1 093 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Nätansluten USB disk
Har en 1TB hårddisk som man ansluter till USB
Går det att få den nätansluten på nåt vis? Kanske via en raspberry pi?
Skulle vilja ha det så att så fort jag kommer hem så ska nya bilder från mobilen tankas över automatiskt till disken, lika med frugans mobil
Går det att få den nätansluten på nåt vis? Kanske via en raspberry pi?
Skulle vilja ha det så att så fort jag kommer hem så ska nya bilder från mobilen tankas över automatiskt till disken, lika med frugans mobil
Går säkert att få till med en raspberry men gå för en riktig NAS direkt istället om du nu inte råkar ha saker drällande och tycker det är kul att leka med.
Edge Router Lite har ingen USB anslutning så då behöver du Pi'n. Anslut Pi'n till routern (eller switch om du har) och anslut disken till Pi'n. Då bör du hitta den i nätverket. Sedan är det "bara" att googla efter lämpliga program för Pi'n för NAS-funktionaliteten.
Det är inga problem!
Du behöver ha en dator som är uppkopplad mot nätet hela tiden och med en fast adress (ex DNS) och en bra mjukvara för ändamålet.
Rekommenderar Owncloud som mjukvara. Fungerar som Dropbox men helt i dina egna händer.
Kör sedan DynDNS för att ha ett domännamn som är statiskt för att allt ska funka om min ISP ger mig ny IP.
Du kanske vill ha backup med.
Du behöver ha en dator som är uppkopplad mot nätet hela tiden och med en fast adress (ex DNS) och en bra mjukvara för ändamålet.
Rekommenderar Owncloud som mjukvara. Fungerar som Dropbox men helt i dina egna händer.
Kör sedan DynDNS för att ha ett domännamn som är statiskt för att allt ska funka om min ISP ger mig ny IP.
Du kanske vill ha backup med.
Klicka här för att svara