Hej!
Hur fasiken ska dessa kopplas för att jag ska få internet via kabeln i huset? Samtliga rum är försedda med minst dubbla internetuttag men hur jag än kopplar så verkar jag endast få det att fungera med WI-FI. Nu när grabben vill spela PS5 så märker man av att linan inte är den bästa. Villan är försedd med fiber.
Bild 1 redovisar switchen.
Bild 2 routern.
Bild 3 teknikskåpet.
Som sagt, WI-FI fungerar. Men inte uttagen i rummet med kabel. Vad gör jag fel?
Mvh Linus Nordstedt
Hur fasiken ska dessa kopplas för att jag ska få internet via kabeln i huset? Samtliga rum är försedda med minst dubbla internetuttag men hur jag än kopplar så verkar jag endast få det att fungera med WI-FI. Nu när grabben vill spela PS5 så märker man av att linan inte är den bästa. Villan är försedd med fiber.
Bild 2 routern.
Bild 3 teknikskåpet.
Mvh Linus Nordstedt
Får du länk på de andra utta
För att du har bara ett externt IP. Du behöver sätta routern först. Inte switchen.Nordstedt skrev:
Hej!
Bild 2 routern.
Bild 3 teknikskåpet.
Mvh Linus Nordstedt
Ja.Nordstedt skrev:
Från medieomvandlaren in på routerns WAN
Från en av routerns LAN till en av switchens portar.
De tre andra routerns LAN kan du koppla direkt till valfritt rum där du vill ha snabbaste kopplingen.
Från switchens portar till resten av rummen.
Alternativt om du behöver placera routern på en annan plats för att få bättre wifi-täckning.
Från medieomvandlaren till det rum du vill placera routern i.
Från det uttaget till routerns WAN
Från routerns LAN till andra uttaget tillbaks till teknikrummet.
Från det uttaget i teknikrummet till switchen.
från switchen till de andra rummens uttag.
Redigerat:
Ja helt korrekt men jag fick gå omvägen att via mina "två sista tomma" uttag gå ut ur mediaskåpet och tillbaka igen för min router inte får plats i mediaskåpet. Hoppas du förstår vad/hur jag menar. Jag fick dra två nya catkablar och sedan satte jag dit två uttag i mediaskåpet.
/B
Edit: Tvåa på din fråga
/B
Edit: Tvåa på din fråga
Jag kompleterade mitt svar ovan men du han nog inte läsa det så...Nordstedt skrev:
Alternativt om du behöver placera routern på en annan plats för att få bättre wifi-täckning.
Om du vill ha routern i det rummet: ha kabeln direkt från mediaomvandlaren till uttaget sedan WAN i routern. Och från routerns LAN till andra uttaget i rummet som går tillbaka till centralen och du kopplar in den i switchen.
Edit: tvåa på bollen
Edit: tvåa på bollen
Jo fick göra precis så hos en dotter som först protesterade men nu har det varit tyst ett par månader så hon blev nöjd. Sedan i många lägenheters teknikskåp är ju uttagen märkta med nummer och sedan i teknikskåpet likaså, så det är enkelt. Satte sedan in en billig kinarouter som körs som AP mot balkongen så blev det perfekt även där. (via en switch då i teknikskåpet)D Dilato skrev:Alternativt om du behöver placera routern på en annan plats för att få bättre wifi-täckning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur måla fasad 1,5-plansvilla med slänt under
Fasad -
FTX - hur påverkas samtalsljud och liknande mellan rummen i villa?
Ventilation -
Val av färg på markis - Mexitegelvilla
Fasad -
Fönster spruckit - entreprenad hänvisar till villaförsäkring?
Försäkringar -
Fläktförstärkt självdrag i 1920-villa
Ventilation