pengarna till "" märkligt, det är mina pengar. Gav dom ett svar "" lägga dom i madrassen "" för att ha kontanter hemma. Lite förvånat uttryck blev i nosen på dom. Fick frågan igen och gav samma svar. Tog ett par dagar och fick mina pengar, nu ligger dom i madrassen. Kontentan av att kontanter är att det går att pruta vid köp i storleksordningen 5 kkr och uppåt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
emmschen skrev:
Gå till din bank och begär att få ta ut alla dina tillgångar kontant. då blir de kanske lite svettiga. De har ingen rätt att hålla dina sparpengar låsta. Du ska såklart ha ett kvitto också. Sen går du till en annan bank med din pengapåse.
Låter som en strålande idé tills man upptäcker hur den andra banken reagerar när du kommer in där med din penningpåse 😂

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Låter som en strålande idé tills man upptäcker hur den andra banken reagerar när du kommer in där med din penningpåse 😂
Varför man ska ha kvittot med sig. Hur ska de så kunna neka?

N noone70 skrev:
Skillnad mellan folk å folk
Snackade med en granne vars kompis var mäklare och han hade sålt ett hus till nån släkting till nån av Abba killarna
Mäklaren hade frågat om lånelöfte var på snubben hade sagt att det är kontantköp, var på mäklaren ville ha någon form av ”bevis” att pengarna fanns
Han sa bara sitt namn och efternamn och bett mäklaren googla honom… sen var det inga problem

Kanske en skröna men det är inte helt osannolikt att liknande har säkert hänt
Det var väl ungefär så Trustorhärvan uppstod :)

M mojjen skrev:
Det där med att säljaren skall lösa lån har jag inte ens tänkt på. Det kan ju eventuellt vara en begränsning när man betalar utanför banksystemet. Det problemet hade inte vi då det var nyproduktion.

Det som inte får ske är ju att Säljaren får pengar och sen drar utan att lösa lånet. Borde fortfarande funka om Mäkalren och säljarens bank pratar ihop sig. Köparens bank är ju fortfarande helt ovesäntlig i sammanhanget. Så på någon väg bör pengarna hamna på ett Klientkonto som mäkalren styr över några dagar innan.
Överföring vid tillträde behöver samordnas så att ev lån blir lösta samtidigt som säljaren får överskottet. Helt övertygad om att detta är fullt görbart om TS bara får dit penagarna några dagar innan.

Hade varit intressant att veta vad är tidshorisonten. När är det planerat tillträde??? Vilka belopp talar vi om???
Ett sätt, som väl inte är så vanligt nuförtiden, är att delbetalning görs genom att köparen övertar säljarens lån. Inte så aktuellt här dock där köparen har pengar och inte behöver låna.

C cpalm skrev:
Tycker det överhuvudtaget är pissigt att man som köpare får betala för att lösa säljarens lån.

Men hela systemet är uppbyggt kring presumtionen att du lånar till köpet. Allt annat är generellt misstänkt, konstigt och/eller omöjligt.
Genom att låna så är ju pengarna vita. Man slipper ju allt gällande penningtvätt då.

Men vi går ju mot en verklighet där det i praktiken inte går att genomföra en transaktion även fast man har likviditeten.

Om man köper en fastighet på exekutiv auktion så ska man ju betala hela summan med bankkort på direkten. Om transaktionen inte går igenom så kan man får 15minuters anstånd.

Jag tror det kommer bli ännu bökigare med tiden att göra stora transaktioner från sitt bankkonto.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
2013 köpte jag lägenhet endast via lån från min mor. Betalningen skedde endast via mäklarens klientmedelskonto. Överförde allt via min internetbank och pratade inte med någon och ingen sa något. Handlade om drygt 4 miljoner.

När jag köpte villa gick det via Tambur men var också "tjurigt" eftersom jag lånade ca 40 % av mina föräldrar och ca 40 % var det lgh-försäljningen gav och resterande mina fonder.

Banken vill ha underskrivet kring pengarnas härkomst och det fick vi göra om någon vända, trots att mina föräldrar har samma "husbank" som jag och alla pengar kom från alla våras aktiedepåer i respektive bank så pengarna hade varit i bankens "vård" i säkert ett decennium och haft hela sin värdetillväxt där.

Mäklarens tips var att ta bolån med rörlig ränta (ingen uppsägningstid) och använda det som överbryggningslånet och sedan direkt betala tillbaka det. Då kostade tambur-arrangemanget inget och banken var lite mer intresserade eftersom de ju hade en affär med bolån på ett antal miljoner (som jag dock betalade tillbaka efter en vecka)
Blev inte det ganska dyrt med uppläggningsavgift och ev extra pantbrev?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.