41 641 läst ·
12 svar
42k läst
12 svar
När kan man bada efter chockklorering?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Har du mätt klor och pH-värde? För det första behöver man inte klorera om klorvärdet är Ok och det inte är några tendenser till dåligt vatten.
I princip kan du bada direkt efter chockklorering om du håller huvudet ovanför vattenytan. Men annars kan du mäta och kontrollera att klorvärdet inte är över typ 2-3. Orkar du inte mäta skulle jag rekommendera att vänta iaf 2 dagar.
Edit: Klorvärde runt 1 är ett bra riktmärke för övrigt
I princip kan du bada direkt efter chockklorering om du håller huvudet ovanför vattenytan. Men annars kan du mäta och kontrollera att klorvärdet inte är över typ 2-3. Orkar du inte mäta skulle jag rekommendera att vänta iaf 2 dagar.
Jag mäter klor och och ph 1g/vecka i samband med dammsugning. Klorhalten igår var "High" kontrollerat med sticka.Pasjostrom skrev:
Har du mätt klor och pH-värde? För det första behöver man inte klorera om klorvärdet är Ok och det inte är några tendenser till dåligt vatten.
Tack för svar!
Generellt sätt kan du bada dagen efter chock. Givetvis bra att kolla värdena, men det bör du oavsett göra innan varje bad, så även ph är rätt. Känns på huden annars. Finns specialchock utan klor om du av någon anledning vill kunna bada samma dag.
Chockklorera gör man i förebyggande syfte om man inte badat på en vecka, tio dagar.
Edit: Pratade spabad här. Har inte koll på pool, sorry.
Chockklorera gör man i förebyggande syfte om man inte badat på en vecka, tio dagar.
Edit: Pratade spabad här. Har inte koll på pool, sorry.
Ph och Klor skall mätas varje dag. Klor förbrukas av smuts och soljus oavsett om poolen används eller inte. Har du inte rätt ph så kan inte heller kloret jobba. Vanligtvis går det utmärkt att bada dagen efter du har shockat.R ratax skrev:
Har aldrig hört att man behöver mäta ph och klor varje dag i poolen? Ph ligger ganska stabilt på OK nivå och klorhalten ligger oftast på OK eller hög. Det är just vid uppstart som ph:t brukar vara lite svårreglerat och då kollar vi oftare för att se att det går åt rätt håll men när man väl "fått till det" tycker jag oftast att ph;t ligger på samma nivå vecka efter vecka.I ItWasntMe skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Givetvis bra att mäta så ofta som möjligt men varje dag låter överambitiöst. I början mätte vi nog ca en gång i veckan eller vid behov, men efter ett tag lär man sig lite hur poolen funkar och kan avgöra mer hur ofta och när man behöver mäta.
Jag brukar också bara mäta pH & klor 1 gång per vecka, båda värdena brukar ligga stabilt. Enda gången jag mätt oftare är när jag slarvat med att fylla på klor så det tagit slut utan att jag märkt det, då har jag mätt varje dag tills värdena är stabila igen. Även om klortabletten tar slut så tar det några dagar innan halten sjunker så mycket att problem kan uppstå.R ratax skrev:Har aldrig hört att man behöver mäta ph och klor varje dag i poolen? Ph ligger ganska stabilt på OK nivå och klorhalten ligger oftast på OK eller hög. Det är just vid uppstart som ph:t brukar vara lite svårreglerat och då kollar vi oftare för att se att det går åt rätt håll men när man väl "fått till det" tycker jag oftast att ph;t ligger på samma nivå vecka efter vecka.
Har jobbat med offentlig pool och poolrengörning, används poolen dagligen av barn och vuxna så bör det mätas varje dag. Det är såklart inte kritiskt om det inte göres, men för att klor skall verka så måste ph ligga i rätt nivå. Sen är det även av vikt att hålla reda på hur mycket det totala kloret är och hur mycket som är fritt och hur mycket som är bundet. Har man en pool som används dagligen då anser jag att man även bör mäta dagligen. Man gör det juh av en anledning.
Fast poolen används ju inte dagligen. Det är några gånger per säsong det badas i den. Kan väl tänka mig att ett badhus behöver kolla klor och ph varje dag men knappast en privatägd mindre pool som folk inte badar i så ofta (på det stora hela)I ItWasntMe skrev:Har jobbat med offentlig pool och poolrengörning, används poolen dagligen av barn och vuxna så bör det mätas varje dag. Det är såklart inte kritiskt om det inte göres, men för att klor skall verka så måste ph ligga i rätt nivå. Sen är det även av vikt att hålla reda på hur mycket det totala kloret är och hur mycket som är fritt och hur mycket som är bundet. Har man en pool som används dagligen då anser jag att man även bör mäta dagligen. Man gör det juh av en anledning.
badas det inte så ofta duger det bra med veckovis =)R ratax skrev:
Klicka här för att svara