Jag ska borra efter vatten som framgått här av andra trådar. Jag har ännu inte bestämt vilken firma jag ska anlita. Men nästan samtliga firmor jag kontaktat har en vattengaranti på 1200l/dygn, Om man inte uppnår det så kommer man att trycka.

Men tryckning kan man ju göra även fast man får 12000l/dygn. Vad jag förstår så är 1200l/dygn (50l/h) en ganska liten tillrinning i en brunn. När tycker ni att man bör trycka en brunn och vilken tillrinning ska man vara nöjd med?

Det finns risker med att tycka också, så det är inget man gör bara för att. Det kan tex rasa ihop och tom bli genomslag av dåligare vatten från annan nivå mm.
Med 1000l i borran som magasin så klarar man ett rätt slösaktigt levene i hushållet.

Jag hade nog accepterat 50l/min efter tyckning.
Allt mer än 50l innan tyckning så hade jag sparat den möjligheten.

Jaha ok, visste inte att det fanns risker med tryckning också. Då kanske det är riskabelt om tillrinningen inte är jättedålig.

Ang. ovan så ska det vara 1200l/dygn och inte 12000l/dygn. Av någon konstig anledning kan jag inte redigera det inlägget.

Redigerat:
  • Gilla
Chullman
  • Laddar…
Hur mycket vatten det står i röret beror på hur djupt man borrar. Vi borrade 12 meter och då blir det inte mycket till vattenmagasin.

Även med 500 liter lagrat hydropresser var det svårt att få vattnet att räcka till trots att brunnen gav 2 liter per minut (120 l/h).

(Vi har nu övergivit den borrade brunnen till förmån för en äldre grävd brunn som ger 30 l/min. Det kostade 500 meter slang och elkabel, men det var det värt för oss.)

Hemmakatten
Om du är orolig för vattenmängden kan du anlita en hydrogeolog som markerar var det finns mest vatten. Det gjorde vi eftersom vi ville undvika att ta vatten från samma sprickzon som grannen. Vi har stor tomt så det fanns platser att välja på. En hydrogeolog har ett instrument som skickar signaler ned i marken och mäter densiteten som tydligen är olika för berg, färskvatten och salt vatten. Naturvetenskap är inte min starka sida som du märker ;-) men andra kan säkert förklara bättre. Hydrogeologen kostade ca 5-6 tusen.

Redigerat:
Vi borrade 102 m och fick bara 0.9 minut liter och Finspångs brunnsborrning garanterade 1 minut liter så istället för att borra mer så valde vi att spräcka och vi fick då över 60 minut liter med konstant spolning i över 1 dygn .

Göran.W
1200 liter dygnet räcker och blir över.
Inte ens en familj på 5 pers använder mer än hälften av det per dygn om man inte verkligen slösar på vattnet.

För hushållsbruk nämnde vår borrare ca 500L/dygn som tillräcklig mängd.
Så avgörande blir borrdjup, diameter och tillrinning,

Göran.W
Är det dålig tillrinning borrar man normalt lite djupare för att ha ett större magasin i borrhålet för att klara förbruknings topparna.

Vi är 3 st och har 2 katter och förbrukade när vi var med i vattenföreningen ca 460 liter/dygn . Vi hade redan borrat 102 m och i vattenföreningen är brunnen ca 90 m och det räckte väldigt väl till 8 hushåll så vi valde att spräcka direkt istället för senare för det är så mycket bättre att göra det nu innan man har stoppat ner allt i hålet och måste dra upp allt igen ,( jättejobbigt att göra enligt några vänner) . 0.9 minut liter hade säkert räckt till oss men nu behöver vi inte fundera på om vi kan köra 3-4 maskiner tvätt , 1 maskin med disk och 3 st låååånga duschar .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.