Det ringde på dörren idag. Gick och öppnade. Där stod en äldre herre som man förväntar sig ska sälja tavlor eller tigga om pengar till nån sjuk släkting.

Innan jag hann säga något, frågade han mig om jag behövde elhandvertyg. Jag säljer vinkelslipar, cirkelsågar, skruvdragare, motorsågar, mm.

Undrar vad han säljer för pajasmärken tänkte jag. Jag säljer Makita och Bosch sa han.

Han sa att han varit i Falun på nån mässa. Och nu hade han bara dessa kvar. Han måste bli av med verktygen idag för han skulle flyga hem till Malmö ikväll. Hur det nu ska gå till, för han hade defenitivt ingen hyrbil. Han öppnade bagageluckan som var halvfylld med verktyg.

Han hade bla. en Bosch GKS 65 CE som jag skulle få för 1400:-. Artigt sa jag att jag inte behöver den. Du kan få den för 1000:- då. Nej tack sa jag.

Sen grävde han fram en Makita 24V skruvdragare. Min magkänsla säger att det är pirat.

Noterbart är att alla verktyg låg i plastpåsar utom skruvdragaren som hade väska.

Nu undrar jag om det är fler än jag som fått ett sådant oväntat besök av dörrförsäljare?

Redigerat:
Var det inte någon här på forumet som beskrev hur han blivit erbjuden (köpt?) en skruvdragare ur bagageluckan på någon bil på en bensinstation? Köpet initierades oxo på ett liknande suspekt sätt.

phl skrev:
Var det inte någon här på forumet som beskrev hur han blivit erbjuden (köpt?) en skruvdragare ur bagageluckan på någon bil på en bensinstation? Köpet initierades oxo på ett liknande suspekt sätt.
Jo har för mig jag läst om detta här.
Undrar om det inte kom fram i den tråden att det var piratgrejer?

@Snorunge
Såg han ut som en äkta Dalmas? ;)
Verktygmässa i Falun borde man väl inte missat, heller :) låter suspekt.

Svågern fick hembesök av en "snidare" i en ny/stor/dyr BMW X5 och ville sälja Global köksknivar i ett snyggt tygfodral. Ett 10-tal knivar totalt för en 3-4.000:-, bra pris för alla de...

Nej svarade svåger, jag har inga pengar hemma.

Snidaren stod på sig och frågade hur mycket pengar han hade, svåger kollade i plånboken och svarade typ 300:-

OK, sa snidaren och räckte över knivarna(!)

Snygga är dom, hyfsat vassa ännu, men original Global - knaaappast :-)
/Rikard

Inga verktyg men...

Jag blev för längsedan erbjuden att köpa ett par studiohögtalare värda 20.000kr för endast 3.000kr av två stollar i en Vitobuss. Detta skedde på parkeringsplatsen på Torps köpcentrum utanför Uddevalla. Deras story var att de skulle leverera högtalare till en studio men fått fler än vad som stod på fraktsedeln.
Läste i ett Hifi-forum senare att flera hade köpt högtalare på detta sätt. Högtalarna lät tydligen inte så bra som önskas av en studiohögtalare. Konstigt...

Låter det för bra för att vara sant? Då är det förmodligen inte det heller...

Måste-hem-från-mässan-och-har-dessa-prylar-över-som-inte-får-plats-tricket igen!
Det är ju en klassiker - brukar ofta handla om Armani-skinnjackor dock.

Se t.ex.:

Hej råkade ut i dag för samma blåsning köpte tre jackor för 2000 kr av en italiensk kille som skulle hem efter en visning och ville inte ta med sig jackorna han hadde en hyr bil och skulle hem samma dag hadde bråttom och ville bli av med sina sista jackor som han hadde kvar från en visning.
Ur:

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.129808-skinnjackan-for-3-000-kronor-var-av-plast

och

http://debatt.passagen.se/show.fcgi...8&posting=19500000002417234#19500000002417234

/A

Redigerat:
Ganska smart att åka runt på landsbyggden och villaområden nu på försommaren. Finns nog någon stackare med sprudlande Martin Timell hormoner i kroppen och ska överaska frugan med en ny altan till midsommar.:)

Blåsningen med skinnjackor har jag hört för flera år sedan, verktyg var något nytt men egentligen inte det minsta förvånande. Ta kort på typerna och bil med regplåt och tipsa polisen...

Tobbe Arnesson skrev:
Ta kort på typerna och bil med regplåt och tipsa polisen...
Tyvärr glömde jag ta regnummret. Men det var en liten rund farbror ( ca 60år ) som rökte. Han hade en liten röd bil, troligtvis en japanare från mitten av 90-talet.

Alko skrev:
Måste-hem-från-mässan-och-har-dessa-prylar-över-som-inte-får-plats-tricket igen!
Det är ju en klassiker - brukar ofta handla om Armani-skinnjackor dock.

Se t.ex.:

Ur:

[länk]

och

[länk]

/A
* Skrattar* Ja det är verkligen en klassiker, jag har blivit erbjuden kanonklipp på Wkvalitetsknivar" en gång och kastruller en gång.

En verktygsmässa i Falun hade faktiskt varit riktigt bra. Finns det några bra mässor för verktygsnördar? Främst träbearbetning...

Aj aj... Jackorna-som-inte-blev-sålda-på-mässan har man hört om sedan minst 20 år tillbaka, och det är verkligen ingen råtta-i-pizzan myt.

En sak är att det är piratprylar, som i fallet med knivarna, men verktyg kan även vara stöldgods så det är bara att rapportera till polisen även om signalementet är ofullständigt.

Kameran är ett bra test. Fråga efter namn företagsnamn etc, och fota mannen och bilen, reaktionen säger allt...

nite skrev:
Inga verktyg men...

Jag blev för längsedan erbjuden att köpa ett par studiohögtalare värda 20.000kr för endast 3.000kr av två stollar i en Vitobuss. Detta skedde på parkeringsplatsen på Torps köpcentrum utanför Uddevalla. Deras story var att de skulle leverera högtalare till en studio men fått fler än vad som stod på fraktsedeln.
Läste i ett Hifi-forum senare att flera hade köpt högtalare på detta sätt. Högtalarna lät tydligen inte så bra som önskas av en studiohögtalare. Konstigt...
Hehe, de där råkade polarn ut för en massa år sedan i Uppsala, han slog dock till :S

Lustigt, idag ringde en norrman på dörren och frågade om han skulle sprutlackera taket på ladan. Förvisso behövs det men ska någon firma in och jobba där så får det nog bli en välkänd sådan, mest troligt gör jag det själv.

Skulle aldrig anlita någon som bara dyker upp som gubben ur lådan på det viset. Snart kommer väl irländarna och asfalterar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.