Hej.
Jag undrar om nån kör med nattsänkning tillsammans med utegivare.
Jag har dom möjligheterna på min panna men jag tror inte att det fungerar eftersom jag har utegivare.
Om jag fattar det hela rätt så sänks ju innetempen på tex natten med typ 2 grader. När sen dagtempen går in så shuntar ju pannan ut värme som om det vore dag, då tar det ju en himla lång tid innan man får upp värmen inne igen. Eller kan nån berätta för mig hur det fungerar.
Jag har en VB comet och VB Viking Bio.

Vi kör nattsänkning med utegivare och det fungerar utmärkt. "Dagtemperaturen" innebär ju bara att värmekurvan återgår till normalläge och shuntar ut efter den temp som är ute. Är det exempelvis -5 grader kl. 4 på morgonen när "dagtempen" går in, shuntas värme ut för den tempen. När det sedan blir varmare under dagen minskar värmen i proportion till utetemperaturens ökning. Vi har nattsänkning mellan 23 och 4. Det enda som ställer till det lite är att vi har ingjuten golvvärme i en del av huset vilket ger lite eftersläpning (dock inte så mycket eftersom större delen avhuset värms via radiatorer).

Jag har kört nattsänkning men tyckte det var obehagligt så jag gick över till dagsänkning istället. När ingen är hemma är det ju utmärkt att sänka tempen. Sen blir det ju oftare varmare framåt eftermiddan (i alla fall vår och höst) och solstrålning som hjälper upp tempen igen. En solig dag kan det ju vara för varmt framåt em annars.

Tack för svaren, jag får väl hem och testa hur det fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.