pbengtsson skrev:
En elektriker på som hört något på stan och två nykomlingar som inte kan precisera vad som är fel.
Tycker det börjar luta åt smutskastning, referenser bör ha högre nivå än detta skvaller.
Nykomling här som lyfter tråden.

Jag håller med dig om att inlägg från oss nykomlingar kan verka suspekta. Det kan dock finnas bra anledningar att inte precisera sina erfarenheter som exempelvis rädslan att bli identifierad.

Då denna tråd är ett utav de första resultaten som kommer upp vid en Googling på NBJ så är mitt råd, precis som Morkul sagt och som jag skrivit i en annan tråd med samma ämne, att kontakta konsumentrådgivningen i din stad och följa deras råd.

Det finns väl anledning att lyfta tråden. TV4 fuskbyggarna idag.

NBJ visade tydligt i fuskbyggarna på TV4, dels att de inte kan bygga badrum, dels att de inte tar något ansvar för det arbete de utför. Och dessutom har de avtalsvillkor där de förbehåller sig rätten att fuska.

Jag undrar hur många av dom 4500 badrum dom hade byggt som är korrekt gjorda? Kan ju inte va många känns det som.

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
"Jag har jobbat på NBJ. Sagt vad jag tyckte till Johan om skitjobben vi gjorde. Vi gjorde aldrig några fuktkontroller innan arbetet, motvilligt. I och med omsättningen på personal, som sparkades så gick ryktena igång bland arbetarna, vilket föranledde att dom inte fick in kompetent personal. I vissa fall gick lärlingar själva på projekten.
Det finns ingen våtrums certifiering, trots att detta anges.

Håll dig frisk, fuska och var tyst, så trivs du på NBJ."
//Patrik
Det som du beskriver låter logisk. Det är egentligen ingen match att bygga ett badrum med godkvalite på 10 dagar om man har gott om kompetent personal. Men hur ska firman få ihop så många proffs i sitt team. För mig låter det ganska omöjligt. Tror mer på att lärungarna åker ut som du beskriver.
Det var tråkigt med att du förlorade jobbet. Vad ska man säga ! Jag tror alla arbetsgivare vill att man ska hålla mun och göra som de blir tillsagda.

Stefan N Stefan N skrev:
Jag undrar hur många av dom 4500 badrum dom hade byggt som är korrekt gjorda? Kan ju inte va många känns det som.
En sak är säker. Om de har byggt alla vadrum med samma kvalite som på filmen då skulle företaget gått i kk för länge sen.
Det kan vara så att "skit happens some times". Kanske av alla badrum de bygger några procent är dåliga.
Jag kan däremot hålla med om att firman tog inte sitt ansvar i det aktuella fallet. De skulle skickat besik man på engång och gjort om badrumen så fort felen var konstaterade.

• Gilla
beijnoff
  • Laddar…
I artikeln antyds det att de nu heter Wedo badrum? Eller missuppfattar jag?

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt och rätt ...?
Möjligen kanske tråden hade ett existensberättigande.

Men att starta trådar p.g.a att man hört lite rykten, men sen egentligen inte är intresserade av att ha med firman att göra ändå är ju lite märkligt. Låter som att det ligger nära illasinnad ryktesspridning eller att man bara vill att drevet ska gå.
Särskilt illa ser det ut när det kommer från en annan hantverkare verksam på samma ort.
Till ditt försvar så är du ju inte plattsättare och är dessutom bara anställd, så jag tror inte du hade något så ont uppsåt. Men du får nog lov att vara medveten om att såna tankar om dig kan vara nära att dra.

Nåja, tråden finns nu. Och jag tycker att alla som funderar på att anlita NBJ ska försöka kolla upp företaget lite innan. Som man givetvis alltid ska göra oavsett vem det är som man tänkt lägga bortåt 100tusen i händerna på.

Mickelrav kan kanske visa upp sitt badrum för ev spekulant i Uppsala?

Hur menar du nu? ”Hört lite rykten” - Är detta rykten anser du? Mycket märklig syn du har på rykten i så fall.

NBJ Bygg & Kakel på Fuskbyggarna – fula fiskar som pudlade https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/nbj-bygg-kakel-pa-fuskbyggarna-fula-fiskar-som-pudlade.4105/

Vi renoverade badrummet för ca 1 år sedan med nbj, Storvreta norr om Uppsala.

Killarna som var här var duktiga och badrumet blev klart på 9,5 dagar. Då bytte de även ett fönster till ett mindre.

Det blev en liten fadäs med att de lyckades få in en träflisa i en skarvmuff mellan det nya avloppet och ett gammalt avluftningsrör i gjutjärn men det löstes dagen efter jag upptäckte det.

Så det beror nog på vilka killar man får antar jag.

T
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vi renoverade badrummet för ca 1 år sedan med nbj, Storvreta norr om Uppsala.

Killarna som var här var duktiga och badrumet blev klart på 9,5 dagar. Då bytte de även ett fönster till ett mindre.

Det blev en liten fadäs med att de lyckades få in en träflisa i en skarvmuff mellan det nya avloppet och ett gammalt avluftningsrör i gjutjärn men det löstes dagen efter jag upptäckte det.

Så det beror nog på vilka killar man får antar jag.

För mig räcker det med vad jag hört om dom och vad jag sett på fuskbyggarna.

H hempularen skrev:
I artikeln antyds det att de nu heter Wedo badrum? Eller missuppfattar jag?
Denna firman heter nu Galleo med nytt org nr och deras pojkar som ägare.

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Är det någon här som har själv alt. känner någon som anlitat NBJ Bygg & Kakel i Gävle?
På Radio kör det väldigt frekvent en radioreklam om att de fixar ett nytt badrum på 10 dagar.
Lite nyfiken på om de egentligen gör bra jobb och om det faktiskt är möjligt att göra ett färdigt badrum på 10 dagar? Av vad jag har hört så ska de nämligen inte vara bra alls och att de som jobbar där är "klåpare" som inte fått jobb någon annanstans, men det är som sagt bara vad jag hört.
De är en firma som nog är rätt så unik eftersom att de har både snickare, plattsättare, elektriker och rörmokare. [länk]
En sak som oroade mig en aning var att de inte verkar ha F-skattsedel. Har hört rykten att de ska flytta från Gävle helt och hållet och satsa på sin filial i Uppsala istället, (fast de kör fortfarande sina radioreklamer väldigt frekvent). Det kanske har att göra med den uppsagda F-skatten?
[länk]

//Patrik
Kolla företaget på Elsäkerhetsverkets hemsida om de ens har elbehörighet

Mikael_L
J Jajamän skrev:
Denna firman heter nu Galleo med nytt org nr och deras pojkar som ägare.
P Putte 9497 skrev:
Kolla företaget på Elsäkerhetsverkets hemsida om de ens har elbehörighet
Galleo är ej registrerat på ESV's hemsida
https://www.merinfo.se/foretag/Galleo-AB-5592125578/2khenpm-1vw54
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

Men galleo skriver på sin hemsida att de använder NFS-EL som partner för eljobb
https://galleo.se/om-oss/

Och det är skyltnamnet för Norin Företagsservice AB (Inget alls märkligt med det, många många företag har ett annat namn utåt än som registrerat, även bland de enormt stora och gamla bolagen, ja nästan särskilt där)
https://www.merinfo.se/foretag/Norin-Företagsservice-AB-5566973177/2k2fjzt-i61r
och deras hemsida
http://nfs-el.se/

Och de finns i ESV register.

Slutsats, det finns 0% skumt eller konstigt där.

Och NFS-EL har funnits i 13 år och har en bra och stabil omsättning och vinst och många anställda.
Alla tänker väl olika, men många företag i denna klass passar sig för att samarbeta med uppenbart skumma partners, ty om/när det smäller så stänker skiten på en själv sen.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Ja, NFS är en stor, väletablerad elfirma i Gävle. Inget konstigt med dom.

//Patrik

Mikael_L Mikael_L skrev:
Galleo är ej registrerat på ESV's hemsida
[länk]
[länk]

Men galleo skriver på sin hemsida att de använder NFS-EL som partner för eljobb
[länk]

Och det är skyltnamnet för Norin Företagsservice AB (Inget alls märkligt med det, många många företag har ett annat namn utåt än som registrerat, även bland de enormt stora och gamla bolagen, ja nästan särskilt där)
[länk]
och deras hemsida
[länk]

Och de finns i ESV register.

Slutsats, det finns 0% skumt eller konstigt där.

Och NFS-EL har funnits i 13 år och har en bra och stabil omsättning och vinst och många anställda.
Alla tänker väl olika, men många företag i denna klass passar sig för att samarbeta med uppenbart skumma partners, ty om/när det smäller så stänker skiten på en själv sen.
Ja NFS är en seriös firma och har inget mer med galleo än att de utför sina jobb hos dom klanderfritt!
Känner både chef och många anställda.
Men galleo är det skit bakom ledningen som är problemet och att han anställer outbildat folk. Han har filosofin att "alla kan bygga badrum"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.