Kallt...
Bäverdamm i kylan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäverdamm i kylan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när kylan har tagit sitt grepp över hela landet har djuren i naturen det tufft. Många människor gillar att mata fåglarna för att hjälpa dem över den kalla tiden.
En del sjöfåglar stannar kvar så länge det finns öppet vatten. Jag besökte en våtmark förra helgen och där fanns hundratals änder och några svanar, simmande omkring i en del som fortfarande inte frusit till is. När vi klev ut ur bilen blev vi formligen överfallna av dessa hungriga sjöfåglar. Jag var inte beredd på detta och hade ingen mat med mig men det fanns andra som tänkt till och matade fåglarna. Tyvärr såg jag att de hade en hink med bröd i som fåglarna åt mer än gärna. Tror dessvärre att det är ganska vanligt att man slänger brödrester till frusna fåglar.
Man vill väl men det kan bli sorgligt fel. Att mata fåglar med bröd är ingen hjälp, det blir endast bukfylla och kan hindra dem att äta riktig mat och då fryser de ihjäl. För att hålla kylan stången och överleva nästa kalla natt behövs energirik mat som gör att de håller värmen. Mögligt bröd är giftigt för dem. Det finns en skröna som säger att djuren väljer vilken mat de kan äta men det är inte sant. När de är hungriga och frusna äter de vad som helst.
Änder kan man mata med havre, fågelfrön, majs och hackad sallad om det inte är för kallt.
Senaste vecka har jag besökt våtmarken tre ggr och matat fåglarna med majs, havre och fågelfrön.
Jag kontaktade kommunen och ansvarig förvaltning och bad dem om att sätta upp en skylt om att inte mata fåglarna med bröd. Jag fick ett negativt svar, de ansåg sig inte kunna ta ansvar för vilken mat folk ger till fåglarna. Men det här är väl en bra informationskanal där många läser, därav detta inlägg.
En del sjöfåglar stannar kvar så länge det finns öppet vatten. Jag besökte en våtmark förra helgen och där fanns hundratals änder och några svanar, simmande omkring i en del som fortfarande inte frusit till is. När vi klev ut ur bilen blev vi formligen överfallna av dessa hungriga sjöfåglar. Jag var inte beredd på detta och hade ingen mat med mig men det fanns andra som tänkt till och matade fåglarna. Tyvärr såg jag att de hade en hink med bröd i som fåglarna åt mer än gärna. Tror dessvärre att det är ganska vanligt att man slänger brödrester till frusna fåglar.
Man vill väl men det kan bli sorgligt fel. Att mata fåglar med bröd är ingen hjälp, det blir endast bukfylla och kan hindra dem att äta riktig mat och då fryser de ihjäl. För att hålla kylan stången och överleva nästa kalla natt behövs energirik mat som gör att de håller värmen. Mögligt bröd är giftigt för dem. Det finns en skröna som säger att djuren väljer vilken mat de kan äta men det är inte sant. När de är hungriga och frusna äter de vad som helst.
Änder kan man mata med havre, fågelfrön, majs och hackad sallad om det inte är för kallt.
Senaste vecka har jag besökt våtmarken tre ggr och matat fåglarna med majs, havre och fågelfrön.
Jag kontaktade kommunen och ansvarig förvaltning och bad dem om att sätta upp en skylt om att inte mata fåglarna med bröd. Jag fick ett negativt svar, de ansåg sig inte kunna ta ansvar för vilken mat folk ger till fåglarna. Men det här är väl en bra informationskanal där många läser, därav detta inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina bilder! Tips : Havregryn i storpack är både billigt och smaskens för änder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, på vad sätt menar du att havre är mer energirikt än vetebröd?A Abies koreana skrev:
Och hackad sallad, varför?
Är det något änderna kan plocka upp så är det väl sjögräs av olika sorter, så länge det inte är igenfruset.
Vitt bröd saknar näring för både fåglar och människor, det är väl ingen nyhet.
Hackad sallad är gott
Just nu är det också dåligt med öppet vatten här.
Det finns mycket skrivet om fågelmatning, här är en artikel.
http://www.gd.se/opinion/insandare/mata-inte-anderna
Hackad sallad är gott
Det finns mycket skrivet om fågelmatning, här är en artikel.
http://www.gd.se/opinion/insandare/mata-inte-anderna
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, det är verkligen en nyhet för mig!A Abies koreana skrev:
Vilken näring saknas menar du?
Jaha, och för att du gillar "hackad sallad" tror du att det hjälper änderna att överleva vintern?A Abies koreana skrev:
Jag kan ju tillägga att mina höns går helt fritt, och rör sig inom en radie av cirka 100 m från hönshuset.
Gräs finns alltid att äta, det är bara att krafsa fram om det är lite snöigt.
Det är värre med insektslarver och -ägg nu på vintern, de är svåra att hitta.
Annars får de majs, vete och havre, men äter nästan bara av majsen.
Lite brödkanter tycker de alltid är gott, och även havregryn, som vi serverar som lördagsgodis
Redigerat:
Havregryn som lördagsgodis tyckte jag var en bra beskrivning, fast på sommaren har våra änder lördag nästan 7 dagar i veckan.
Att säga att bröd saknar energi och i nästa andetag nämna sallad blir väldigt komiskt.
Nää, jag gillar inte hackad sallad, varifrån har du fått den befängda idenKnockOnWood skrev:
Jaha, och för att du gillar "hackad sallad" tror du att det hjälper änderna att överleva vintern?
Jag kan ju tillägga att mina höns går helt fritt, och rör sig inom en radie av cirka 100 m från hönshuset.
Gräs finns alltid att äta, det är bara att krafsa fram om det är lite snöigt.
Det är värre med insektslarver och -ägg nu på vintern, de är svåra att hitta.
Annars får de majs, vete och havre, men äter nästan bara av majsen.
Lite brödkanter tycker de alltid är gott, och även havregryn, som vi serverar som lördagsgodis
Se där, du matar inte heller dina höns enbart med vitt bröd, det var liksom poängen i mitt inlägg .Lite bröd ibland skadar inte men att enbart bli matad med vitt bröd under vintern gör att fåglarna inte bygger upp ett skydd mot kylan. Jag tror du förstod syftet med mitt inlägg, du ville bara lyfta ut en detalj för att få mig att framstå som.. ja, det vet nog bara du. Näringslära är inte min bästa gren här i livet men när det gäller fågelmatning som jag sysslat med länge har jag läst på. Höns har fötter och klor som är gjorda till att krafsa efter mat, har du sätt fötterna på änderna?
https://www.newsner.com/djur/darfor...ar-med-brod-och-detta-kan-du-ge-dem-istallet/
Bäverdammen i februari
Våtmark
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtmark
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


