Men det ska ju se snyggt ut också... Hade varit snyggt med en liten "plopp"... Typ som ser ut som en sådan plopp man stoppar i ett optiskt audioutag för att skydda den.. :-)

RoTe
Strixx skrev:
Men det ska ju se snyggt ut också... Hade varit snyggt med en liten "plopp"... Typ som ser ut som en sådan plopp man stoppar i ett optiskt audioutag för att skydda den.. :-)
Va petig man kan vara då... ;)

Är väl bara att fylla den med nån färgad massa som stelnar. Välj själv, bara fantasin som sätter stopp.

Det blir faktiskt störningar från datorer, även med korta och helt korrekt klämda UTP-kablar.

Det är vanligt att störningarna hamnar på vissa frekvenser som hänger ihop med systembussar och liknande. Jag har två gamla godingar med 100MHz systembuss bådatvå som står på dygnet runt, och mycket riktigt har jag en störning på just 100Mhz som är ungefär lika stark som P3-sändaren som i örebro län ligger farligt nära med sina 99.6MHz.

När jag bodde i lägenhet i centrala örebro fick jag till sist provisoriskt sätta fast en treellements fm-antenn för utomhusbruk (hade en liggandes att prova med) i kökstaket (otroligt fult installerat i kroken till kökslampan) med koaxkabel dragen på golvet ut till vardagsrummet. Nu bor jag en bra bit från örebro, bra mycket längre från sändaren, och ändå fungerar det hyffsat med en vanlig "t"-antenn till samma radiomottagare som nu står än närmare datorgrejerna.

Om det strålar FÖR mycket så kan man få besök av teracom/PTS. Åtminstone förut var det gratis att få hjälp att hitta störkällor, men om de tvingas stänga av källan t.ex. på grund av att grannar klagat på att de inte kan lyssna på radio och du inte är hemma när PTS/teracom kommer på besök så kostar det pengar. På 80talet fick en fastighetsägare pröjsa över en tusenlapp för att televerket radio drog ur 220v-sladden till en felaktigt installerad antennförstärkare.

Jag skulle nog dessutom hålla mig till RJ11, de sexpoliga donen där endast fyra stift används, till telefonin.

Tänk på att om man bor på landet så är det en fördel att dra telefoniledningarna separat från datanätet.

Ett åsknedslag i närheten av luftledningar gör ofta att utrustning anslutet till flera nät, eller till ett nät och skyddsjord, går sönder av överspänning. Det är därför telefonsvarare, faxar, modem, adsl-utrustning, trådlösa telefoner o.s.v. går sönder medan nummerpresentatörer och vanliga telefoner brukar hålla hur avancerade de än må vara.

Samma sak gäller tv-apparaten, antennen sitter ofta på en mast som har åskledare på sig, och sedan kommer en överspänning som lyfter hela elnätet relativt jord en rejäl bit, som slår genom tv/video via antennkabeln ner till jord via åskledaren.

Om det råder goda mottagningsförhållanden så prova att ha tv-antennen inne på vinden, då behövs ingen åskledarjording och problemet är ur världen.

Jag är ärligt talat väldigt skeptisk till att köra med en massa baluner (impedansanpassningstransformatorer) för att kunna köra med samma kablar till TV och övriga signaler, det måste vara billigare att dra med en eller två koaxkablar till varje ställe man ens alägset kan tänka sig vilja ha en tv än att montera sådanadär övergångar till TP.

Om man skaffar egen parabol på villan så duger ändå inte några 800-900MHz, mellan parabolen och mottagarboxen så måste kabeln kunna överföra 2000MHz.

Jag skulle snarast satsa på att dra tillräckligt många rör och sätta tillräckligt många uttagsdosor, för att vid behov kunna dra in de kablar jag i framtiden behöver.

Och som sagt, med tanke på åskrisken, dra separata rör med lite avstånd för tele, data och tv.

Något som börjar på att dyka upp är iptelefoni (bredbandstelefoni). Då har man plötsligt ett telefonsystem som hänger ihop med datornäte (sett ur åsksynpunkt). I det läget kan det vara smart att dra kablar för de telefoner som kör iptelefoni paralellt med datakablarna (eventuellt i samma rör) medan man låter de telefoner som sitter på det analoga telefonnätet ha ledningar i separata rör.

Dessutom tycker jag att de vanliga klassiska telefonjacken inte är så tokiga. Den lilla fjädrande låsningen på tp-kontaker har ju en förmåga att gå sönder titt som tätt, men jag har då aldrig varit med om att ett vanligt klassiskt svenskt telejack gått sönder, varken uttaget eller stickproppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.