8 146 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
När jag stoppar rikt/plan-hyveln smäller elcentralen.
Min rikt/plan-hyvel har alltid gått perfekt. Nu har jag inte använt den på 2 veckor. När jag skulle använda den häromdagen, så går den fortfarande perfekt.
.....men när jag stoppar hyveln så smäller automatsäkringen 3x16A och jordfelsbrytaren löser i elcentralen. Provade flera ggr med samma resultat.
Har den elektroniska motorbromsen sponkat ur, eller är det nått jordfel på hyveln?
.....men när jag stoppar hyveln så smäller automatsäkringen 3x16A och jordfelsbrytaren löser i elcentralen. Provade flera ggr med samma resultat.
Har den elektroniska motorbromsen sponkat ur, eller är det nått jordfel på hyveln?
Antagligen något med motorbromsen men sitter det verkligen en sådan på den?
Går ju att koppla förbi den om den skulle visa sig vara olöslig ekonomiskt.
Har du kopplingsschema till hyveln? Scanna in och lägg upp det så vi får ta en titt, mest troligt sitter felet i motorbroms/motorskydd/nollspänningsbrytning.
Trefasmotorer har inga kol.
/Kent
Går ju att koppla förbi den om den skulle visa sig vara olöslig ekonomiskt.
Har du kopplingsschema till hyveln? Scanna in och lägg upp det så vi får ta en titt, mest troligt sitter felet i motorbroms/motorskydd/nollspänningsbrytning.
Trefasmotorer har inga kol.
/Kent
Kopplingsschema var det du ville ha.
Edit: Blev fel schema först.
Verkar inte finnas någon motorbroms på den som du säger.
Edit: Blev fel schema först.
Verkar inte finnas någon motorbroms på den som du säger.
Redigerat:
Kan det inte vara något annat som spökar? Kanske den här motorn, som verkar väldigt ren i kopplingsschemat, genererar en fasförskjutning som orsakar en kort spik. Har du i mellantiden kopplat in något annat där hemma som kan göra att automatsäkringen (som ju är snabb) är lite triggad redan från början när spiken kommer? Eller något annat som reagerar på en spik?Snorunge skrev:
--- Mats ---
Låter som jordfel någonstans, har du en multimeter kan du testa summra/resistansmäta jord mot de andra tåtarna, piper det kan du kanske felsöka dig till felet på detta sätt genom att dela upp om inget uppenbart fel syns.
Ger det inget resultat kan du kanske låna en isolationsprovare/megger av någon och testa med lite högre spänning.
Ger det inget resultat kan du kanske låna en isolationsprovare/megger av någon och testa med lite högre spänning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Skulle det vara jordfel borde det smälla direkt jag startar hyveln.
Gjorde lite nya tester. Kopplade in vertikalfräsen på samma kabel. Inga problem med att stoppa den.
Startade både fräsen och hyveln för att sedan stoppa hyveln först. Då small det i elcentralen. Tanken var att fräsen skulle eliminera ev spikar.
Gjorde lite nya tester. Kopplade in vertikalfräsen på samma kabel. Inga problem med att stoppa den.
Startade både fräsen och hyveln för att sedan stoppa hyveln först. Då small det i elcentralen. Tanken var att fräsen skulle eliminera ev spikar.
Intressant felsöknings-metod.
"Säkringen går och JFB löser ut. Jag kopplar in mer utrustning samtidigt och ser om felet försvinner."
Åter till allvaret:
Kan det vara så att stoppknappen är skadad på nåt sätt så att när du trycker på den kortsluts nåt mot jord. Kanske någon fas-kabel vid/bakom stoppknappen som kläms mot jord.
Jag har själv liknande maskiner och kablarna är ibland bedrövligt dåligt fastsatta inuti kontrollpanelerna. Det brukar vara runda kabelskor som kläms runt stift så de kan mycket väl vibrera loss.
"Säkringen går och JFB löser ut. Jag kopplar in mer utrustning samtidigt och ser om felet försvinner."
Åter till allvaret:
Kan det vara så att stoppknappen är skadad på nåt sätt så att när du trycker på den kortsluts nåt mot jord. Kanske någon fas-kabel vid/bakom stoppknappen som kläms mot jord.
Jag har själv liknande maskiner och kablarna är ibland bedrövligt dåligt fastsatta inuti kontrollpanelerna. Det brukar vara runda kabelskor som kläms runt stift så de kan mycket väl vibrera loss.
Redigerat:
Exakt vad jag klurat ut. Nått är hemligt med av/på knappen.
När man trycker på stoppknappen så kortsluts en fas till jord i nån microsekund (och det blir en "ljusbåge" hehe) när brytaren går ifrån för att sedan bli normal igen.
Då kommer säkringarna och även JFB att lösa och ekvationen går ihop på problemet.
När man trycker på stoppknappen så kortsluts en fas till jord i nån microsekund (och det blir en "ljusbåge" hehe) när brytaren går ifrån för att sedan bli normal igen.
Då kommer säkringarna och även JFB att lösa och ekvationen går ihop på problemet.
Hur ser det ut om du öppnar boxen med brytarna och kontaktorn? Låter som nån tråd spretande nånstans.
/Kent
/Kent
Nu har jag öppnat plastlådan där manöverknappen är placerad. Blev inte så mycket klokare av det.
Testade att stoppa hyveln för att se om man ser någon ljusbåge. Ingen ljusbåge vad jag kan se. Inte ens en liten smäll.
Gjorde ett till test med att starta hyveln och sedan knacka med skaftet på en skruvmejsel för att finna glapp/lödfel, men nej, hyveln spann som en katt.
Felet borde ändå ligga i motorskyddet eller vad det nu är, så det blir nog att beställa ett nytt sådant.
Testade att stoppa hyveln för att se om man ser någon ljusbåge. Ingen ljusbåge vad jag kan se. Inte ens en liten smäll.
Gjorde ett till test med att starta hyveln och sedan knacka med skaftet på en skruvmejsel för att finna glapp/lödfel, men nej, hyveln spann som en katt.
Felet borde ändå ligga i motorskyddet eller vad det nu är, så det blir nog att beställa ett nytt sådant.
Det som stör mig en aning är att den elektroniken inte finns med alls på kopplingsschemat, anar det är motorskyddet och allt det där bör ju gå att ersätta om originaldelarna visar sig kosta skjortan.
/Kent
/Kent

