Kallt...
Vinterlandskap med is och snö på ett fruset vattendrag omgivet av vissna växter och snötäckta grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bäverdamm i kylan

Bäverdamm med frusen is och snö bland grenar och rinnande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isbildning på grenar och vatten som strömmar i en bäverdamm under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten strömmar mellan isbelagda grenar i en bäverdamm under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 4 till
  • Laddar…
harry73
Det är sand på stranden. Det var plusgrader förra helgen och hårda vindar.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är sand på stranden. Det var plusgrader förra helgen och hårda vindar.
Det hade jag nog inte kunnat gissa på. Jag förstorade bilden men att det var sand föll mig inte in - häftigt! Är det vinden som formar sanden så fint?
 
harry73
Det var en kombination av vattnet och sen vinden som eroderade strukturen i sanden.
Jag hade kameran nästan på marken när jag fotade
 
Nu när kylan har tagit sitt grepp över hela landet har djuren i naturen det tufft. Många människor gillar att mata fåglarna för att hjälpa dem över den kalla tiden.
En del sjöfåglar stannar kvar så länge det finns öppet vatten. Jag besökte en våtmark förra helgen och där fanns hundratals änder och några svanar, simmande omkring i en del som fortfarande inte frusit till is. När vi klev ut ur bilen blev vi formligen överfallna av dessa hungriga sjöfåglar. Jag var inte beredd på detta och hade ingen mat med mig men det fanns andra som tänkt till och matade fåglarna. Tyvärr såg jag att de hade en hink med bröd i som fåglarna åt mer än gärna. Tror dessvärre att det är ganska vanligt att man slänger brödrester till frusna fåglar.
Man vill väl men det kan bli sorgligt fel. Att mata fåglar med bröd är ingen hjälp, det blir endast bukfylla och kan hindra dem att äta riktig mat och då fryser de ihjäl. För att hålla kylan stången och överleva nästa kalla natt behövs energirik mat som gör att de håller värmen. Mögligt bröd är giftigt för dem. Det finns en skröna som säger att djuren väljer vilken mat de kan äta men det är inte sant. När de är hungriga och frusna äter de vad som helst.
Änder kan man mata med havre, fågelfrön, majs och hackad sallad om det inte är för kallt.
Senaste vecka har jag besökt våtmarken tre ggr och matat fåglarna med majs, havre och fågelfrön.
Jag kontaktade kommunen och ansvarig förvaltning och bad dem om att sätta upp en skylt om att inte mata fåglarna med bröd. Jag fick ett negativt svar, de ansåg sig inte kunna ta ansvar för vilken mat folk ger till fåglarna. Men det här är väl en bra informationskanal där många läser, därav detta inlägg.

Person i vinterkläder omgiven av änder på snöbelagd mark vid våtmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person omgiven av hungriga änder, några är i flykt, på en snötäckt våtmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gräsand vid vattnet på en kall dag, exemplifierar vikten av lämplig föda för vilda fåglar under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En and som putsar sig i våtmarkens öppna vatten under kalla tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Fina bilder! Tips : Havregryn i storpack är både billigt och smaskens för änder.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Att mata fåglar med bröd är ingen hjälp...Änder kan man mata med havre, fågelfrön, majs och hackad sallad
Nja, på vad sätt menar du att havre är mer energirikt än vetebröd?
Och hackad sallad, varför?
Är det något änderna kan plocka upp så är det väl sjögräs av olika sorter, så länge det inte är igenfruset.
 
A Abies koreana skrev:
Vitt bröd saknar näring för både fåglar och människor, det är väl ingen nyhet.
Jo, det är verkligen en nyhet för mig!
Vilken näring saknas menar du?

A Abies koreana skrev:
Hackad sallad är gott ;)
Jaha, och för att du gillar "hackad sallad" tror du att det hjälper änderna att överleva vintern?

Jag kan ju tillägga att mina höns går helt fritt, och rör sig inom en radie av cirka 100 m från hönshuset.
Gräs finns alltid att äta, det är bara att krafsa fram om det är lite snöigt.
Det är värre med insektslarver och -ägg nu på vintern, de är svåra att hitta.
Annars får de majs, vete och havre, men äter nästan bara av majsen.
Lite brödkanter tycker de alltid är gott, och även havregryn, som vi serverar som lördagsgodis :)
 
Redigerat:
Havregryn som lördagsgodis tyckte jag var en bra beskrivning, fast på sommaren har våra änder lördag nästan 7 dagar i veckan.
 
Att säga att bröd saknar energi och i nästa andetag nämna sallad blir väldigt komiskt.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaha, och för att du gillar "hackad sallad" tror du att det hjälper änderna att överleva vintern?

Jag kan ju tillägga att mina höns går helt fritt, och rör sig inom en radie av cirka 100 m från hönshuset.
Gräs finns alltid att äta, det är bara att krafsa fram om det är lite snöigt.
Det är värre med insektslarver och -ägg nu på vintern, de är svåra att hitta.
Annars får de majs, vete och havre, men äter nästan bara av majsen.
Lite brödkanter tycker de alltid är gott, och även havregryn, som vi serverar som lördagsgodis
Nää, jag gillar inte hackad sallad, varifrån har du fått den befängda iden :surprised:

Se där, du matar inte heller dina höns enbart med vitt bröd, det var liksom poängen i mitt inlägg .Lite bröd ibland skadar inte men att enbart bli matad med vitt bröd under vintern gör att fåglarna inte bygger upp ett skydd mot kylan. Jag tror du förstod syftet med mitt inlägg, du ville bara lyfta ut en detalj för att få mig att framstå som.. ja, det vet nog bara du. Näringslära är inte min bästa gren här i livet men när det gäller fågelmatning som jag sysslat med länge har jag läst på. Höns har fötter och klor som är gjorda till att krafsa efter mat, har du sätt fötterna på änderna?
https://www.newsner.com/djur/darfor...ar-med-brod-och-detta-kan-du-ge-dem-istallet/
 
H
Lite fjäll brukar pigga upp
 
  • Solbelyst snöklädd fjällterräng under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Solen skiner ... :)

Soligt vinterlandskap med snöbeklädd väg och gröna tallar mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Bäverdammen i februari

Isfrusen bäck med snö och istappar, tydliga kylkristaller runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isformationer och frost på grenar i en våtmark under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våtmark
Solljus som reflekteras i en bäverdamms våtmark bakom ett täcke av vass i februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Soligt vasslandskap vid bäverdammen i en våtmark under februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.