var hittar man den mest prisvärda Cat 5e eller Cat 6 kabeln för instalation ?

Jag köpte på den lokala MICROSHOP-butiken Cat5e för 688:- för 300meter.

Glömde skriva att 100meter Cat5e kostar 300:- i samma butik.

Hurvida det är bra eller dåliga priser får någon annan uttala sig om, ,men hos http://www.kjell.com/
kan man hitta följande priser.

UTP-kabel Cat5e Solid Grå 305m rulle / 10/100Mbps 599,00
UTP-kabel Cat.6 Solid Vit 305m rulle / 10/100/1000Mbps 999,00
FTP-kabel Cat5e Solid Grå 305m rulle / 10/100Mbps 999,00

Någon som vet bra priser på färdigdragen kabel i flexrör?

ByggaNytt skrev:
Jag köpte min Kat 6 skärmad hos Dustin:

[länk]

Säkert inte billigast (595 + moms) men enda stället som jag hittade då som "bara" hade 100m!
Glöm inte att samtliga ingående delar i ett Cat6-nät skall vara skärmade (kabel, patch-panel, kontakter, nätverkskort) annars kan du faktiskt få betydligt sämre prestanda än gammal Cat5.

Roger B skrev:
Hurvida det är bra eller dåliga priser får någon annan uttala sig om, ,men hos  [länk]
kan man hitta följande priser.

UTP-kabel Cat5e Solid Grå   305m rulle / 10/100Mbps   599,00
UTP-kabel Cat.6 Solid Vit   305m rulle / 10/100/1000Mbps   999,00
FTP-kabel Cat5e Solid Grå   305m rulle / 10/100Mbps   999,00
Konstigt? Cat5e fungerar utmärkt med Gigabit (1000Mbit) upp till 100m.

det beror ju på. Köper du cat 6 utp så skall det inte vara så eftersom den är oskärmad. och cat 5e är klassad för att klara 1 GBit

jcarlen skrev:
det beror ju på. Köper du cat 6 utp så skall det inte vara så eftersom den är oskärmad. och cat 5e är klassad för att klara 1 GBit
Naturligtvis. Glömde skriva skärmad. Får hoppas att ByggaNytt inte har har köpt Cat6 STP. Det kan bli en jäkla soppa med skärmad kabel.

Kör skärmad kabel, patcpanel, patchkablage, uttag men några skärmade speciella nätverkskort har jag aldrig sett ???

varför kör du skärmat för har du värsta industrimiljön hemma??

jcarlen skrev:
Hej lite fel där eller ?

Cat6 finns exempelvis systimax ( lucent ) som är oskärmat, på jobbet har vi ca 8000 sådana uttag
finns inget i standarden som sägerr att det skall vara skärmat, detta är bara att vissa nasare säger att skärmat är bäst på grund av något... osv...// goerana

jcarlen skrev:
varför kör du skärmat för har du värsta industrimiljön hemma??  
Skulle bara veta hur mycket maskiner det finns i garaget ;)

Nja, skälet är väll krasst att jag ansåg merkostnaden var liten samt att det knappast kan skada att köra skärmat (all utrustning). Jag kör likadant med larm/tele kablaget också.

Grannarna har "problem" med en radioamatör nere på gatan som yttrar sig i överhörning/störning på tele vilket jag (ännu) inte har haft, så tänket är nog rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.