110 766 läst ·
55 svar
111k läst
55 svar
Ncs-kod på grå färg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 707 inlägg
Då förstår jagJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 707 inlägg
Jag har kört S XX02-Y på rubbet inkl. innertak och silikatfärg på utsidans grund. Det hänger ihop väldigt bra och det är ingen som ser det gula förrän man håller upp ett kopieringspapper eller liknande.Misse skrev:
Det är ju skillnad på hur färger upplevs inomhus och utomhus. Det viktiga är precis som du säger att man väljer färger som passar bra med varandra.Johan Gunverth skrev:
Nu vet jag inte hur många gånger jag gått och tittat på färgerna vi målat upp idag. Den vänstra är alltså 2002-Y och den högra 2502-Y. Den vänstra syntes knappt i dagsljus, den blev väldigt ljus och jag tyckte att den drog lite åt blått trots det gula. Den högra känns som om den drar åt någon slags grågrön.
2005-Y blev väldigt gul...
Behöver jag tillägga att jag inte har en aning om vilken färg vi skall välja!
Går det att få något mellanting mellan 2002-Y och 2502-Y tror ni eller är det någon annan som har förslag på en fin grå nyans passande ett hus från 20-talet?
2005-Y blev väldigt gul...
Behöver jag tillägga att jag inte har en aning om vilken färg vi skall välja!
Går det att få något mellanting mellan 2002-Y och 2502-Y tror ni eller är det någon annan som har förslag på en fin grå nyans passande ett hus från 20-talet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att knäcka det blåstick du upplever i färgen kan du prova med S25 / S2002-Y50R eller S25 / S2005-Y20R. De borde även upplevas mindre gula, men ändå varmare.
Personligen gillar jag ljusgråa nyanser med lite grönt i. Flera färgfabrikat har riktigt bra kataloger med färdiga färgsättningar som är uttänkta av arkitekter m.m. fast jag antar att du har gått igenom ett otal sådana redan
Exempelvis: http://www.alcro.se/Global/Broschyrer utomhus/fargsatta_trahus.pdf
Personligen gillar jag ljusgråa nyanser med lite grönt i. Flera färgfabrikat har riktigt bra kataloger med färdiga färgsättningar som är uttänkta av arkitekter m.m. fast jag antar att du har gått igenom ett otal sådana redan
Exempelvis: http://www.alcro.se/Global/Broschyrer utomhus/fargsatta_trahus.pdf
Tusen tack- skall titta på dessa! Jag funderade faktiskt på en grå med en dragning åt grön men fick höra att man aldrig bröt färgen på det viset på 20-talet utan att vi borde satsa på en som drar mer åt gult.nemlan skrev:För att knäcka det blåstick du upplever i färgen kan du prova med S25 / S2002-Y50R eller S25 / S2005-Y20R. De borde även upplevas mindre gula, men ändå varmare.
Exempelvis: [länk]
Det vi egentligen vill ha är en färg som uppfattas som neutralt grå eller möjligtvis då åt det lite varmare hållet.
Jag har tittat på olika "färdiga" färger också men trodde att det var enklare att hitta rätt om jag valde en NS-kulör eftersom vi då enklare kunde titta på kallare respektive varmare nyanser, ljusare respektive mörkare etc.
För att inte stirra sig blind på mikroskopiska dragningar åt gult, blått, osv. så kan du be någon annan att måla upp ett blindprov från alla provburkar. Då kan du bedöma kulörerna utan att "tänka in" 2-5% Gul kulörstyrka.
Ytterligare ett tips, när du har sållat ut en bra kandidat, är att måla upp en större provyta på ca 1 kvm så får kulören ge ett bättre intryck.