2 406 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Nätverk via elkablarna?
Sida 1 av 2
Joda den finns i form av tex homeplug. Jag har inge praktisk erfarenhet av dem men de ska fungera och är ju en smidig lösning. I Synnerhet i betongfastigheter där det är svårt med andra alternativ
Har inte heller någon erfarenhet men gissar att detta ställer vissa krav på att man ansluter sig på samma fas hela vägen eller på något annat vis får signalen att ta sig över mellan faserna. Vet att jag läste om att elbolagen inte va så glada åt dessa i början men den kritiken verkar ha svalnat av.
Har använt Netgear Homeplug i ett år och det fungerar fint men det finns fler fabrikat att välja på, t.ex. Devolo och Zyxel. Kör mellan två våningar och på olika faser, bara att plugga in och köra
Har hört att den använder nollan för signalöverföringen eftersom den är gemensam i hela huset och att den inte kan gå utanför till grannen eftersom nolla och jord kopplas ihop i centralen. Vet inte om det stämmer men det kanske finns någon som kan beskriva tekniken som läser det här?
Har hört att den använder nollan för signalöverföringen eftersom den är gemensam i hela huset och att den inte kan gå utanför till grannen eftersom nolla och jord kopplas ihop i centralen. Vet inte om det stämmer men det kanske finns någon som kan beskriva tekniken som läser det här?
Verkar ju toppenbra och "enkelt".
Har oxå hört att det går att göra (mycket) snabbare och tillförlitligare än trådlöst nätverk.
Kan det stämma?
Dessutom: Om denna teknik finns och fungerar: Varför håller "man" då på med att dra trådar specifikt för nätverk?
Någon nackdel verkar det till att finnas?
Är sugen på att prova.
Var köper man prylarna?
Eller är tekniken så ny att den inte har slagit igenom än?
Har oxå hört att det går att göra (mycket) snabbare och tillförlitligare än trådlöst nätverk.
Kan det stämma?
Dessutom: Om denna teknik finns och fungerar: Varför håller "man" då på med att dra trådar specifikt för nätverk?
Någon nackdel verkar det till att finnas?
Är sugen på att prova.
Var köper man prylarna?
Eller är tekniken så ny att den inte har slagit igenom än?
Trådar är alltid klart bäst. med "elnätverk" kan man i bästa fall vad jag fattat det som komma upp i nånstans mellan 50-80mbit och det är väl totalt för hela huset om jag inte minns fel. Tar du istället nätverkskabel så klarar man ju lätt de maxhastigheter alla tänkbara datorer skulle klara av.Canuto skrev:
Dels är det väl så att det är först nu i höst som det har kommit produkter med lite högre överföringshastighet, förr var det runt 10Mbit/s, nu verkar det vara mer produkter runt hundra. Har dock inte någon egen erfarenhet, men allt jag hört är att det funkar bra. Nackdelar mot att dra kablar kan ju vara kostnaden för boxarna, utseendet på boxarna, och att prestandan är något lägre än nätverk, mer burkar som kan gå sönder och kanske mer burkar som likt fästingar suger suger energi.
Placerar de nya hempluggarna mellan radio och dedikerad nätverkskabel. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, för den delen.
Som vanligt gäller det att titta på behovet och sen plocka ihop en lösning för det man behöver och homeplug och motsvarande är om de fungerar bra ett bra "verktyg" att ha i beredskap.
Den stora fördelen jag ser med homeplug kontra trådlöst är att homeplug tar sig fram dit det finns ett eluttag. Har man ett hus med betongväggar kan det vara ack så kinkigt med trådlöst. Sen förefaller det ju betydligt enklare att få igång också
Den stora fördelen jag ser med homeplug kontra trådlöst är att homeplug tar sig fram dit det finns ett eluttag. Har man ett hus med betongväggar kan det vara ack så kinkigt med trådlöst. Sen förefaller det ju betydligt enklare att få igång också
Min kollega kör Netgear Homeplug hemma och är mycket nöjdare än med det gamla trådlösa sorgebarnet. Men han har märkt att s k switchade nätaggregat, t ex laddaren till en bärbar dator, stör ut signalen på det vägguttaget...
Note: homeplug med "200 Mbit" är alltså 100 Mbit full duplex, bara så man inte känner sig blåst i efterhand :
Note: homeplug med "200 Mbit" är alltså 100 Mbit full duplex, bara så man inte känner sig blåst i efterhand :
Finns hos de stora elkedjorna/datorbutiker och kostar från 450kr/st eller på t.ex. DustinHome http://www.dustinhome.se Sök på homeplug så får du några modeller att välja på.Canuto skrev:
Ursäkta att jag frågar på.
Inte så lätt för en pensionär att hänga med på allt i datorvärlden!
När ni pratar om hastighet, 100 o 200 Mbits: Är det fort eller sakta i förhållande till ett vanligt nätverk med tråd eller trådlöst?
Hur "fort" är det egentligen?
Kan man definiera det eller jämföra med något lättbegripligt?
Om jag t.ex. ansluter en hårddidsk till datorn via USB ingången vid datorn eller jag ansluter samma disk via ett nätverk 75 m tråd bort från datorn: Går det lika "fort" då?
Om jag kör via elkablarna då?
Inte så lätt för en pensionär att hänga med på allt i datorvärlden!
När ni pratar om hastighet, 100 o 200 Mbits: Är det fort eller sakta i förhållande till ett vanligt nätverk med tråd eller trådlöst?
Hur "fort" är det egentligen?
Kan man definiera det eller jämföra med något lättbegripligt?
Om jag t.ex. ansluter en hårddidsk till datorn via USB ingången vid datorn eller jag ansluter samma disk via ett nätverk 75 m tråd bort från datorn: Går det lika "fort" då?
Om jag kör via elkablarna då?
Mycket bra fråga
Ett vanligt trådat uttag ligger på 100Mbit. Där finns det en nyare standard som ligger på 1000 Mbit eller om man nu vill skriva det som 1Gbit
USB 2 som är den vanliga standarden idag presterar ca 480Mbit.
Det går således snabbare att ansluta disken via USB om man har ett 100 Mbit nät via vanligt nätverk eller via elkablarna.
Har man den snabbare Gbit standarden så går det dock fortare via det trådade nätverket. Detta förutsätter naturlitvis att disken orkar leverera datat i den takten
Ett vanligt trådat uttag ligger på 100Mbit. Där finns det en nyare standard som ligger på 1000 Mbit eller om man nu vill skriva det som 1Gbit
USB 2 som är den vanliga standarden idag presterar ca 480Mbit.
Det går således snabbare att ansluta disken via USB om man har ett 100 Mbit nät via vanligt nätverk eller via elkablarna.
Har man den snabbare Gbit standarden så går det dock fortare via det trådade nätverket. Detta förutsätter naturlitvis att disken orkar leverera datat i den takten
... och trådlöst är absolut långsammare än 100Mbit-homeplug. Speciellt i verkligheten (där man oftast befinner sig?).
Gigabit är nog egentligen intressantast om man flyttar stora filer ofta och mycket till/från tex en filserver. Annars duger 100 bra. 1000 kräver ordentligt med datorkraft, som Mats var inne på, både disk och cpu och operativsystem, för att det skall bli några stora skillnader mot 100. (Med stora menar jag mer än kanske 3-4 gånger snabbare)
(Själv kör jag naturligtvis 1000 ;-) )
Gigabit är nog egentligen intressantast om man flyttar stora filer ofta och mycket till/från tex en filserver. Annars duger 100 bra. 1000 kräver ordentligt med datorkraft, som Mats var inne på, både disk och cpu och operativsystem, för att det skall bli några stora skillnader mot 100. (Med stora menar jag mer än kanske 3-4 gånger snabbare)
(Själv kör jag naturligtvis 1000 ;-) )