8 136 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
När ska folk umgås i sina privata hotell?
Var det verkligen belåning den här tråden OCKSÅ skulle handla om? 
Själv fixar och renoverar jag till 100% för min egen skull och semestrar där jag vill för att JAG vill det, inte för att visa upp det för grannarna. Men nog ser jag vissa grannar som tycker det är jobbigt om de inte har lika fint som andra.
Bastun byggde vi om till serverrum när vi skaffade bubbelbadkar, för den var så dålig. Bubbelbadet kom när jag var gravid och det var SÅ skönt mot foglossningsvärken. Men när vi byggde om nu fick det bli ett mer normalt badkar, duschmodell, passar bättre med två tonårstjejer i huset. Förberett för att på sikt kunna ändras helt och hållet till dusch genom att bara ta bort badkaret, om vi blir handikappade när vi blir gamla. Brukar inte berätta för folk att badrummet kostade nästan 200 000 och att vi betalade det kontant. Badrummet uppe lågprisrenoverades med plastmatta för 15 000, annars hade vi fått bygga om halva övervåningen.
Nere har vi öppnat upp mellan matsal och trappa, och vi bytte trappan istället för att renovera den. Kostade bortemot 100 000, men det säger vi inte heller när folk frågar. Kontant det med, liksom de senaste tre bilarna (Ny Audi 1995, ny V70 2000, nästan ny Passat 2011).
Nu ska taket bytas, och lite annat fixas, bland annat stora vikdörrar mot altanen i matsalen. Kommer väl att gå på omkring 150 000. Kontant. Sedan får vi se om det blir nytt kök (100-150 000, allt ska göras om) eller vinterbonat uterum med golvvärme utanför matsalen 100 000 eller mer?). Kontant. Men som sagt, när grannarna frågar så "är det ganska dyrt" och "jo, man får ju snåla lite, men lånen är ju inte så dyra nu". 38 000 har vi i huslån. Inga fantasilöner, 60 000 i månaden tillsammans, men vi går sällan ut, röker inte, dricker inte särskilt mycket och känner inget tvång att åka till Ullared eller Mallorca varje år heller. Roar mig däremot gärna med att cykla 5-10 mil en lördag.
Avundsjuk på grannen? Knappast. Men skrattade en hel del när de i full panik fixade både uterum och ny jord på gräsmattan bara för att vi börjat prata om det. Tror jag ska börja prata om spabad/badtunna och se vad som händer
Själv fixar och renoverar jag till 100% för min egen skull och semestrar där jag vill för att JAG vill det, inte för att visa upp det för grannarna. Men nog ser jag vissa grannar som tycker det är jobbigt om de inte har lika fint som andra.
Bastun byggde vi om till serverrum när vi skaffade bubbelbadkar, för den var så dålig. Bubbelbadet kom när jag var gravid och det var SÅ skönt mot foglossningsvärken. Men när vi byggde om nu fick det bli ett mer normalt badkar, duschmodell, passar bättre med två tonårstjejer i huset. Förberett för att på sikt kunna ändras helt och hållet till dusch genom att bara ta bort badkaret, om vi blir handikappade när vi blir gamla. Brukar inte berätta för folk att badrummet kostade nästan 200 000 och att vi betalade det kontant. Badrummet uppe lågprisrenoverades med plastmatta för 15 000, annars hade vi fått bygga om halva övervåningen.
Nere har vi öppnat upp mellan matsal och trappa, och vi bytte trappan istället för att renovera den. Kostade bortemot 100 000, men det säger vi inte heller när folk frågar. Kontant det med, liksom de senaste tre bilarna (Ny Audi 1995, ny V70 2000, nästan ny Passat 2011).
Nu ska taket bytas, och lite annat fixas, bland annat stora vikdörrar mot altanen i matsalen. Kommer väl att gå på omkring 150 000. Kontant. Sedan får vi se om det blir nytt kök (100-150 000, allt ska göras om) eller vinterbonat uterum med golvvärme utanför matsalen 100 000 eller mer?). Kontant. Men som sagt, när grannarna frågar så "är det ganska dyrt" och "jo, man får ju snåla lite, men lånen är ju inte så dyra nu". 38 000 har vi i huslån. Inga fantasilöner, 60 000 i månaden tillsammans, men vi går sällan ut, röker inte, dricker inte särskilt mycket och känner inget tvång att åka till Ullared eller Mallorca varje år heller. Roar mig däremot gärna med att cykla 5-10 mil en lördag.
Avundsjuk på grannen? Knappast. Men skrattade en hel del när de i full panik fixade både uterum och ny jord på gräsmattan bara för att vi börjat prata om det. Tror jag ska börja prata om spabad/badtunna och se vad som händer
Nu har vi inga önskemål om varken pool, gästhus, biorum eller annat som kanske kan anses som "lyx" (ärligt talat kanske vi är konservativa som varken önskar oss golvvärme, ftx-ventilation eller knx-system heller, fast jordvärme istället för pellets ligger på önskelistan), men vår förhoppning är att kunna sitta lugnt i boet även om en blir långtidssjukskriven eller arbetslös. Skulle det inte inträffa kommer vi att kunna amortera bort mycket av bolånet innan pensionen utan att tumma på livskvalitén under tiden. Det känns som en lyx för mig! Dock är det naturligtvis enklare för oss som bor i småstäder.
Dock renoverar vi upp hela kåken invändigt i ett svep nu, utan att fundera så mycket på kostnaderna (vilket är enkelt när man har tid, ett praktiskt handlag, ett sparande och är nöjda med det som finns i mellanpris-segmenten).
Dock renoverar vi upp hela kåken invändigt i ett svep nu, utan att fundera så mycket på kostnaderna (vilket är enkelt när man har tid, ett praktiskt handlag, ett sparande och är nöjda med det som finns i mellanpris-segmenten).
Redigerat:
Från början var tråden tänkt som en fundering om alla vi hemmabyggare hinner umgås med andra när vi håller på att bygga (och alla som vi tänkte träffa håller också på med bygge/renovering). Vi tar en massa utgifter och jobb på saker som skulle kunna vara gemensamhetsanläggningar, det står ju ändå oanvänt 98% av all tid.
Om en liten by med låt oss säga 300 personer (75 hushåll) i genomsnitt investerar 200000:- på "lyx" som skulle kunna vara gemensamhetsanläggningar skulle alltså denna by ha en byastuga med samma funktioner med ett värde på 15 miljoner. Shit, det är crazy.
...och vi skulle hinna umgås mer.
Om en liten by med låt oss säga 300 personer (75 hushåll) i genomsnitt investerar 200000:- på "lyx" som skulle kunna vara gemensamhetsanläggningar skulle alltså denna by ha en byastuga med samma funktioner med ett värde på 15 miljoner. Shit, det är crazy.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
På vilket sätt skulle man hinna umgås mer?Ymer skrev:Från början var tråden tänkt som en fundering om alla vi hemmabyggare hinner umgås med andra när vi håller på att bygga (och alla som vi tänkte träffa håller också på med bygge/renovering). Vi tar en massa utgifter och jobb på saker som skulle kunna vara gemensamhetsanläggningar, det står ju ändå oanvänt 98% av all tid.
Om jag har har 1 timme tur och returs resväg till badhuset och motionssimmar inte umgås där.
Hade jag haft egen pool hemma så hade jag haft 1 timme mer över till annat som att umgås med andra som ex.
Ja, det låter ju gulligt i en by. Här har vi 15 000 personer i kommunen och hela centralorten är drabbad av utökat strandskydd. Gamla badhuset är visserligen omgjort till Spa, det kan man hyra per timme privat för en tusenlapp eller nåt sådant. Det blir 365 000 per år om man vill bada med grannarna varje kväll, eller 50 000 per år om man gör det en gång i veckan. Så mycket kostar det inte att ha en badtunna på altanen :-D
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Tack, inte bara jag.MathiasS skrev:
Gemenskapsanläggning :| Fy fan, finns ju inget bättre än att ha sitt egen. Men finns ju folk som gillar kollektiv så :x
Nej du, jag valde hus och plats för va de va, är alldeles för bekväm av mig att välja grannar och ta huset/tomten för va det hade blivit. Skrämmande tanke.
Det är verkligen mer än en bit ut. För många är det pendlingstiden till jobbet som sätter begränsningen. Hitta ett radhus för 4-5 miljoner går ju, men det är galet dyrt i Stockholm. Hus eller lägenhet det vill säga. Men jag håller med, den här renoveringshetsen kan man verkligen ifrågasätta. Men vi har inte mycket av det där, på sin höjd en bastu (läs: förråd).BirgitS skrev:
Klicka här för att svara