4 324 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Nätverket hemma
Jag har som det ser just nu en trådlös router i hallen hemma, det är bra av flera skäl, för det första så står den bra, det trådlösa funkar i hela huset, för det andra så finns förstajacket i hallen.
Därifrån har jag dragit en nätverkskabel dolt till arbetsrummet, och min fundering nu är om jag kan köpa en router till och plugga in där. Fördelen är att det kommer finnas minst två stationära datorer där som då får varsitt nätverksuttag, samt eventuellt på sikt även en NAS som kan vara bra att kunna koppla in där. Dessutom tänkte jag att den nya routern skulle ha skrivarserver. Finns det någon fördel att även den nya routern har trådlöst nätverk? Prisskillnaden är ju i princip noll. Kan man konfigurera dem så att man bara har ett nät med två basstationer? Hur kopplar jag ihop två routers? Går det överhuvudtaget? Ska man köpa samma märke igen eller kvittar det?
Många frågor, jag hoppas någon påläst kan ge mig lite tips
Tack på förhand.
Därifrån har jag dragit en nätverkskabel dolt till arbetsrummet, och min fundering nu är om jag kan köpa en router till och plugga in där. Fördelen är att det kommer finnas minst två stationära datorer där som då får varsitt nätverksuttag, samt eventuellt på sikt även en NAS som kan vara bra att kunna koppla in där. Dessutom tänkte jag att den nya routern skulle ha skrivarserver. Finns det någon fördel att även den nya routern har trådlöst nätverk? Prisskillnaden är ju i princip noll. Kan man konfigurera dem så att man bara har ett nät med två basstationer? Hur kopplar jag ihop två routers? Går det överhuvudtaget? Ska man köpa samma märke igen eller kvittar det?
Många frågor, jag hoppas någon påläst kan ge mig lite tips
Tack på förhand.
Du är ute efter en switch, inte en router. Kostar dig ca 200:- på kjell.com
Skrivarserver blir lite knepigare, då behövs just en skrivarserver och visst, det finns routers som har det inbyggt men bättre att köra det separat.
Skrivarserver blir lite knepigare, då behövs just en skrivarserver och visst, det finns routers som har det inbyggt men bättre att köra det separat.
Routern delar förmodligen ut 155 ipadresser via DHCP (192.168.0.100-255) så när du har kopplat på din switch från routern så kan du koppla in så många datorer du har portar till.
Så med andra ord, ja, det är bara att koppla in och vara glad.
Så med andra ord, ja, det är bara att koppla in och vara glad.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Apples Airport Extreme är det du söker. Router, basstation, Gigabit-switch, skrivarserver (för flera skrivare) och NAS-värd (man kopplar in en eller flera USB2-diskar). Ingen nackdel att ha en basstation till.
..och JA! Det funkar utmärkt till Windows-datorer också.
..och JA! Det funkar utmärkt till Windows-datorer också.
Köp en vanlig switch som du kopplar in i kabeln från routern i hallen.
Har du en skapligt modern skrivare så har den tp anslutning och du sätter den i switchen så kan alla datorer använda den.
En del skrivare kör ju trådlöst så då är det löst redan idag.
Har du en skapligt modern skrivare så har den tp anslutning och du sätter den i switchen så kan alla datorer använda den.
En del skrivare kör ju trådlöst så då är det löst redan idag.
Klicka här för att svara