30 203 läst ·
192 svar
30k läst
192 svar
Nätverksuttag fungerar inte
Jag tyckte jag lyckades rätt bra 🤓, bättre än ett försök.C Cerb skrev:
Men absolut. Fast häng med i forumet ett tag så ser du en trend ang ordmärkande. Håller med om att vi bör hjälpa till med i trådarna, my bad där.
Useless: Det är relevant på så vis att det är uppenbart att det trådade nätet inte kan fungera om det inte är anslutet till routern. Att folk sedan tror att router betyder accesspunkt rör till det för dem.
Är det möjligt att jag kopplat in routern i fel port på inteno switchen och på detta sätt gjort så att de fasta nätverksuttagen inte ansluts? Har tillgång till internet via wifi med nuvarande koppling, men kan ju helt klart ha gjort fel.
Kan du inte bifoga en bild på ett av dessa uttag som du vill få igång?Limpan Lars skrev:
Nej. Du behöver leta upp var dina nätverkskablar från uttagen börjar någonstans. Sedan kan du få hjälp med vad du behöver göra.Limpan Lars skrev:
Nej! Uttagen i huset är inte anslutna någonstans. Du måste leta upp vart andra änden på sladdarna till rummen är och koppla in LAN-portarna från din Asus-burk där med hjälp av lämpliga kablar.Limpan Lars skrev:
Edit: 7'a på bollen...
Juryn är överens låter det som 😀 Jag fattar inte var denna switch eller patchpanel kan gömma sig men det är bara att börja leta.
Kika bakom ett uttag också så att det verkligen sitter kablar där och inte bara att man satt uttag men inte dragit något. Det kanske också kan vägleda dig till var eventuell kabel tar vägen.Limpan Lars skrev:
Du kan alltid öppna ett nätverksuttag och plocka fram nätverkskabeln. Prova att dra i den försiktigt så får familjen hjälpa till att lyssna efter rassel från kabel gärna i närheten av normcentralen (elskåpet). I värsta fall kommer du att upptäcka att uttagen saknar kabel och är inte inkopplade alls.Limpan Lars skrev:
Det underliga är att nätverksuttagen alla sitter i andra ändan av huset. Men det hindrar ju inte att jag provar på metoden.ClasseClas skrev:
Du kan alltid öppna ett nätverksuttag och plocka fram nätverkskabeln. Prova att dra i den försiktigt så får familjen hjälpa till att lyssna efter rassel från kabel gärna i närheten av normcentralen (elskåpet). I värsta fall kommer du att upptäcka att uttagen saknar kabel och är inte inkopplade alls.