Behöver lite hjälp då jag nog inte riktigt tänkt till vid planeringen av vårt nya hus.
Vårt hus kommer att anslutas till stadsnätet via fiber. Anslutningen till stadsnätet är 100Mbit/s, sedan kommer jag att teckna avtal med en internetleverantör om en 20Mbit/s upp/ner. Denna ansluts i vårt garage till en fiberkonverter. Problemet är nu hur jag skall ta mig från fiberkonvertern och ut i resten av huset.
Alt.1 En trådlös router placeras i anslutning till fiberkonvertern.
Fördel: Ingen kabeldragning behövs.
Nackdel: Trolig kapacitetsminskning.
Alt.2 På samma vägg som fiberkonvertern placeras finns även teleanslutningarna för hela huset. Till samtliga teledosor är dubbla VP-rör dragna, i ena röret telekabel och i det andra bara en dragtråd. Om jag skulle få för mig att dra fram nätverkskablar till samtliga teledosor i det lediga röret, finns det då någon lämplig dosa som kombinerar nätverksanslutning och tele?
Fördel: Högre kapacitet.
Nackdel: Kabeldragning behövs.

Lite rörigt blev det men det här är inte min starka sida.

för alternativ2:
Har du sett nätverksskolan som ligger som översta tråd här i teknik forumet?

Telefonner passar / kan anpassas för att passa i datajack. Man kan således dra ur telen och ersätta det nätet med ett datakabelnät som man sedan använder för data + tele.
Detta är beskrivet i skolan och det har dessutom diskuterats en hel del så jag tror att du kan hitta ännu mer bakgrundsinformation via sökfunktionen.

Sen är dfet bara att fråga på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.