Hej!

I vårt husbygge betalas allt efter att det är gjort, dvs enligt vår lyftplan (grund, stomresning, etc..), som det borde vara antar jag (vi har ABS09 avtal som jag tror reglerar detta).

Men hur är det med tillägg, har byggaren rätt fakturera oss "direkt" dvs innan dem har monterat grejerna? (säg att vi skulle t.ex beställa en kamin utöver offert (plattan är förberedd) behöver jag då betala den direkt även om det är 2 månader tills den monteras?)

Vad är mina rättigheter och vad reglerar detta (för just tilläggen)? I avtalet står det "tillägg faktureras löpande", men det måste ju ändå vara efter leverans/montering enligt mig...

Mvh
Rickard

Jag skulle nog tolka "löpande" som att du faktureras för inköpt material och utförda arbetstimmar altefterssom det utförs. Men inte i förväg.

Materialet kan du ju faktureras om de ställt dit det, men aldrig betala för ngt i förväg, vare sig arbete eller material.

Har ni avtalat om exakt vad som gäller innan så får ni avtala om det vid varje enskilt tillfälle. Men en bra princip är att inte betala för material och montering förrän det är levererat och monterat. Jag tolkar inte "faktureras löpande" som "betalas i förskott", men det är ju inte jag som bestämmer.
Fast du har ju inte särskilt bra förhandlingsläge.

Om ni har skrivit kontrakt enligt ABS 09 så anges det i avtalstexten att "Ändringar och tilläggsarbeten skall, om inte annat överenskommits debiteras eller krediteras allt eftersom de utförs." Jag tolkar er skrivning i avtalet att tillägg faktureras löpande precis som skrivningen i avtalstexten, dvs. att ni betalar ÄTA-arbeten allt eftersom de utförs, men inte i förskott.

Redigerat:
Håller med. Man betalar för utfört arbete. Inte i förskott.

Tänk bara på att ni har rätt enligt konsumenttjänstlagen att hålla inne 10% till godkänd slutbesiktning. Dessa ska räknas av efterhand.
Dvs. om första fakturan kommer när arbeten är utförda för 100.000 kr ska ni bara betala 90.000 kr. Likadant med faktura 2 och 3 etc.
Ni ska altså i varje givet tillfälle ha 10% innestående om byggaren packar ihop och går hem.
Naturligtvis gäller även detta eventuella tilläggsarbeten som beställs efterhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.