Har tyvärr än ingen tomt själv men kollat upp detta på de "objekt" vi tittat på.
Det stämmer (i alla fall för vår kommun).
Betalningen sker till, i vårt fall, VA-verket.

Värt att kolla upp är ev. prishöjningar. I vår kommun kommer priset att höjas med 20 - 25% efter årsskiftet då priset varit fryst sedan 1996!
Kan alltså vara idé att betala VA redan nu trots att ni inte flyttar in förrens om 2 år...

Jag tror inte att man får börja betala den årliga abonnemangsavgiften direkt. Vi fick inte vattenmätare installerad förräns vi bott i huset ett halvår. Det vatten vi gjort av med innan dess, verkar det som om VA-verket bjuder på; det var i alla fall inte med som en schablonpost på första räkningen :D. (Är väl inkluderat i den fasta avgiften... :-/)

Själv äger jag en tomt i Huddinge kommun sedan ett par år. Jag valde att betala VA-avgiften i samband med köpet. Denna avgift avser kommunens kostnad för att dra fram VA till tomtgränsen.

När jag någon gång i framtiden begär att vattnet skall kopplas på kommer en mätare att installeras och jag får betala en inkopplingsavgift. Denna avgift avser vattenmätaren, inkopplingen och aktiveringen av abonnemanget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.