Kanske skall säga att jag själv kör en egenbyggd server som kör Linux(Debian) med mjukvaran Openmediavault.
Mest använda applikationen är Plex Mediaserver då det finns en klient för min Samsung Tv/telefon och dator.

peternicklas
peternicklas
Fick hem den idag. Det som jag först vill ha till att fungera är att den ska synka, i realtid, valda katalager/filer mm från mina datorer. Finner inget sådant program, någon som vet ett bra sådant?

peternicklas skrev:
Fick hem den idag. Det som jag först vill ha till att fungera är att den ska synka, i realtid, valda katalager/filer mm från mina datorer. Finner inget sådant program, någon som vet ett bra sådant?
Menar du typ Cloud station?
https://www.synology.com/en-us/support/tutorials/529

peternicklas
Hittade data replicator, ska prova med detta.

Bittorrent Sync. Serverlöst, lastdelande och helautomatiskt. Fungerar mellan olika OS, även i just den NAS:en du nämner. Jag kör den även för större företagsinstallationer där synken inte får fallera.

peternicklas
Har tittat runt men hittar inget som jag gillar. Har idag CosmnoSync till min LG NAS. Där fungerar det så att den synkar disk för disk eller katalog för katalog och gör en ren spegling av det man vill synka. Man skapar jobb för varje synkning och kan ha upp till ett stort antal. De/det som är synkat till NASen vill jag sedan kunna dela så man kan se det på andra datorer. Jag vill alltså inte ha ett program som synkar och gör en filstruktur som gör att man får leta länge efter sina filer. De ska helst även vara gratis.. Någon som förstår och vet vad jag letar efter?
CosmnoSync utvecklas inte längre.

Du vill alltså kunna bläddra bland filerna, men inte behöva rota i mapparna?
Jag tror fortfarande att Bittorrent Sync blir perfekt. Den ligger som en bakgrundsprocess som utnyttjar filsystemets funktion att upptäcka förändringar. Gäller OS X, Windows och Linux. Om du har t.ex. 3 datorer, 1 NAS och två surfplattor kan du konfigurera att t.ex. en bildmapp på en dator automatisk sprider sig till valfri mapp eller monteringspunkt på de övriga. Om du sedan tar några bilder med en av surfplattorna uppdateras de övriga. Alla uppdaterar alla och det sker hyfsat omgående. Du kan också välja att bara skapa ett katalogindex och hämta filerna on-demand. Bra för surfplattorna som inte har obegränsat utrymme. Dt går ställa in om man skall fullständig svärmsynk eller om en skall vara källa och sprida data enbart i en riktning. Processen kopierar bara förändringsr i blocken på filerna, inte hela filer när förändringar sker.

...och gratis.

peternicklas
peternicklas skrev:
OK, ska prova Bittorrent Sync. det som jag inte gillade var att de har reklam i grtisversionen.
[länk]
Nej, nej. Fel produkt! Bittorrent Sync är gratis och reklamfri. Du ser inte ens programmat när det arbetar.

http://www.bittorrent.com/sync

Johan Gunverth skrev:
Nej, nej. Fel produkt! Bittorrent Sync är gratis och reklamfri. Du ser inte ens programmat när det arbetar.

[länk]
Tack för tipset! Hade aldrig hört talas om den.

Johan Gunverth skrev:
Bittorrent Sync. Serverlöst, lastdelande och helautomatiskt. Fungerar mellan olika OS, även i just den NAS:en du nämner. Jag kör den även för större företagsinstallationer där synken inte får fallera.
Sökte runt i lite trådar då jag funderar på en NAS. Hittade ditt inlägg rörande Bittorrent Sync som tilltalade mig. Vet du vilka NAS:ar som det går att köra på? Då man läser i olika specifikationer så står det ofta under funktioner att dom kan köra "BitTorrent Client". Går det att installera programmet på en sådan NAS?. Jag skulle vilja spara original foton och filmer centralt på en NAS som sedan synkroniseras ut till en dator för back up i ett annat hus. Vet du hur Bittorrent Sync hanterar korrupta filer? Om det blir ett fel på originalet, synkar den felet så att även kopian blir defekt?

MVH

Anders

Vet inte vilka som stödjer BitTorrent Sync, men den löser inte korrupta filer utan kommer att synca ändå. Är upp till filsystemet att lösa problem med korrupt data.

Ni som kör egen server med Windows kan jag slänga in ett litet offtopic tips! Crashplan! Är gratis att ta backup till egen server eller kompisar som har. Änvänder det och är mycket nöjd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.