2 628 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Nedfälld ho på massive ek skiva? Eller är det utanpåliggande som gäller
Ska bestämma mig vilken bänkskiva jag ska ha! Hur är det med massiv ek är det bara skit som många skirver ? Har läst att det blir ringar av glas osv.. Men är den verkligen så känslig? Och sen undrar jag om man kan sätta i en nedfälld ho i den? utan att den spricker eller någe annat?!
Jag har själv stått med samma funderingar och det här är en av de där frågorna där du hittar ungefär fifty-fifty för och emot. Det är lika många som hyllar plan- eller underlimmad ho som det är som helt dissar det (svårt att veta vad du menar med nedfälld, det brukar betyda utanpåliggande). Så i slutändan blir det ett beslut baserat på vad du värdesätter högst: utseende eller hållbarhet.
Själv har vi massiv bok. Behandlade med hårdvaxolja. Blir en snygg, vattenavvisande yta som är tålig. Köpte en Ifö ho som vi fällde ner, dvs utanpåliggande. Den är så bra gjord i kanten att det ser ut som om den vore planlimmad. Vi är jättenöjda med den här lösningen.
Själv har vi massiv bok. Behandlade med hårdvaxolja. Blir en snygg, vattenavvisande yta som är tålig. Köpte en Ifö ho som vi fällde ner, dvs utanpåliggande. Den är så bra gjord i kanten att det ser ut som om den vore planlimmad. Vi är jättenöjda med den här lösningen.
Själv haft träskivor i både bok och ek och är nöjd, visst har jag fått märken men inget som inte går bort med ett fint sandpapper eller en scotchbrite svamp. Sen får man olja eller vaxa igen. Osmo Hårdvaxolja är superb till ändamålet.
Det viktiga med en underlimmad ho i träskivor är att man verkligen måste vårda kanten som blir runt hon. I många fall ganska tjock sådan som i vart fall jag tycker ser känslig ut.
Sen är det en kostnadsfråga - Fick själv offert för att underlimma en ho från Sentens i en 40mm ekskiva och jag tror att jobbet landade på ca 13500, dvs exklusive skiva och ho. Så jag valde att själv köpa en 40mm ekskiva och skall då (när nu köket kommer) kapa in den på plats själv. Den blir mao inte underlimmad utan kommer att vila på skivan.
Nu valde jag en rak, kantig ho så det finns en möjlighet att man kan fräsa ned denna en millimeter mha en fräsmall och kopierring - Ngt som får undersökas vid leverans.
Det viktiga med en underlimmad ho i träskivor är att man verkligen måste vårda kanten som blir runt hon. I många fall ganska tjock sådan som i vart fall jag tycker ser känslig ut.
Sen är det en kostnadsfråga - Fick själv offert för att underlimma en ho från Sentens i en 40mm ekskiva och jag tror att jobbet landade på ca 13500, dvs exklusive skiva och ho. Så jag valde att själv köpa en 40mm ekskiva och skall då (när nu köket kommer) kapa in den på plats själv. Den blir mao inte underlimmad utan kommer att vila på skivan.
Nu valde jag en rak, kantig ho så det finns en möjlighet att man kan fräsa ned denna en millimeter mha en fräsmall och kopierring - Ngt som får undersökas vid leverans.
Se till att täta ordentligt isf för du får en skarv (oavsett hur bra du fräser) som kommer dra åt sig vatten...slacker skrev:Själv haft träskivor i både bok och ek och är nöjd, visst har jag fått märken men inget som inte går bort med ett fint sandpapper eller en scotchbrite svamp. Sen får man olja eller vaxa igen. Osmo Hårdvaxolja är superb till ändamålet.
Klicka här för att svara