Nej Ka upprättar kontrollplanen för de kvalitetskritiska momenten... Och det klarar de flesta som har någonform utav bygg bakgrund..

Jag skaffade min ka när bygglovet var klart o vi skulle till o dra igång bygget med anmälan o det.

KA upprättar kontroll plan för kritiskamoment i bygget samt myndigheternas krav.
Grunden, klimatskal, stomme, dränering, special detaljer i konstruktion sedan invändigt tätskikt i stort sett. Allt annat smått är irrelevant att kontrollera. Iofs kan det vara så att det finns en bärande vägg i huset men denna regleras i stommen. Man kan i större byggnationet kontrollera att stegljud och luftljuds nivåer uppmätts. Men detta är överkurs i småhus. Iofs kan man upprätta kontroll för att erfoderlig ljudisolering finns i väggar mot KÖK, Sovrum och toaletter. Tror det finns lite om just ljud från kök i BBR i ljudavsnittet kolla kapitel 7 tror jag det är på www.boverket.se
Brand kan finnas i kontrollplanen också då är vi inne på myndighetskrav.

Och en sak skillnaden mellan en bra och en dålig KA är att en bra upprättar projekt specifika kontrollplaner medans en dålig kör med standardplaner. Och priset för en KA är jag inte rätt man att svara på men jag chansar mellan 20 och 40000

Priset ligger snarare på 15-16000.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.