IngMatt
Tror jag fått 2 kvalitet från Telia och AllTele, som blixten slog ut. Sedan kom ett Inteno och flera, kändes direkt som skräp och vi har nött ut 4 eller fler. Köpte istället D-link DSL-2750B och ADSL har nog aldrig fungerat så bra för alla i huset. Så den indragna fibern är ingen brådska att koppla upp längre, vet inte ens om den behövs för 20.000:-! Men givetvis ska den testas då det är gratis i 3 månader hos i vart fall T3.
 
Jag har brottats mycket med gateways från Thomson, bytte några gånger och ledsnade till slut, köpte en router med Open source firmware och körde in dd-wrt och rotade fram ett gammalt Zyxel adsl-modem. Har mycket sällan några problem längre, har tuffat på i flera år nu.
 
IngMatt skrev:
...Så den indragna fibern är ingen brådska att koppla upp längre, vet inte ens om den behövs för 20.000:-! Men givetvis ska den testas då det är gratis i 3 månader hos i vart fall T3.
Dom där 20'000kr måste du till 99% betala oberoende om du tar 3 månader gratis med T3 eller om du väljer abonnemang med X månaders bindningstid eller om du väljer att inte ha något aktivt abonnemang alls. Den där summan lär vara för den fysiska indragningen av fibern.
 
IngMatt
Demmpa skrev:
Dom där 20'000kr måste du till 99% betala oberoende om du tar 3 månader gratis med T3 eller om du väljer abonnemang med X månaders bindningstid eller om du väljer att inte ha något aktivt abonnemang alls. Den där summan lär vara för den fysiska indragningen av fibern.
Jag tänker inte betala ett öre, det är min frus firma som nöter mest på nätet som betalar.

Bara ett lustigt sammanträffande att när alla är nöjda med ADSL får vi in fibern som beställdes i vintras och är en investering som höjer värdet på huset också.
Så har vi 2 stabila system för mobilt är det sämsta.
 
Redigerat:
Vänta bara tills det åskar nästa gång..
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Vänta bara tills det åskar nästa gång..
Vi har blixtlås
 
Jag har också blixtlås men jag förstår inte vad gylfens utformning har med saken att göra ;)

För att vara lite mer seriös och svara på frågan, Ja. Eller "Nja" är kanske mer korrekt. Jag vet inte vad alla ISPer har för utrustning. De stora operatörernas standardutrustning är inte mycket att hänga i granen. Så har det i alla fall varit. Jag vet att Telia har bytt modell av ADSL modem de skickar ut till sina nya kunder efter alla klagomål som varit. Men efter att ha tittat lite på den känns det som att man satt en annan etikett på samma skit.
 
IngMatt
Anaii skrev:
Jag har också blixtlås men jag förstår inte vad gylfens utformning har med saken att göra ;)

För att vara lite mer seriös och svara på frågan, Ja. Eller "Nja" är kanske mer korrekt. Jag vet inte vad alla ISPer har för utrustning. De stora operatörernas standardutrustning är inte mycket att hänga i granen. Så har det i alla fall varit. Jag vet att Telia har bytt modell av ADSL modem de skickar ut till sina nya kunder efter alla klagomål som varit. Men efter att ha tittat lite på den känns det som att man satt en annan etikett på samma skit.
Även kvinnor kan ha blixtlås men vi har hyfsat överspänningsskydd.

"Modem ingår" kollar jag alltid nu då de Inteno vi fått verkar kortlivade och suporten hänvisas till ISP som ofta är lite blåsta. Det dom missade löste D-link direkt.
 
Ska man köra det som ett rent modem dvs bara ren datortraifk så är det fortfarande zyxel 660 som gäller på ADSL.

ungefär lika säkert val som 3c509 var en gåång i tiden.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
IngMatt
Mats skrev:
Ska man köra det som ett rent modem dvs bara ren datortraifk så är det fortfarande zyxel 660 som gäller på ADSL.

ungefär lika säkert val som 3c509 var en gåång i tiden.
Vi byter till fiber och lägger ADSL som reserv.
 
Bredbandsrouters av "konsumentkvalitet" är en produktkategori som är problematisk. Det är oerhört vanligt med instabilitet som gör att routern måste startas om allt från varje dag till en gång i månaden. Risken för instabilitet varierar mellan olika märken och modeller och vad man gör med grejorna, men generellt är svaret ja på frågan - modemen du får från ISP:arna med inbyggd router är alltid dåliga.

Undantaget är om köper ett företagsabbonemang och får en cisco-router eller liknande.

Jag har jobbat som specialist på datakom och råkat ut för problemen med dåliga konsumentprylar mer än en gång.

Ett vanligt ADSL-modem är, som Mats säger, oftast stabilt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.