Hej alla på forumet.

Ni som inte vet vem jag är så är mitt namn är Marko Koistinen, jag bedriver en arkitektstudio i Stockholm och är arkitektur- expert här på byggahus.se

Jag kommer under det kommande året att bygga ett fritidshus ute på landet utanför Strängnäs i egen regi,
dvs ett hus jag både ritar och bygger. Jag kommer att köpa in hjälp för dom delar jag inte får / kan eller orkar göra men i övrigt så kommer jag att bygga allt själv.

Fastigheten är idag köpt och ansökan om bygglov är inlämnad, och just nu ute på grannhöran.
Jag planerar att hålla en tråd om helabygget här i forumet där ni kan får följa med mig resan!

Jag börjar tråden med att in två enkla illustrationer och ett par ritningar på det som jag planerar att bygga.

• Illustration av ett fritidshus med träfasad, omgiven av träd och grönska. I bakgrunden syns en carport med en vit bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad- och planritningar för ett planerat fritidshus, inklusive norra, västra, södra och östra fasader samt bottenplan med måttangivelser.
  • Arkitektritning av fritidshus med fyra fasader: öst, syd, väst och norr. Visar plåttak, målade träpaneler och skorstensdetaljer.
    Skapa konto
  • Illustration av tre husritningar med snitt genom byggnaden, inklusive mått och vinklar för ett planerat fritidshus.
  • Planritning för övervåning i fritidshus med två sovrum, trappa, förråd och klädkammare.
    Skapa konto
  • Planritning över ett fritidshus med vardagsrum, kök, matplats, hall, tvättstuga och badrum. Måttsatt med rumsmärkningar.
    Skapa konto
  • Arkitektplan för fritidshus i Strängnäs med omgivande landskap, carport och grusade ytor markerade.
    Skapa konto
  • Illustration av ett fritidshus med mörkt fasad och stora fönster, omgiven av grönska och träd; planerat att byggas utanför Strängnäs.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nameloser och 31 till
  • Laddar…
markarbete är nu påbörjat i väntan på bygglovbeslutet.
Då fastigheten är utom plan så krävdes inget marklov för att öppna upp och flytta massor inom fastigheten.

Vi hittade ett mer eller mindre helt plant berg under hela huset, ca 1m under plattan me undantag för en välriktad grup där avloppet ska ut ur grunden, :) man måste får ha lite tur på vägen på vägen också!

Grundlägningen blir gjuten platta på mark, där vi fyller på med lite sprängsten i botten av schaktet vi slipper spränga och ha oss, men det efter Startbeskedet.

Dom lösa massorna som grävde upp räckte till at fylla dom delar där vi höjer tomten så jag lyckades uppskatta en bra balans med lite noga uppskattningar om vad jag trodde fans under marken.
Utöver berg där huset står så består tomten av nästa bara av morän och sten.

Samtidig som vi öppnat upp så etablerar även en lätgsngående grusplan vid vägen parallellt med huset, så att vi får till ett bra upplag och etableringsyta för för kranbil material leveranser och arbetsstation.

• Markarbete på tomt med synligt berg under, omgivet av några träd i bakgrunden och en grävmaskin synlig till vänster.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
peteds01 och 9 till
  • Laddar…
Nice, but personally, I would add at least a toilet upstairs

• Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
Ser fint ut! Inga konstiga utsvävningar så kommer smälta in bra!

Vilken tur med berg så där lagom under marken!

Enda jag reagerar på är den ganska smala carporten, typ 303 invändigt mellan stolparna så man får ställa sig åt sidan för att passagerare ska smidigt komma ut. Sen skulle jag sätta limträbalk så man slipper stolpar på den öppna sidan.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Nice, but personally, I would add at least a toilet upstairs
Thanx!
The storage to the left from the stair is planed to be a small bathroom, so i agree.

• Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ser fint ut! Inga konstiga utsvävningar så kommer smälta in bra!

Vilken tur med berg så där lagom under marken!

Enda jag reagerar på är den ganska smala carporten, typ 303 invändigt mellan stolparna så man får ställa sig åt sidan för att passagerare ska smidigt komma ut. Sen skulle jag sätta limträbalk så man slipper stolpar på den öppna sidan.
Tack, jag har bestämt att hålla det hela rätt enkelt, är på landet bland lador och stugor.
Vill att det smälter in i miljön.

Målet är stiligt och väl proportionerat och modernt men med respekt för omgivningen.

Jo det blir en stabil och bra grund att bygga vidare på, man vet ju aldrig helt va man hittar innan man tittar :D

Carporten är inte satt i sten, det lite av en place holder just nu för en placering.

Den ska byggas sist och är inte prioriterad i budgeten just nu.

Men jag tror att efter december när reglerna ändras för komplementbyggnader, så kan det blir något större. Fastigheten är utom plan så jag får bygga rätt mycket utan bygglov efter det.

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Igår så fick vi även klart en bra anläggnings yta/ficka längst huset riktning vid ena vägen, så att vi enkelt kan ta emot material, lyfta med kranbil, parkera och såklart en yta att jobba på.

• Grusyta bredvid ett hus vid en väg, med en parkerad vit skåpbil och omgivande natur.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Hej Marko. Kul att delar med dig av ditt bygge. Med tanke på ditt namn så undrar jag var saunan tog vägen? Har du supit bort den? 😉😉😉

ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej Marko. Kul att delar med dig av ditt bygge. Med tanke på ditt namn så undrar jag var saunan tog vägen? Har du supit bort den? 😉😉😉
Byggde ju en sisst! om du se tråden ”när arkitekt bygger bo” Denna gång blir det i en separat byggnad senare :D

• Gilla
tottebe
  • Laddar…
ClasseClas
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Byggde ju en sisst! om du se tråden ”när arkitekt bygger bo” Denna gång blir det i en separat byggnad senare :D
Bra, jag blev som lite bekymrad 🙃
Sen kom jag inte ihåg ditt tidigare bygge, får felmeddelande när jag försöker kolla
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/nar-arkitekt-bygger-bo
Felmeddelande från Byggahus.se: "Du har inte behörighet till denna sida." på en webbsida med meny och adressfält.
Skapa konto

ClasseClas ClasseClas skrev:
Bra, jag blev som lite bekymrad 🙃
Sen kom jag inte ihåg ditt tidigare bygge, får felmeddelande när jag försöker kolla
[länk]
[bild]
Haha, du behöver inte vara orolig! Jag är väldigt finsk av mig, förra gången hade jag vedeldat inne i huset!

Hmmm. va konstigt.
Det var iofs rätt läge sedan så kanske har det tagits bort nu.

ClasseClas
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Hmmm. va konstigt.
Det var iofs rätt läge sedan så kanske har det tagits bort nu.
Nja, det borde vara kvar.
Ping @Marlen Eskilsson , kan du kolla den döda länken till Markos tidigare bygge?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Kul. Vad kör du för mysko stomme? Ser några pelare markerade i plan plus det som syns i fasad. Sedan de där långa enkla väggpartierna med samlat glas. Kommer du försöka slå rekord i byggtid?

Gillar att det står grus!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.